X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמעט כל בכירי הליכוד לא יודעים דבר וחצי דבר על תורתו של ז'בוטינסקי. רק תאוות השלטון מנחה אותם למה הם צריכים ששרון יישאר. שייתנו לו ללכת אל החושך הפוליטי, ושייקח עימו את החברים אולמרט, ליבני, שלום ועוזי-פנינה כהן-רוזנבלום
▪  ▪  ▪

השלטון אינו מיטיב עם מפלגה בעלת ערכים - זהו אחד הפרדוקסים של הדמוקרטיה, שההתמודדות איתו קשה מאוד. השלטון היטיב עם מפא"י, כי השלטון היה ונשאר הערך המרכזי באידיאולוגיה שלה. לעומתה, מפלגת הליכוד נהרסת בשלטון. כמו הזבובים הנמשכים למדמנה, כך נמשכו לכוחו השלטוני של ליכוד עסקנים וקרייריסטים, הזיזו הצידה את אנשי הערכים שהביאו את השלטון, והפכו את הליכוד למפא"י ב', שהשלטון הוא הערך העליון המכלכל את צעדיה.
אם לא אלה הם פני הדברים, אינני רואה דרך להסביר את התופעה, שההנמקה המרכזית בוויכוחים בליכוד גם סביב החרבת ההתיישבות וגם כעת סביב הבחירות הפנימיות, נעה סביב טובתה ואחדותה של המפלגה ולא סביב טובתה של המדינה. "משאל עם? - זה יפגע בליכוד!", טען מאיר שיטרית האופורטוניסט, "נתניהו? - הוא ירסק את הליכוד!", מכריז כעת שאול מופז הטרמפיסט.
המערכות הגדולות דואגות לעצמן לפני שהן דואגות לביצוע המטרות, אשר לשמן הן קיימות (על כך בהרחבה בספרו "עיקרון השרידות" של ד"ר אורי מילשטיין). לאנשי הערכים בליכוד לא היה הכוח להתנגד, הליכוד מתנהג היום כארגון כלכלי, שראשיו דואגים פן יתפצלו כוחותיו ושליטתו בעסקיו בגלל הניגודים הפנימיים.
ברם, המפלגה אינה יכולה להתקיים לאורך זמן כמו בית מסחר, העשוי להתחזק מהאחדות המושגת בכל מחיר. לעומתו, המפלגה, שבבסיסה ההיסטורי ערכים, נהרסת מהאחדות המלאכותית עם זבובי המדמנות. הפיצול האפשרי בליכוד עקב תבוסתו האפשרית של שרון איננו הנימוק לתמוך בשרון אלא הנימוק בה' הידיעה רבתי להצביע נגדו.
המפלגה חייבת לשרת את המדינה על-פי השקפתה המוגדרת והמנדט של בוחריה, אחרת אין לה זכות קיום. זה יכול להתקיים בתנאי שחבריה מן השורה ובוחריה מחזיקים את בכיריה על רצועה קצרה, אחרת תהליך הפיכתה למפא"י ב' חלק וקצר. טבעי שהמפלגה רוצה לשמור על גודלה וכוחה, אבל אסור למפלגה עם ערכים להידבק בפחד היסטרי בפני עימות פנימי ופילוג. המפלגה שמשלמת בערכיה תמורת הגודל והכוח מאבדת במהרה גם את הגודל וגם את הכוח.
לא למדו את ז'בוטינסקי
מעניין אותי, אם אשלם שקל אחד לכל אחד משרי הליכוד בעד כל יצירה של ז'בוטינסקי, שהם יידעו לספר את תוכנה - האם הם ירוויחו מנת פלאפל? על-פי התנהגותם, אפילו לא ארטיק, למרות שמאמריו של מי שתמונותיו תלויות בבית הנושא את שמו הם אקטואליים להדהים לחיי ישראל היום.
