X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
4 סטודנטים מהחוג למינהל עסקים במרכז הבינתחומי הגישו לפני חודש עבודה שמסקנתה: לאי.די.בי כדאי לרכוש את השליטה בכור. המנחה בעבודה? זהבית יוסף, סמנכ"לית הכספים של אי.די.בי לשעבר
▪  ▪  ▪

לא מעט רעיונות טובים אפשר למצוא על מדשאות הפקולטות לניהול. בין כוס קפה הפוך בקפיטריה לתחילת השיעור על "אסטרטגיה עסקית" מתגלגלות להן גם תזות מעניינות על מה שקורה ומה שיקרה בשוק המקומי.
ככה זה כשחלק גדול מהסטודנטים לתואר שני גם שוחים בביצה העסקית: עובדי חברות היי-טק, קרנות הון סיכון, משרדי עורכי דין ורואי חשבון מובילים, בתי השקעות ובנקים.
הסיפור המפתיע הבא מראה איך התאוריות שנזרקות בחדרי ההרצאות יכולות להפוך גם למציאות. לילי גלובמן, שמעבר להיותה סטודנטית היא גם מנהלת מחלקה כלכלית ב-ECI, ראיד חאג'-יחיא (שעובד בבנק לאומי), דורון סלע (סמנכ"ל כספים בקריסטל מוצרי צריכה) ורונן מדברי (ממיטב חיתום) הם ארבעה סטודנטים לתואר שני במינהל עסקים (MBA) במרכז הבינתחומי בהרצליה. בתחילת אפריל הם נדרשו להציע הצעה עסקית לאי.די.בי לרכישת חברה או מימוש נכסים. זו היתה עבודת סיום בקורס "היבטים אסטרטגיים במימון פיננסים" שהועבר על ידי ד"ר זהבית יוסף כהן ופרופ' אלי ברקוביץ. בתחילת הקורס עוד היתה יוסף סמנכ"ל כספים באי.די.בי ובהמשך עברה לתפקיד מנכ"ל אייפקס.
בצירוף מקרים מפתיע, פגעו הארבעה למסקנה אליה הגיעה גם נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי. ההצעה המוצלחת ביותר עבור אי.די.בי היתה רכישת השליטה בכור. הסטודנטים העריכו כי אי.די.בי, שכבר החזיקה אז ב-10% מכור, צריכה להגיע לאחזקה של 43.7%. ומה קרה במציאות? עם השלמת העסקה תחזיק אי.די.בי בכ-45% מכור. הסטודנטים העריכו את השווי הגלום בכור עבור אי.די.בי ב-1.27 מיליארד דולר. בפועל נעשתה העסקה לפי שווי של 1.26 מיליארד דולר.
"הם עשו עבודה מצוינת", אומרת יוסף כהן ומוסיפה כי בשנה האחרונה רכשה אי.די.בי 10% מכור, כך שרכישה אפשרית של אחזקות נוספות בכור לא היתה מנותקת מהמציאות. "ובכל זאת, העבודה מראה כמה החבר'ה האלה חריפים ולא היתה מביישת גם בנקאי השקעות בכירים". ברקוביץ מוסיף כי גם בעבר סטודנטים הציעו הצעות שהתממשו, אבל לא בטווח זמנים כל כך קצר. "במקרה הזה גם סמיכות הזמנים וגם הדיוק במספרים הפתיעו אותי".
הכותרת של העבודה שהוצגה בפני יוסף כהן וברקוביץ בשלישי באפריל היא כותרת העיתונים מהימים האחרונים: "הרכישה של כור תעשיות". אחרי שהם סוקרים את פעילות אי.די.בי והאסטרטגיה שלה, הם מנמקים בין השאר את שיקולי העסקה של אי.די.בי: צמצום גורמי סיכון (חשיפה גם לשווקים בינלאומיים), צמיחה חיצונית כבסיס להצפת ערך (רכישת חברת אחזקות ישראלית עם מאפיינים משלימים) ושליטה והשפעה (רכישת חברה עם פורטפוליו מגוון).
