X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרפורמה הניהולית של שר הפנים במבחן היועץ של סגנית ראש עיריית חיפה
▪  ▪  ▪

הביקורת על נושאים המתרחשים במציאות הישראלית הצפופה היא "נשמת-אפם" של כותבי המאמרים והדעות באתרי אינטרנט ובעיתונים - כפי שנוהגים גם הכותבים באתר זה. רק לעיתים רחוקות "מתגייסים" הכותבים לפרגן למערכת הפוליטית והציבורית.
בגליון יום ששי האחרון של המקומון "כלבו" בחיפה, מתפרסמת כתבת- מעקב על סיפור העסקתו בשכר של עוזר סגנית ראש העיר הפרופסור עליזה שנהר. זוהי "סאגה" מתמשכת שבה עוסקים ראש העיר, מנהל כ"א ושכר במשרד הפנים, מנהל המחוז הצפוני של משרד הפנים, מנכ"ל משרד הפנים ואפילו שר הפנים. ככל הנראה עוד גורמים בעירייה עוסקים בנושא, כמו יועצים משפטיים, מנהל משאבי אנוש וכדומה.
השאלה הנשאלת היא, כיצד תצליח הוועדה לרפורמה ביחסי השלטון המרכזי והשלטון המקומי להתגבר או לעצב מחדש טיפול בסוגייה זו.
הרי יסכימו עימנו כולם כי אין כל הגיון ניהולי בכך שארגון [עיר] המגלגלת לבטח מעל מיליארד שקל לא יכול להחליט על העסקת עוזר לסגנית ראש העיר הממונה על תיק החינוך. ומצד שני אנו מכירים את "תיאבונם" של נבחרי הציבור [וגם העובדים והמנהלים המקצועיים] להגדיל את העוגה, לצרף עוד עובדים ולהגדיל את השכר. הם יודעים כי בסופו של דבר, אם וכאשר הרשות תיתקל בקשיים כלכליים אין כל בעיה לגלגל זאת לפתחם של שר הפנים ושר האוצר.
ומדוע כל הסיפור הזה?
מכיוון שפורסם בתקשורת כי שר הפנים הגדיר את היעד החשוב ביותר של משרדו בשנת 2005, והוא: הסדרת היחסים בין השלטון המרכזי והמקומי לגבי הערים במצבן הכלכלי איתן ואינן גרעוניות. לצורך כך הוא מינה ועדה של אנשים חשובים ורציניים אשר יגבשו את מתווה הרפורמה - ועל כך אנו מפרגנים לו.
אולם, הוועדה תצטרך להתמודד גם עם סוגיות כמו זו של העסקת היועץ לסגנית ראש העיר. יש במקרה זה לא רק בעיה עניינית ומקומית, אלא ביטוי לתפיסת עולם ריכוזית של השלטון המרכזי כמעט בכל התחומים בחיי הרשות המקומית [וגם בזירות אחרות של המינהל הציבורי].
אין גם בבעיית העסקת היועץ עניין תקציבי או ניהולי - יש כאן שאלה של אמון ושל אחריות. האם הממשלה מוכנה וערוכה להעביר את האחריות לראשי הערים [החזקות והחלשות] במחיר של אובדן השליטה המרכזית ומתוך עיצוב המערכת כך שהאזרח, כלפיו אחראים ראש העיר והמועצה, אכן יוכל לממש את שיפוטו לאור הדברים המתנהלים בתוך הרשות המקומית. לצורך כך נדרשת גם שקיפות מלאה של כל פעולות העירייה, לרבות מינויים, תקציבים, רכישות והתקשרויות.
מן הראוי לחזק את ידיו של שר הפנים החדש אופיר פז-פינס על יוזמתו לרפורמה, אולם גם לצפות ממנו ליכולת להתגבר על דפוסי חשיבה והתנהגות המושרשים עמוק בחשיבה ובתפישה הממשלתית המסורתית.

תאריך:  22/02/2005   |   עודכן:  23/02/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il