X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מצבי מתח נפשי ודיכאון שכיחים מאוד בעולם המודרני וגם בישראל. על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עד שנת 2020 הדיכאון צפוי להגיע למקום שני מבין כל המחלות הגורמות לפגיעה תפקודית ולנכות.
החיים בארץ, במציאות ביטחונית וכלכלית-חברתית קשה, רוויים מצבי דחק אשר מגבירים את רמת המתח הנפשי ואת התוקפנות בחיי היום-יום בקרב האוכלוסייה. התוצאה היא עלייה דרמטית באלימות בכבישים, אגרסיביות בחיי המשפחה, מתח רב בעבודה, צריכת יתר של אלכוהול וסיגריות, אכילת יתר וגם עלייה משמעותית בתוקפנות המופנית פנימה, כלומר מצבי דיכאון.
למרות שבשנים האחרונות נרשמה עלייה מרשימה בשימוש בתרופות פסיכיאטריות מסוג נוגדי דיכאון, ציבור הצרכנים נעשה מודע לתופעות הלוואי הרבות של תכשירים אלו כגון הפרעות בתפקוד המיני (עד כדי 80%), השמנת יתר, טשטוש ראייה, בחילות, כאבי ראש ועוד.
דיווחים על עלייה בדחף להתאבד כתוצאה מנטילת תרופות אלו ואשר הוסתרו במשך שנים מעיני הציבור על-ידי חברות התרופות התגלו ופורסמו לאחרונה בתקשורת. מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, הוציא לאחרונה אזהרה לגבי השימוש בתרופות נגד דיכאון בגילאים הצעירים.
מתברר, שישנה גם דרך אחרת לטפל בדיכאון ללא צורך במתן תרופות עתירות תופעות לוואי. מאז עבודתו החלוצית בשנת 1984 של פרופ' נורמן רוזנטל מהמכון הלאומי לבריאות הנפש במרילנד, ארצות הברית, כ-235 מחקרים פורסמו בכל העולם לגבי יעילות הגבוהה וחוסר תופעות לוואי של הטיפול באור רחב-ספקטרום בחולים הסובלים מדיכאון חורף.
כ-10% מהאמריקנים והאירופאים סובלים מדיכאון ומאכילת יתר בעונת החורף, אך לאחרונה התברר שסוג זה של דיכאון קיים גם בארץ. לפי מחקר בנעשה באוסטין טקסס הנמצאת בקו רוחב דומה לזה של תל אביב, בין 0.5-1% מהתושבים סובלים מדיכאון חורף ומגיבים היטב לטיפול באור. אבל לא רק אנשים הסובלים מסוג זה של דיכאון יכולים ליהנות מהיתרונות של הטיפול באור.
מאז 1996 פורסמו בכל העולם מחקרים רבים על טיפול באור גם במצבים דכאוניים שלא קשורים לעונות השינה, הפרעות אכילה מסוג בולמוסי אכילה לילית, הפרעות בתזמון השינה (למשל היפוך שעות השינה) ובעיות של השעון הביולוגי של הגוף. מדובר בשיטה פשוטה ובלתי חודרנית. המטופל מקבל אור לבן רחב-קשת (ללא קרינה אולטרה-סגולית מזיקה) ממכשיר מיוחד הנמצא כ-50 ס"מ מהמטופל ללא כל מגע ישיר בינו לבין המכשיר. אין צורך להביט ישירות אל המכשיר אלא מידי פעם.
הטיפול מתבצע בשעות הבוקר במשך חצי שעה כל יום. אפשר לשלב טיפול זה עם פעילות גופנית מתונה ועם לילה אחד של חסך שינה חלקי, שיטה מוכרת היטב בספרות המקצועית ואשר גורמת לשיפור משמעותי ב-60% מהחולים הדכאוניים וכבר ביום הראשון.
בנוסף, קיימת האפשרות של השקמה הדרגתית באמצעות מכשיר אור הנקרא "דאון סימולטור", אשר מחקה את זריחת השמש בתוך החדר. חשוב לצייו, שהטיפול באור הוכח מעבודות שנעשו מאז שנת 2001 ( Oren et al) כיעיל לנשים הסובלות מדיכאון במהלך ההריון, כך שאין צורך להשתמש בתרופות שמזיקות לעובר. טיפולים בלתי חודרניים אלו ניתנים כיום בארץ ואמורות לשמש כקו ראשון לפני מתן התרופות הפסיכיאטריות.
____________________________________
כותב המאמר הינו מנהל ה"לייט תראפי קליניק", מרכז רפואי גפן גבעתיים.

תאריך:  03/03/2005   |   עודכן:  03/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
יוסי לסטר
עו"ד גולדבלט משה
חגית גניש
השחקנים שעל הבמה נראים כמו בני השכן, רק שהם אונסים, רוצחים את הילדים שלהם, מגלים נטיות טרנסקסואליות; חציית גבולות, שבירת כל טאבו אפשרי ונגיעה בעצבים חשופים הם חלק מן האפקט החזק של ההצגה המועמדת לפרס התיאטרון של השנה בקטגוריית הפרינג'
אסף מידני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il