שר התחבורה, מאיר שטרית, הנחה היום (ד', 30.11.05) את מנכ"ל משרדו, אריה בר, לבחון אפשרות לחבר את נצרת ומגדל העמק למסילת הברזל המתוכננת של רכבת העמק, במסגרת תוכנית משרד התחבורה לחדש את פעילותה של מסילת העמק ההיסטורית.
שטרית ציין, כי יש חשיבות רבה לפיתוח תשתית רכבתית לגליל ולנגב, במטרה לקצר את המרחקים בין המטרופולינים לפריפריה. "חיבור ערים כמו נצרת ומגדל העמק לרשת מסילות ארצית יקצר משמעותית את זמן ההגעה למרכז הארץ ויאפשר לתושבים רבים להגיע מהפריפריה למרכז לצרכי עבודה ועסקים", אמר שטרית.
במהלך השנה הקרובה (2006) יוחל בהקמת רכבת העמק שתחבר בין חיפה לבקעת בית שאן. בעתיד תוכל הרכבת להתחבר גם לאירביד שבירדן. בהקמת מסילת העמק, יושקעו כמיליארד שקלים. עבודות ההקמה צפויות להסתיים במהלך שנת 2008. זמן הנסיעה מחיפה לבית שאן יגיע לכ-46 דקות בלבד.
פרויקט "מסילת העמק" יכלול הקמת מסילת ברזל כפולה באורך של כ-60 קילומטר בין חיפה לנשר ומסילה בודדת בין נשר לבית שאן. לאורך המסילה יוקמו תחנות רכבת חדשות בנשר, בכפר יהושוע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן.
תוואי המסילה תוכנן במשותף עם הירדנים שרואים בחידוש הרכבת פרויקט לאומי מהמדרגה הראשונה. הירדנים מתכננים להקים מסילת ברזל שתחבר את אירביד לאזור בקעת בית שאן ותשמש בעיקר להעברת מטענים ירדנים לנמל חיפה.
החודש הודיעו תושבי קיבוץ יגור כי הם פותחים במערכה נגד סלילת המסילה בסמוך לקיבוץ. מזכיר הקיבוץ, ספי בארי, ציין כי מדובר במחדל חמור ומקומם. לדבריו, "אנשי הקיבוץ רואים בתוואי המוצע גזר דין מוות לקיבוץ ומתכוונים למנוע בכל דרך את מעבר מסילת הרכבת בשטחו".
רכבת העמק הוקמה בשנת 1905 בימי שלטון הטורקי ופעלה על קו דמשק חיפה. במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות הישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו אליה.