X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המפתח בידי הממשלה
▪  ▪  ▪

סוגיית יוקר הדיור מצויה תמיד על-סדר היום הציבורי, ומשמשת לא פעם כנשק בידי גורמים שונים המנגחים זה את זה. נוח להאשים את הקבלנים, כי הרי הם אלו העומדים מול הזוגות הצעירים המחפשים להם קורת גג.
אם נבדוק את מרכיבי המחיר נגלה במי האשם:
- קרקע: מחיר הקרקע מהווה כ- 30%-40% ממחיר הדירה (על-פי האזור). אם נזכור כי כ-95 אחוזים מקרקעות המדינה הם בבעלותה, ואת המיסוי המוטל על קרקע (ראה להלן), נוכל להבין עד כמה משמעותי מרכיב זה, ומי המשפיע עליו.
- עלות הבניה: חומרי הבנין מיובאים ברובם, ומחירם נתון לתנודות, כך שאין שליטה על מרכיב זה. עלות העבודה, ועצם האפשרות להשיג כוח-אדם מקצועי הם גורם משמעותי. כאן יכולה הממשלה להשפיע. כידוע, אין הישראלי הצעיר שש לעסוק בעבודת בניין, או בעבודת כפיים בכלל. תמריצים יוכלו לעזור כאן. אשר לעובדים מחו"ל, על המדינה לאפשר כניסת עובדים - במיוחד מומחים - כדי לאפשר לקבלנים לעמוד בלוח הזמנים. עלות עובדים זרים אינה זולה כלל, והיא כוללת תשלומי חובה שונים למדינה.
- קשיים בירוקרטיים: תהליכי הפשרת קרקעות, הכנת תוכניות ואישורן, אישורי תוכניות ספציפיות ואישורי איכלוס, הם ארוכים, יקרים ומייגעים, ויש להם השפעה על מחיר הדירה. הזמן האבוד והמימון היקר הם גורם משמעותי, וישנה גם ההשפעה העקיפה של הקטנת היצע הדירות, בעקבות בריחת קבלנים לפרויקטים בחו"ל לאחר שנואשו מבנייה בארץ.
- מיסוי: מסלול המיסוי מתחיל כבר בקרקע, שהייתה נתונה להפקעות ולמיסוי מגוון עוד בטרם תוכננה בנייה כלשהיא - וזה כמובן משפיע על מחירה. תהליך קניית הקרקע כרוך בשורה של מיסים והיטלים החלים על כל הצדדים (מע"מ, מס שבח, מס מכירה, מס רכישה והיטלים). תהליך קבלת האישורים כרוך שוב בהיטלים ובאגרות, וכך גם תהליך הבנייה ורכישת הדירה. בהערכה זהירה מגיע מרכיב המיסוי לכדי 2/3 ממחיר הדירה המוגמרת.
אנו רואים, אם כך, כי הממשלה שולטת למעשה על עיקר מחיר הדירה, במקביל, קובעות הרשויות הממלכתיות והמקומיות את מדיניות הבנייה ואת קצב התכנון.
במילים אחרות: אם באמת רוצה הממשלה להוריד את מחירי הדירות - המפתחות בפנים.

תאריך:  20/08/2005   |   עודכן:  21/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
ד"ר ישראל דויד
ניתוח ביניים של העתירה לבג"צ שהוגשה בימים אלה ע"י האוניברסיטאות נגד חיובן ע"י ביה"ד הארצי לעבודה לחשוף פרוטוקולים של ועדת מינויים
יואב יצחק
ראשי יש"ע, שעודדו צעירים להיכנס לגוש קטיף גם במחיר של עבירה על החוק, החזיקו בהיתר קבוע לכניסה לגוש    התוצאה: תיקם האישי של רבים מאותם צעירים, מוכתם לשנים רבות; בשל הרישום הפלילי עלול עתידם להיפגע
עו"ד יוסי דר
השופטת שזוכתה מחמת הספק בבית הדין למשמעת לשופטים חייבת להסיק את המסקנות ולחסוך מהוועדה למינוי שופטים את ההתכנסות כדי להרחיקה מכס השיפוט    שופט שכתב פרוטוקולים שאינם אמת והשמיד בקשות לדיון, אינו ראוי לתואר המוצמד לשמו
אורי נטע
זווית התבוננות אחרת על גירוש יהודי עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il