X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעיקר לא במערכות ציבוריות; על המחיר של ניהול לקוי
▪  ▪  ▪

פוליטיקאים אינם אוהבים לדבר על "ניהול". זהו מושג נחות בעיניהם. פוליטיקאים עוסקים ב"מדיניות", פוליטיקאים "סוגרים עניינים" בכמה מילים ובפגישות אישיות, פוליטיקאים עושים "עיסקות סיבוביות", הם עוסקים ב"דילים", הם תוקעים כף ולוחשים על האוזן, נתונים מפריעים להם להחליט, אנשים המדברים על ניהול נראים להם כבירוקרטים נחותים - וכך גם נראים חלקים רבים בעשייה הציבורית שלנו.
מנהלים בעסקים מבינים שניהול זוהי "נשמת אפה" של ההצלחה, הם מכבדים את המקצוע, את הגישה, הם מעודדים דיון בענייני ניהול והטובים בהם אף ניסו לעצב גישות חדשניות לניהול שיקראו על שמם.
אין זה אומר שבמגזר הציבורי "העסקים" מתנהגים רע ובעסקים הפרטיים טוב - יש עסקים פרטיים שנכשלו והתמוטטו למרות הגישה החיובית לניהול וקיימים ארגונים ציבוריים המנוהלים למופת.
אולם ככלל, עקב האכילס של תפוקת הסקטור הציבורי [למול עלותו] הוא חוסר ההתעסקות השיטתי והקבוע בניהול.
אסון מעבורת החלל צ'לנג'ר שהותיר טראומה קשה על סוכנות החלל האמריקנית הוכיח, וכך זעקו כל כותרות העיתונים בארה"ב, כי הכישלון הניהולי והתרבותי הוא אשר הביא לאסון הכבד והנורא. גם חלק מ"האשמה" של אירועי ספטמבר 2001 ניתן לייחס לכישלון ניהולי במערכות המודיעין האמריקנית, ולא רק לתקלה ב"קונספציה" או בחוסר הקצאת משאבים מתאימים.
מכאן שכאשר רו"ח צבי איציק, שחקר במשך שלוש שנים את פרשת המעילה בבנק למסחר אומר בכותרת ב"הארץ The Marker" [20.2.2005] כי "אם שדרת הניהול היתה פועלת כפי שהיה מצופה ממנה מבחינת בקרה, המעילה היתה נחשפת שנים לפני קריסת הבנק", אין אנו מופתעים.
מתוך החקירה עולה כי כל הנתונים היו פרוסים בפני הנהלת הבנק, אך היא לא הבינה ולא ניתחה נכון את הממצאים. כך, ככל הנראה, עולה גם מאיכות הפיקוח והבקרה של בנק ישראל על המתרחש בתוך הבנק - נושא שיבחן בנפרד.
בעיית הניהול האיכותי והתקין בחלקים נרחבים של המינהל הציבורי אינה חדשה. התקשורת "צובעת" בדרך כלל את הכשלים הציבוריים במונחים פוליטיים ונורמטיביים - אך נוטה להתעלם מהעובדה הפשוטה - על-ידי ניהול נכון, מודרני ותקין ניתן לשפר באופן משמעותי את יעילות המערכות ואת אופן השירות שלהם לציבור.
נכון שניהול אינו חזות הכל. קיימים נושאים רבים בשירות הציבורי, ובזאת מורכבותו וייחודו, שעניינים מדיניות. למדיניות לקויה יש פוטנציאל לא פחות הרסני מאשר לניהול לקוי. אולם אין בכך לסתור את הצורך הדחוף לפעול מערכתית להעלאת רמת הניהול בכל שדרת השירות הציבורי: שירות המדינה, החברות הממשלתיות והשלטון המקומי.
נראה שבאמצעות שידרוג זה ניתן יהיה לתת תמורה הרבה יותר גבוהה עבור כספי משלם המיסים, ונראה לי שגם העובדים בשירות הציבורי ישמחו לפעול במערכות הפועלות בהיגיון ובשיטות מתקדמות של ניהול.
ההפסד למדינה מהמעילה בבנק המסחר היא רק חלק קטן מעלות "אי האיכות של הניהול", ולעיתים אי איכות זו תובעות גם קורבנות בנפש, כמו במקרה של תאונות הדרכים.
יש לקרוא לממשלה לקבוע כי העלאת רמת הניהול בכל שדרות הסקטור הציבורי זוהי משימה לאומית חשובה ולהשקיע בכך מאמץ ואף תקציבים.

תאריך:  20/02/2005   |   עודכן:  20/02/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יעקב חזן
במהלך הראיון חושף הרב וולפא פרטים מקורס הכנה לפינוי של המשטרה
ד"ר ישראל דויד
אי-השקיפות של האקדמיה הישראלית, אלמנט הפחד שהוא אחד מנדבכיה, העדר האחריות למחדלים ניהוליים, וחוסר ההבנה לעומק והכבוד האמיתי למושג ה"חופש האקדמי" - כולם כרוכים זה בזה כמקלעת אחת
יוסי עבדי
אברהם שרון
יואב יצחק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il