X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התחבורה, העתיקות, התעלה שלא נכרתה והדקל המיוחד במינו
▪  ▪  ▪

על אודות הקמת שדה תעופה בתמנע קראתי זה עתה ב-NFC. מזה כארבע שנים לא שמעתי יותר אודות רעיון שדה התעופה הבינלאומי של אילת עם מסוף נוסעים משותף לירדן וישראל.
גם רעיון תעלת המים מאילת לים המלח צלל לתהום הנשיה.
חבל שים המלח הולך לאיבוד וחבל שאין כורים תעלה. סכומי הכסף שהיו משקיעים בכריית תעלה רחבה ועמוקה היו מעטים ביחס לתועלת.
אין תחבורה זולה יותר מתחבורה במים. אחת הסיבות העיקריות שעשו את רוטרדם לעיר הנמל הגדולה בעולם היא דרכי המים להולנד ובהולנד בהן משייטות ספינות מאירופה כולה.
תוצרת מפעלי ים המלח מיועדת כולה לייצוא. התוצרת נשלחת לנמל אילת במשאיות. אלה נוסעות מאתיים ועשרים קילומטר הלוך ושוב במדבר הלוהט ואחריהן משתרכות שיירות של כלי רכב פרטיים ואוטובוסים.
בשנים האחרונות רבתה תנועת כלי הרכב הפרטיים לאילת בגלל "דילים" ומבצעים שונים של בתי המלון. כביש הערבה הומה ובשעות מסויימות עמוס מאוד. רבים מהנהגים מעזים להסתכן ולעקוף כלי רכב אף אם הראות מוגבלת וכתוצאה מכך אירעו תאונות מחרידות בכביש זה שהוא אחד הכבישים הטובים ביותר במדינה.
תעלת מים לאילת היתה פותרת הרבה בעיות. מחיר ההובלה לנמל היה יורד והכמויות הניתנות להעברה גדולות בהרבה מאלה שעל המשאיות.
מסיבות פוליטיות מטופשות למדי כגון הטענה שהתעלה תיחשב כגבול נדחה רעיון זה.
לעומת זאת תוכנן להקים שדה תעופה בינלאומי בעברונה ובכך היתה פנינת טבע מיוחדת במינה נהרסת ואובדת לחלוטין.
כדאי לדעת ששמות כמו עין עברונה או עין חצבה ואפילו עין רדיאן אינן מלמדות על מציאותו של מעין אלא על נקודה בה מתרכזים מים סמוך לפני השטח. אם נועצים מקל באדמה במקום כזה ומוציאים אותו יהיה קצהו לח. השם הנכון לעינות אלה הוא מלחה. גם משום ריכוז המלחים הגבוה במים אלו וגם משום שהצמחים הגדלים במקומות אלה הם צמחי מלחה.
בעלי חיים צמחוניים החיים במדבר, כגון צבאים, יעלים וארנבות מגיעים אל המלחות הללו ואוכלים את הירק הטרי. הירק מספק לגופם את הנוזלים הדרושים להם. הם אינם שותים מן המים. ואפילו יזרמו על-פני השטח. ליד עין עברונה חי עדר של כמאתיים צבאים מן הסוג הנקרא "צבי הנגב" וכאן המקום היחיד בעולם בו יכולה חיה זו להתקיים ללא סכנת השמדה.
באזור עברונה נבנו בריכות לאגירת קולחין מישובי הסביבה. החשיפה לאוויר ולשמש היוקדת ממיתה את מרבית הבקטריות המזיקות ויוצרת חמצון מהיר. כתוצאה מכך ניתן להשתמש בקולחין אלה לחקלאות. הקמת שדה תעופה בינלאומי במקום זה היתה מחסלת את הבריכות הללו ומחסלת את החקלאות שהתפתחה כאן.
אך סמוך לנקודה הקרויה עין עברונה מצוי דקל הנראה מרחוק כקבוצת דקלים ורק כשמתקרבים אליו רואים שזה עץ יחיד שהתפצל והצמיח גזעים מספר.
הדקל נקרא דקל דום. מקורו באפריקה ולא ידוע לי על כל יבשת אחרת בה צומח סוג זה של דקלים. בעין עברונה מצוי דקל הדום הצפוני ביותר בעולם. חבל לפגוע בו שהרי אין דומה לו ואין עוד כמותו בארץ ישראל.
גזעו של דקל זה קשה יותר מפלדה ובדרום אפריקה כשניסו לנסר דקל דום התברר עד מהרה שהמסור נשחק והדקל נשאר. המסור שמצליח לחתוך גזע של דקל דום הוא משור יהלום.
כשסיני היתה בידי ישראל יכלו הנוסעים בכביש לשארם לראות דקלי דום צומחים על שפת הים ואף בתוך המים. בכך נעשה הדקל שייך לסוג הצמחים הקרויים מנגרובים. אלו צמחים הגדלים במים מלוחים.
דקלים מכל הסוגים אינם בררניים בכל הנוגע למים יש איזה מנגנון מסתורי בעץ זה המנצל את הנוזלים בלבד ודוחה את המלחים.
שדה תעופה בתמנע יכול אף הוא לעורר מחאות כי תמנע עצמה היא מרכז עתיק וסביבו מצויים שרידי מקדשים מצריים מן האלף השלישי לפני הספירה, שרידי מצודות, מחנות כורים והרבה סיגים של מפעלי נחושת קדמונים.
כל אלה ייפגעו ואלי אף ייעלמו אם יוקם שם שדה תעופה. אך אם רוצים שתיירים יבואו לכאן ואזרחים נוספים יתיישבו כאן ויוסיפו חיים לאזור מדברי זה לא נוכל לשמר את כל שרידי השרידים של מבנים ישנים, סיגים, שבילים ובורות וניאלץ לוותר על אלה למען החיים היום ומחר.

תאריך:  07/07/2005   |   עודכן:  07/07/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
ד"ר עו"ד אסף מידני
עכשיו הכל ברור - שנת הבחירות בפתח וחברי הכנסת חושבים בחירות
מיכאל שרון
"רבותי, הבה נשכח את העבר באומץ ונקווה לטוב", הם אומרים בנושא ההינתקות והפנינה שבה - החרבת גוש קטיף    "יהיה שקט", הם אומרים, אלא שזו השקטה חסרת נידבכים, ונאמר כאן גם משהו על סינדרום העיוורון האמיץ ביחס להפקת ליקחי העבר, באקט הוונדלו-מדיני של החרבת גוש קטיף
רונן סקלצקי
נאוה ענבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il