X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
רוב המסחר נעשה בשיקים של עד 1,000 ש"ח בכמות גדולה כדי להקטין את הסיכון שיק של 100 ש”ח שחזר יעלה לחייב בתום שנה 1,572 ש"ח כולל הוצאה לפועל
▪  ▪  ▪

כ- 18,000 שיקים חוזרים מדי יום במערכת הבנקאית מסיבות שונות שהפופולרית היא "נא לפנות למושך" שמשמעותה - חוסר כיסוי. מספר רב של חברות מעונינות לקנות את השיקים החוזרים ב- 30% מערכם ולעשות עליהם הון עתק של מאות אחוזים.
מתי אלפר משלוחת אוניברסיטת דרבי מפרט את החישוב הפשוט - שיק של 100 ש"ח נקנה מבעל עסק קטן ב- 30 ש"ח. באמצעות שרות גבייה טלפוני (קול סנטר) פונות החברות שקנו את השיק לנותן השיק שלא פרע אותו. לבעל העסק הקטן אין זמן או יכולת לרוץ אחרי שיקים קטנים וגם אם הוא מנסה לטפל בגבייה הוא מתייאש מהר שכן עליו לנהל עסק.
חברות הגבייה, מסבירים אנשי דרבי, קונות שיקים שנכתבו עד שש שנים אחורה כי בשנה השביעית, על-פי חוק, שיק שלא טופל פג תוקפו. כך 100 ש"ח מלפני 6 שנים צובר את ההצמדה והריבית ושוויו כיום נע סביב שווי של 180 ש”ח ויותר (ריבית החשכ"ל 11%-13% שנתית).
חברות הגבייה מעסיקות עו"ד שכירים שמוציאים מכתב התראה לבעל השיק, והמכתב, לפי התעריף המשפטי המינימלי, עולה 300 ש”ח שאותם בעל השיק כמובן צריך לשלם. עו"ד השכירים יגישו בהמשך שכ"ט נוסף "דמי טיפול" של עוד 300 ש"ח, בדרך כלל 3 חודשים לאחר שהחל הטיפול. כל הכסף צובר כמובן ריבית והצמדה. 21 יום לאחר שמושך השיק קיבל הודעה על השיק שלא כובד רשאים הגובים להגישו להוצאה לפועל ואז המושך יחויב באגרה של 152 ש"ח נוספים.
חברות הגבייה זכאיות, על-פי חוק, פעם בשנה לשכור חוקר פרטי תמורת 750 ש"ח שיבדוק את מצבו של החייב וזה חייב על-פי חוק לשאת בעלות החוקר, האגרות, שכ"ט עו"ד, דמי הטיפול וההצמדות.
חשבון של אנשי דרבי מלמד ששיק בן שנה על-סך 100 ש"ח בלבד שלא כובד, יעלה לבעל החוב אצל חברת הגבייה 1,572 ש"ח. סכום זה כולל 11% ריבית על הקרן, 300 ש"ח שכ"ט עו"ד, 300 ש"ח דמי טיפול כעבור מספר חודשים, 152 ש"ח אגרת הוצל"פ, 750 ש"ח עלות החוקר. זהו חישוב "סולידי" בפועל החוב יתפח לסכום גדול הרבה יותר בגלל סעיפי שכ"ט ועמלות שונים ומשונים.
חשוב לזכור שהשיק נרכש ב- 30% מערכו ולכן הרווח גבוה יותר. על כלל אחד מקפידות חברות הגבייה לשמור - לא לקנות שיקים בסכום מעל 1,000 ש"ח ולקנות שיקים רבים ככל שניתן. הסיבות לכלל - להקטין סיכונים עד למינימום. הסיכוי לגביית שיקים קטנים גבוה יחסית ופיזור כמובן מסייע להקטנת הסיכון.
לעיתים רבות מעדיפים מושכי שיקים ללא כיסוי לפרוע את חובם בכמה תשלומים (כולל עמלת תשלומים בסך 15 ש"ח לכל תשלום) מאשר להסתבך עם עו"ד, הוצל"פ, גובים לא מנומסים.
על-פי נתונים בענף: 25% יפרעו את החוב לאחר שיחה טלפונית מקול סנטר. 50% יפרעו במהלך הוצל"פ. 25% יעשו זאת לאחר מפגש "נימוסי" עם גובים. מבדיקת דרבי עולה שהמסחר החודשי בשיקים חוזרים נע כיום סביב 45-50 מיליון שקל והוא עשוי לגדול ביוני-יולי הקרוב בעת יתחילו הבנקים להקפיד על הוראות בנק ישראל לגבי חריגות מהחשבון.
בשיעור שנתי מדובר בהיקף כספי של כ- 600 מיליון ש"ח ושיעור הרווח מהגבייה מסתכם באלפי אחוזים לשנה. כפוף כמובן לגובה קניית השיק, גובה חיוב הריבית, העסקת עו"ד והחוקרים כמו גם הגובים על-ידי משרדי הגבייה בעצמם. אין ספק שמדובר באחד מהענפים הרווחים והמשתלמים בארץ עם סיכון נמוך.

תאריך:  05/05/2006   |   עודכן:  05/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
בהנחיית שר הביטחון, עמיר פרץ, הפציץ חיל האוויר מחנה אימונים של ארגון ועדות ההתנגדות    הפלשתינים: 5 נהרגו בהתקפה    נמשכים המעצרים בג'נין ובשכם
רותי פומרנץ ברמן
המשרד לאיכות הסביבה על כביש 531: "הכביש החדש יגרום לחריגות בתקני איכות האוויר, בטווח של מאות מטרים ובתוך אזורים המאוכלסים בצפיפות"
עידן יוסף
שלא יתפסו אתכם עם המכנסיים למעלה: ביום השישי הראשון של חודש מאי בוחרים אנשים מסוימים ללכת בלי מכנסיים    למה? התשובה בכתבה שלפניכם
עידן יוסף
"לפיכך מחווה בית הדין לענייני עם ומדינה את דעתו, כי חל איסור לעזוב את הבניין, גם אם יפעיל ראש הממשלה את פורעי היס"מ, את סוסיהם ואלותיהם"    כך בהודעה האוסרת על הדיירים בחברון לפנות את בית שפירא
עידן יוסף
מיני-מונדיאל במטרה לגשר בין הדתות וליצור אחווה דתית יתקיים בגרמניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il