מבוא
בתחילת חודש אוגוסט 2001 מינה סגן ראש הממשלה ושר האוצר מר סילבן שלום ועדה ציבורית לבחינת רפורמה במערכת מיסוי המקרקעין.
רו"ח יאיר רבינוביץ נתמנה כיו"ר הוועדה, וחברים בה (לפי סדר א' ב') גרי אגרון, עו"ד (רו"ח); אהרון אליהו, רו"ח; ד"ר אבי אלתר, עו"ד; שרונה ארליך; אודי ברזלי, עו"ד (רו"ח); אבי גפן; ד"ר משה דרוקר, עו"ד (רו"ח); רחל הולנדר; אביגדור יצחקי, רו"ח; ד"ר צבי ליבר; ארנון רבינוביץ; ועו"ד מאיר קפוטא, ששימש כחבר וכמרכז הוועדה.
הוועדה נתבקשה לגבש בתוך 60 ימי עבודה הצעות לרפורמה במערכת מיסוי המקרקעין שתתקן עיוותים, תסיר חסמי מס, תשפר את רמת הוודאות ואת הליכי הבקרה, ותאיץ את הפעילות בענף המקרקעין, שנקלע למיתון. בגיבוש המלצותיה נתבקשה הוועדה להתחשב במגבלות תקציב המדינה. מאז החלה הוועדה בעבודתה העמיק המיתון הכלכלי בעולם כולו ובמשק הישראלי, וגדלה הדחיפות שביישום צעדים מיידיים לעידוד שוק המקרקעין.
הוועדה גיבשה תוכנית כמפורט בדו"ח זה, הכוללת מספר רב של צעדים בתחום המיסים הממשלתיים על מקרקעין, במגוון רחב של תחומים, הניתנים ליישום בתוך פרק זמן קצר. המטרה להביא להקדמת הפעילות בשוק המקרקעין ולהאצתו בתקופה קשה של מיתון בישראל ובעולם, וכן לאפשר בחינת יישומם והשפעתם של הצעדים, שחלקם חדשניים, על שוק המקרקעין ועל הכנסות המדינה, נקבעו חלק מהצעדים כהוראת שעה. בתום תחולת הוראת השעה, ולאחר שייבחנו יישום הצעדים והשפעתם כאמור, ניתן יהיה לשקול חקיקתם, בתיקונים המחויבים, כהסדרי קבע. מכלול השינויים והתיקונים המוצעים על-ידי הוועדה מהווה רפורמה כוללת וחסרת תקדים בתחום מיסוי המקרקעין בישראל.
בגיבוש התוכנית התייחסה הוועדה לכל שכבות הציבור, וזאת לאחר ששמעה משלחות ודנה בעשרות פניות והצעות, שבהן פורטו בעיות המציקות לציבור הרחב. התכנית כוללת הצעות רבות הצפויות להשפיע על כלל האזרחים, לרבות שכבות חלשות, במגוון תחומים כגון זכאי משרד השיכון, פנסיונרים המבקשים לעבור לבית אבות, בנייה להשכרה, פינוי-בינוי של מתחמי מצוקה, החלפת דירות מגורים ונכסי מקרקעין אחרים, עידוד למעבר לאזורי הפריפריה, ועוד.
הוועדה עשתה מאמץ מיוחד להציע שינויים שיהיה בהם כדי לשחרר חסמי מיסוי המקשים על שוק המקרקעין, בלי שיישומם יהיה כרוך בעלות תקציבית גבוהה, וזאת לאור המצוקה התקציבית הקשה בה שרויה המדינה בעת זו.
חלק ניכר מההמלצות הכלולות בדו"ח אינן כרוכות בעלות תקציבית, מאחר שמדובר בהסרת חסמים ביורוקרטיים ומינהליים או שמדובר בתחומים שבהם הפעילות כיום היא מצומצמת ביותר וממילא השינויים לא יגרמו להפסד מס. צעדים אחרים המוצעים על-ידי הוועדה צפויים לגרום להאצת פעילות בשוק המקרקעין בשיעור העולה על הממוצע בתחומי מיסוי אחרים. בתחום המקרקעין, מרכיב המיסוי מהווה חסם אפקטיבי לביצוע עסקאות, ולכן הפחתת מיסים מאיצה את הפעילות יותר מאשר בתחומים אחרים. חלק מההמלצות הן לתקופה מוגבלת, והן יביאו להקדמת עסקאות ולהגדלת ההכנסות ממיסים בשנתיים הקרובות. באופן מיוחד סבורים חברים בוועדה, כי הקלות המס שיינתנו לשחלוף נכסי מקרקעין ישחררו חסמים ויגרמו להגדלה משמעותית במספר העסקאות במשק.
להערכת מומחים שהוועדה נועצה בהם, בהנחה שמכלול הצעדים עליהם ממליצה הוועדה יביאו, בין היתר, להקדמת פעילות בהיקף של 5% - 7.5%, ניתן לצפות שהפסד ההכנסות נטו מיישום מכלול הצעדים המוצעים יהיה כ-200 עד 300 מיליון ש"ח בשנת 2002, וסכומים נמוכים מכך בשנת 2003 ו-2004.
המלצות הוועדה מתייחסות לתחום המיסים הממשלתיים בלבד, ויהיה צורך, בהמשך הזמן, לערוך שינויים בתחומים נוספים כגון פעילות מינהל מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות - תחומים שלא היה סיפק בידי הוועדה לדון בהם לעומקם במסגרת הזמן שנקבעה לעבודתה. הוועדה מציעה לשלב את יישום המלצותיה במבצעים מיוחדים שייערכו על-ידי הגורמים הממשלתיים, הציבוריים והפרטיים הפועלים בתחום הבנייה במטרה להבטיח ריכוז של תמריצים והנחות בשנה הקרובה לתושבי המדינה ולתושבי חוץ, שישפיעו על הפעילות התחום המקרקעין בישראל דווקא בתקופה של אי ודאות כלכלית וביטחונית גוברת. הוועדה סבורה, כי על הגורמים המתאימים לדאוג לכך, שהגדלת הפעילות בשוק המקרקעין, שתבוא בעקבות יישום ההמלצות, תנוצל להתייעלות הענף ולהוספת עובדים ישראליים בתחום הבנייה, ולא תשמש עילה להגדלת מספר העובדים הזרים.
המלצות הוועדה התקבלו פה אחד על-ידי כל חברי וחברות הוועדה, כולל הגורמים המופקדים על ביצוע ההמלצות ברשויות המס ובמשרדי הממשלה, שנציגיהם נטלו חלק בגיבוש ההמלצות כחברים וכמשקיפים בוועדה.
במטרה למנוע מצב שבו, בעקבות הדיון בהמלצות והציפיות למימושן, יידחו עסקאות בשוק המקרקעין, מציעה הוועדה לפעול בהקדם לאימוץ ההצעות ולאישורן בידי קובעי המדיניות והמחוקקים תוך קביעת תחולה לחוקים מיום 7.11.01. הוועדה ממליצה להאיץ ככל האפשר את הליכי החקיקה ולהשלימם עוד לפני תום השנה הנוכחית.
הוועדה בדעה, שיישום ההמלצות מחייב היערכות מהירה ומיוחדת של אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ושע"מ, וממליצה להקצות את האמצעים הדרושים לכך.
הוועדה מביעה בזה את תודתה והערכתה לכל האנשים שתרמו מזמנם ומכשרונם לעבודתה ומקווה שההמלצות יתרמו לשיפור מערכת מיסוי המקרקעין בישראל.).