"אנו רואים בחברת האחזקות כור כמתאימה להירכש על ידי אי.די.בי", הם כותבים ומנמקים: "כור היא חברת אחזקות שממוקדת בחברות ישראליות מוטות יצוא, כאשר החשיפה לשוק המקומי מוגבלת. כור משקיעה בתעשיות בוגרות וטכנולוגיות מוכחות, בעלת מבנה פיננסי איתן, עם מינוף יחסי נמוך. לדעתנו, הנהלת כור ובעלי המניות העיקריים נחלו הצלחות חלקיות בלבד להציף ערך ולכן כור זקוקה לדם חדש".
בשלב ניתוח העסקה עשו הסטודנטים לכור הערכת שווי בשיטת הערך הנכסי נטו - סך השווי של כל חברה בה משקיעה כור בניכוי החוב נטו של החברה. לפי החישוב, חלקה של כור בנכסים שהיא מחזיקה היה 1.3 מיליארד דולר והחוב נטו 279 מיליון דולר, כך ששווייה נקבע על מיליארד דולר. כור נסחרה באותה העת בשווי של 760 מיליון דולר, כך שלפי מצגת הסטודנטים היה קיים בכור שווי נוכחי עודף של כ-30% שלא משתקף במחיר השוק. גלובמן, חאג'-יחיא, סלע ומדברי ציינו כי השווי המקסימלי לביצוע העסקה צריך להיות מיליארד דולר, פרמיה של 30% על מחיר השוק. עם זאת, הם העריכו כי השווי הגלום בכור עבור אי.די.בי הוא גבוה יותר - 1.28 מיליארד דולר. מאז תחילת אפריל כבר זינקה כור לשווי של כמיליארד דולר.
אחרי שיצחק תשובה כמעט סגר את העסקה עם כור, הציע דנקנר הצעה גבוהה יותר משל תשובה והעסקה נסגרה לפי שווי חברה של 1.26 מיליארד דולר - פרמיה של כמעט 30% על מחיר השוק. לגלובמן, חאג'-יחיא, סלע ומדברי יש גם הצעות לאי.די.בי איך לממן את העסקה. "הגיוס של המזומן יתבצע במספר אפיקים", הם כותבים, "גיוס חוב במכתשים אגן וב-ECI והצפתו למעלה כדיווידנד, מימוש נכסים שאינם מתאימים לאסטרטגיה של אי.די.בי כמו המניות באלביט מערכות, טלרד ושרתון מוריה ובמידת הצורך גם הנפקת חוב באי.די.בי".

תאריך:  04/05/2006   |   עודכן:  04/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל שמידברג
זהו הסכום השני בגובהו ששולם אי פעם עבור ציור במכירה פומבית    ציור אחר, של ואן גוך, נמכר תמורת 40.3 מיליון וככל הנראה נרכש על-ידי איש העסקים הישראלי סמי עופר
אריאל שמידברג
הממשלה הקומוניסטית החליטה לדחות סיוע בינלאומי    מיליוני צפון קוריאנים סובלים מרעב    בשנות ה-90 הרעב במדינה הביא למותם של למעלה 3 מיליון אנשים
מתן פריידין
דברי השופט ויצמן מבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא    בפסק הדין נקבע כי עיזבון של אדם שעיגן את אשתו במשך 20 שנה, ישלם לאשה 700 אלף שקלים כפיצוי על הסבל הקשה שהיה מנת חלקה
מ' טוכפלד, ע' שיקלר
מליאת הכנסת הצביעה אמון בממשלתו החדשה של אהוד אולמרט    ח"כ מרינה סולודקין מקדימה נעדרה מההצבעה    ממשלת ישראל ה- 31 יוצאת לדרך
עומר שיקלר
מרבית המשחקים המכריעים, בין 10 ל- 13 משחקים, וכן מגזין סיכום יומי בן שעה ישודרו בערוצים 2 ו-10, ללא תשלום    השר הירשזון: שמח על כך שתתאפשר הוזלה משמעותית במחיר חבילת שידורי המונדיאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il