X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המבקר מותח בדוח השנתי ביקורת חריפה, הן על המצב החוקי שאינו מונע את ניגוד העניינים והן על העשייה הדלה של גופי הפיקוח המרכזיים על שוק ההון
▪  ▪  ▪

גיוס הון בדרך של הנפקת ניירות ערך הוא אחת הדרכים העיקריות שבהן חברות עסקיות מנתבות את כספי המשקיעים וחסכונותיהם למימון פעילותן. רוב ניירות הערך המוצעים בהנפקות נמכרים למשקיעים מוסדיים המשקיעים את כספי ציבור החוסכים באמצעותם.
מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, בחן בשנה החולפת היבטים שונים של הפיקוח על תהליך ההנפקה ועל הגופים המוסדיים הרוכשים את ניירות הערך המונפקים, שנועד לשמור על האינטרס של ציבור החוסכים והמשקיעים. הבדיקה נעשתה ברשות ניירות ערך ובאגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר - שני גורמי הפיקוח המרכזיים על שוק ההון.
מהדוח עולה, כי בין הגורמים הפועלים בשוק ההנפקות קיימים קשרי בעלות או נשייה, שעלולים לגרום לניגוד עניינים ולחוסר יעילות של השוק.
עוד עולה מהדוח, כי התקנות הקיימות עוסקות רק בחלק מן המצבים של ניגוד עניינים אפשרי ואינן נותנות מענה כולל למצב בשטח.
תקנות מס הכנסה, ותקנות הפיקוח על עסקי ביטוח אינן מטפלות בניגודי עניינים הנגרמים מקשרי נשייה. אגף שוק ההון פעל לתיקון התקנות בכוונה להסדיר את ניגודי העניינים של קופות גמל וביטוח הרוכשות ניירות ערך בהנפקות. אולם, גם תיקון זה אינו נותן מענה לבעיה של ניגוד עניינים בשל קשרי נשייה.
מלבד המצב החוקי הבעייתי, נראה כי ישנם גם בעיות טכניות שונות. לדוגמא, לאגף שוק ההון, אין מערכת ממוחשבת שיכולה לקלוט ולעבד את המידע והדיווחים שהוא מקבל מהגופים המוסדיים הרוכשים ניירות ערך בהנפקות. היות שכך, האגף מבצע רק בדיקות מדגמיות ואינו מקיים פיקוח שיטתי על רכישות אלה.
המבקר, מטיל ספק בדבר מהות פיקוחו של האגף על שוק ההון:
"עקב כך מוטלת בספק יכולתו לקיים פיקוח, אכיפה ובקרה בכל הנוגע ליישום הוראות התקנות החלות על הגופים המוסדיים, בעיקר בתחומי תהליכי ההשקעה בניירות ערך ומניעת ניגוד עניינים".
ביקורת נוספת, הנמתחת אף היא על אגף שוק ההון במשרד האוצר, טוענת כי האגף לא קבע כללים לניהול מערך האשראי בידי הגופים המוסדיים שבפיקוחו.
כללים אלה צריכים לעסוק בין היתר במידע המקיף שעל הגופים המוסדיים לקבל מהלווים, בניהול תיקי הלווים והביטחונות להלוואות, בדירוג האשראי, בניהול סיכוני האשראי ובמנגנוני הבקרה על מצב הלווים עד לפירעון ההלוואה.
רשות נוספת האחראית על הפיקוח והזוכה אף היא לעבור תחת שבט ביקורתו של לינדנשטראוס היא הרשות לניירות ערך. במסגרת בדיקה של הנפקת תעודות סל, שנערכה ע"י משרד המבקר, נמצא כי למרות פעילותה הנרחבת של רשות ני"ע, הפיקוח על מנפיקי התעודות לוקה בחסר, וכי הגילוי הנדרש מהם איננו מלא.
עוד הועלה כי על החברות המנפיקות לא חלה חובת דיווח פרטנית לנאמן, וכי רמת החשיפה המרבית של התעודות המונפקות למדד שהן צמודות אליו איננה מתפרסמת לציבור המשקיעים, אינה מוגבלת בתקרה ואינה מותאמת להיקף ההון העצמי של המנפיק.
המבקר ממליץ על הקמת גוף משותף שישפר את הפיקוח: "מן הראוי לשקול הקמת גוף שמתפקידו לתאם ולהגביר את שיתוף הפעולה בין הגורמים המפקחים על שוק ההון, כדי להבטיח פיקוח יעיל ושמירה מיטבית על ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך".

תאריך:  09/05/2006   |   עודכן:  09/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
במסגרת חפירות ארכיאולוגיות ברמת רחל נחשפו שרידים פרהיסטוריים המתוארכים לתקופה הפליאולית התיכונה
יפעת גדות
מחקר חדש מגלה כי טיפול בעמידות לתאים עשוי לרפא סוגי סרטן בעכברים רגילים    החוקרים מאמינים כי המחקר פותח דרך לטיפולים דומים בבני אדם
אריאל שמידברג
מנהל בנק בדלהי סיפר למשטרה שאדם שטען שהוא מחבל מתאבד שדד את הבנק    המשטרה חוקרת את מנהל הבנק בחשד כי שיתף פעולה עם השודד
מירב לוי
שלושת העופרים הינם מזן היחמור הפרסי, שנמצא על סף הכחדה    אוכלוסיית היחמור בעולם מונה רק 500 פרטים, רובם חיים בישראל
רונן ליבוביץ
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, הגיש את דוח מבקר המדינה לנשיא המדינה וליו"ר הכנסת    הדגש של המבקר לדוח הוא: "חיזוק ביקורת בזמן אמת וכך ניתן ביטוי אמיתי לעצירה ותיקון הפגמים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il