X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדור שני לניצולי שואה, השימוש בזכר השואה ואנלוגיות הנעשות עימה מקוממים אותי. אבל למען חופש הביטוי אלחם שגם הזכות לצורה זו של מחאה תישמר
▪  ▪  ▪

ההינתקות מעלה בקרב כולנו, התומכים בה והמתנגדים לה, תחושות לא קלות. המראות קשים, ולא פחות מכך - המילים קשות. האנלוגיות אינן קלות לעיכול: החל במדי השוטרים השחורים וכלה בגירוש יהודים מבתיהם ומבתי-הכנסת. יש המרחיקים לכת ואף אומרים מפורשות כי שרון משול להיטלר וצבא ההגנה לישראל משול לוורמכט.
כדור שני לניצולי שואה, השימוש בזכר השואה ואנלוגיות הנעשות עימה מקוממים אותי. ככלל, אני מתנגד באופן אישי לשימוש בשואה, בזכרה ובסמליה לכל אירוע אחר, ובמיוחד בהקשר הישראלי. יש בכך משום זילות לזכר השואה ורדוקציה למאורע הטראגי ביותר של עמנו. יחד עם זאת, ובניגוד להעדפותיי האישיות, אני סבור כי אין לגנות יתר-על-המידה את הקולות הצורמים הנשמעים בימים אלה, ובוודאי שאין להשתיק אותם.
לחופש הביטוי מספר טעמים: כחלק מהטיעון הדמוקרטי לחופש-הביטוי (ויש אף אלו המונים זאת כטעם נפרד) מצוי טיעון "שחרור הקיטור". בקליפת האגוז, טיעון זה אומר כי רצוי לתת למיעוט מתוסכל לשחרר את כעסיו במילים על-מנת שכעסיו לא יתועלו למעשים. יתכן כי האלימות המתונה מהתחזיות שראינו עד כה במהלך הפינוי היא תוצר של הוונטילציה שעשו המפונים, וכי אלמלא היו משחררים כעסיהם בדיבורים, מעשיהם היו מרחיקים לכת אף מעבר למראות הקשים שראינו.
יש החוששים ממדרון חלקלק, וטוענים כי מילים מובילות למעשים. הם מתריעים מפני הרצח הפוליטי הבא ומצביעים על רצח רבין כבנבואת זעם. הגם שחששות אלו קיימים, נראה לי כי מדיניות התביעה והריסון אותו מפגין היועץ המשפטי לממשלה ראויים, וכי יש להימנע מלהתפתות לסתימת פיות בחסות החוק, כל עוד כללי המשחק הדמוקרטי נשמרים.
בית המשפט העליון אף חזר ואמר פעמים רבות כי "מבחן האמת לקיומה של זכות אינו מתנהל ברגעים בהם מתנהלים אירועים המבטאים יישוב הדעת, סובלנות והבנה; קיומה של זכות עומד במבחן ברגעים מכאיבים ואף מרגיזים, מקום בו אין אהדה לזהותו של הטוען לזכות פלונית ולהשקפותיו"; וכי "ההגנה על חירות הביטוי או על זכות ההפגנה אינה חשובה רק כאשר מושמעים דברי חכמים, הנאמרים בנחת ובתבונה, שהרי קיומה של זכות איננה בעייתית במקום בו יש ויכוח תרבותי ורוגע; קשה יותר לשמור על חירות הביטוי ועל זכויות דומות או קרובות, כאשר מועלות אמונות דעות והשקפות, אשר מקוממות בתוכנן ואשר סולדים מהן".
נראה לי שדברים אלו יפים לענייננו. המסורת הליברלית של חופש-הביטוי בישראל צריכה להישמר גם בימים קשים אלו. האנלוגיות שנעשות עם השואה מקוממות ומרגיזות, יש בהן כדי לזעזע, אולם בכך נמצאת עוצמתן. כפרפרזה לאימרתו של וולטיר, איני מסכים עם השימוש שנעשה בזכר השואה במסגרת ההינתקות, אך אלחם כדי לאפשר שביקורת זו תישמע.

הכותב הוא דוקטורנט למשפטים המתמחה בתחום חופש הביטוי
תאריך:  22/08/2005   |   עודכן:  22/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה מכנס
שאול מופז הודיע כי לא יימצא מקום בשורות צה"ל לבני הנוער מגגות גוש קטיף    אני מקווה שבית המשפט, שלו תוגשנה עתירות הנערים הללו בשל אי-גיוסם, יידע להעמיד במקומו את הצדיק ממשרד הביטחון, כפי שהעמידו בפרשה המכוערת של "תקופת הצינון"
רונן סקלצקי
16 משפחות שולטות במשק הישראלי. לא רק בישראל, כי אם ברחבי העולם כולו צצה לה אצולת-ממון אמיתית, שקרוב לוודאי, תהווה תשתית לאצולת דם חדשה, ולתקופה פיאודלית חדשה בתולדות המין האנושי, ואין כל חדש תחת השמש
דודו אלהרר
בימים אלה הפסקתי לקרוא את אמנון דנקנר, בן-דרור ימיני, דן מרגלית, נחום ברנע, שמעון שיפר, בן כספית, סימה קדמון, נחמה דואק, מיכאל בריזון ומאיר שלו. הם אינם מבינים מה הולך סביבם והם כולם זקוקים לטיפול נפשי עמוק וארוך    אין לי עיתון לקרוא. הכל ידוע וברור מראש ואין דבר בדפים המיותרים מלבד הרעה שבהשחתת עצי-יער, וגם זה לא חדש
יואב לוי
אלי שניאורי
כאשר אנו יושבים כעת על משבר הציונות והקרעים מעמיקים הגיע הזמן לפקוח עינים ולהתפכח מהאשליה הכרונית אליה נשאבנו במרוצת השנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il