X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
מתוך דוח מבקר המדינה (56א')
▪  ▪  ▪

מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים (להלן - מערך הכטב"מים) בחיל האוויר (להלן - ח"א) מונה מטוסים זעירים ללא טייס (להלן - מזל"טים) למשימות איסוף מודיעין חזותי (להלן - חוזי). במהלך שנות העימות עם הפלשתינים (להלן - העימות) הביא ח"א לכך שמערך הכטב"מים תרם תרומה רבה להישגי צה"ל בעימות. עקב הביקוש הגובר לחוזי במסגרת העימות, מפעיל צה"ל החל משנת 2002 כטב"מים אזרחיים לאיסוף חוזי מהאוויר.
בתקופה אוגוסט 2004 - פברואר 2005 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא הפעלת מערך הכטב"מים בעימות ובפעילות ביטחון שוטף (להלן - בט"ש). נבדקו בעיקר: התפיסה להפעלת מערך הכטב"מים; בניין הכוח והתאמתו להפעלת מערך הכטב"מים בעימות; ואיסוף חוזי באמצעות כטב"מים אזרחיים.
ב-22.2.05 העביר משרד מבקר המדינה לתגובת צה"ל ריכוז ממצאים מביקורת זו. צה"ל העביר את תגובתו לביקורת ב-19.5.05, כעבור שלושה חודשים, ובאיחור ניכר בהשוואה לתאריך שבו ביקש משרד מבקר המדינה לקבל את התגובה ובהשוואה להתחייבות צה"ל למועד העברת התגובה. איחור ניכר בהעברת התייחסות לטיוטת דוח, פוגע בסדרי מינהל תקין ובעבודת משרד מבקר המדינה.
הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את עיקרי התקציר ואת עיקרי הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].
להלן הממצאים העיקריים שהועלו:
א. שילוב מערך הכטב"מים בעימות הביא לשינויים בתפיסת ההפעלה של הכטב"מים. על אף שעברו יותר מארבע שנים וחצי מאז שהמערך הופעל בעימות, לא נכתבה ולא הופצה תפיסת הפעלה כוללת של הכטב"מים בעימות.
ב. מאז שנת 2001 התקשה ח"א לתת מענה לצורך המיבצעי במשימות חוזי בעימות, שקבע המטה הכללי. למרות חשיבות הצורך המיבצעי, שעליה הצביעו לא אחת סגן הרמטכ"ל וראש אגף המיבצעים, לא הוכנה בצה"ל עד אוגוסט 2004 תוכנית כוללת, לרבות התקציבים הדרושים לכך, לצמצום הפער בין הצורך המיבצעי שהגדיר המטה הכללי לבין יכולת המענה של ח"א.
ג. עם הפעלת הכטב"מים האזרחיים לצורכי איסוף חוזי, קבע סגן הרמטכ"ל, כי האחריות הכוללת לחוזי עילי מוטלת על ח"א. נמצא, כי ח"א לא ראה עצמו כמי שצריך להיות מעורב בקביעת סדרי הפעלתם של הכטב"מים האזרחיים על-ידי כוחות היבשה שהפעילו אותם.
למרות שכטב"מים אזרחיים מופעלים בעימות זה כארבע שנים, לא הוסקו מסקנות ולא הופקו לקחים מהפעלתם, שיכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות בעתיד לגבי השימוש בהם.
ד. החיילים המאיישים את עמדות תצוגת החוזי של הכטב"מים האזרחיים באחת היחידות, לא הוכשרו לתפקידם. במצב זה לא ניתן להפיק את המידע המיטבי מהחוזי.
ה. בינואר 2004, במהלך טיסה מיבצעית, התרסק מזל"ט אזרחי עקב תקלה במנועו. בעקבות תביעה של הספק האזרחי, שילם לו משרד הביטחון 1.25 מיליון ש"ח בגין אובדן המזל"ט. האישור של חטיבת תביעות וביטוח במשרד הביטחון לשלם לספק האזרחי עבור הנזק שנגרם למזל"ט, ניתן בתהליך שטחי, בלי שהתקיימה בדיקה מקצועית של מכלול ההיבטים שיש להם נגיעה לאחריות לתאונה.
סיכום
נוכח הערכת צה"ל, שהעימות עם הפלשתינים יימשך בעצימות ובמאפיינים משתנים לאורך מרבית תקופת התוכנית הרב-שנתית שלו, נוכח הערך של מערך הכטב"מים, ובשל הצורך במיצוי מיטבי של יכולותיו - ראוי שיינקטו הצעדים העיקריים הבאים:
א. גיבוש תפיסת הפעלה כוללת למערך הכטב"מים בעימות, כדי שתשמש בסיס לבניין כוחו של המערך בעתיד.
ב. מימוש אחריותו של ח"א על הפעילות של הכטב"מים האזרחיים לאיסוף חוזי כחלק מאחריותו הכוללת על החוזי העילי.

תאריך:  31/08/2005   |   עודכן:  31/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליעזר גולדברג, שופט (בדימ.)
מתוך דוח מבקר המדינה (56א')
אליעזר גולדברג, שופט (בדימ.)
מתוך דוח מבקר המדינה (56א')
אליעזר גולדברג, שופט (בדימ.)
חלקו הראשון של הדוח השנתי (56א) של מבקר המדינה פורסם ביום 31.8.05
ממשלת ישראל
הודעת מזכיר הממשלה, עו"ד ישראל מימון, בתום ישיבת הממשלה מיום 28 באוגוסט 2005:
אריאל שרון
דברי ראש הממשלה, אריאל שרון, ביום יישום תוכנית ההינתקות    15.08.2005 - יום שני י' אב תשס"ה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il