במאמר "טעותו של זנגוויל", שכתב זאב ז'בוטינסקי ב- 1916, מתווכח הכותב עם ישראל זנגוויל, אחד השותפים הראשונים של הרצל למלאכת היסוד של הציונות. ז'בוטינסקי מתאר את תפישתו המדינית של זנגוויל בתואר "אימפרסיוניזם במדיניות", כלומר: "...היא נטייה להפריז בחשיבותם של היום והאתמול; לבסס את עקרונות הכרתנו על התוכן, שדווח עליו בעיתונות בשבוע האחרון, ולשנות את עקרונות הכרתנו על סמך 'ניסיון' של חודש או שנה".
על-פי ז'בוטינסקי, האימפרסיוניסט המדיני אינו תופש את ההבדל בין "פאקט-עובדה" ל"פאקטור-גורם", שכן לא כל פאקט הוא פאקטור, "...שלגבי דידו יש בכוח הגורמים האמיתיים כדי לקבוע לאורך ימים את מהלך התפתחותנו, שכן לגורמים צביון היסטורי, יחוס בן מאות שנים. עובדה, שבוע, שנה, ההווה בכלל, עשויים כמובן להשפיע על הגורמים הללו, אך לא לשנותם ולא לשתקם לנצח".
עלי להודות לד"ר משה פלד על שהשכילני בדברים האלה על-ידי מאמרו "תכונות הנדרשות מראש ממשלה מטעם הליכוד". כך בלשון המאמר:
"להמחשת תפישתו המדינית האימפרסיוניסטית השגויה של זנגוויל ציין ז'בוטינסקי, שבתור מדינאי הוא הפריז תמיד בערכה של עובדה אחת: ממשלה. הוא האמין, כי אמירות 'הן' או 'לאו' שלה הן גורמים כאלה שיש לאל ידם לא רק להשפיע, אלא אף לקבוע לחלוטין את המהלך ההיסטורי של התפתחות העם היהודי - לא רק את הטקטיקה '...אלא את הכיוון כולו, את מגמת-היסוד של עתידנו'.
"כך אכן אירע, כאשר הבחין זנגוויל בשתי 'עובדות': האחת, שהרצל לא הצליח לשכנע את הסולטאן, שליט הממלכה העותומאנית, לאפשר הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, והשנייה שצ'מברלין בשם בריטניה, הציע את אוגנדה למטרה זו. לפיכך, הוא אימץ את רעיון 'אוגנדה' שכן לתפישתו האימפרסיוניסטית רעיון ארץ ישראל כבית לעם היהודי אינו אפשרי.
"תפישה הפוכה לזו, הדגיש ז'בוטינסקי, לא הייתה מאמצת אסטרטגיה מהפכנית של נטישת רעיון ארץ ישראל, שכן כעבור 14 שנה פורסמה הצהרת בלפור, שהיה שר החוץ הבריטי, על כוונת בריטניה להקים בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. כאשר חמש שנים לאחר מכן סירבו שרים בממשלת בריטניה לשתף פעולה עם התנועה הציונית קבע זנגוויל, כי ארץ ישראל שוב אינה רלוונטית וכי הציונות המדינית לא רלוונטית, ויש לחפש פתרונות אחרים לבעיית העם היהודי".
בצמרת הליכוד דהיום, ישנם שני שרים לשעבר, שאפשר לסמוך עליהם, שהם מכירים את תורתו של ז'בוטינסקי: עוזי לנדאו ובנימין נתניהו. לנדאו מסוגל גם ליישם את הנלמד, אבל הוא לא מסוגל להיבחר לראשות הממשל. נתניהו מסוגל להיבחר לרשות הממשלה, אבל הוא לא יישם את הנלמד.
כל השאר - היות ואינם יודעים מהו "אימפרסיוניזם מדיני", הם אינם קוראים את ז'בוטינסקי, כי האימפרסיוניסטים המדיניים אינם קוראים ספרים מלפני 90 שנה. על-מנת להבין עד כמה דבריו של ז'בוטינסקי אקטואליים למזרח התיכון של שנת 2005 (כמו למשל, גם דבריו של ניקולו מקיאוולי מלפני 490 שנה) - עליהם קודם כל להפסיק להיות אימפרסיוניסטים מדיניים. מעגל קסמים.
למה הם צריכים את שרון
חידה בעיני מדוע מתנגדי שרון בליכוד עמלים כל כך קשה לשכנע אותו להישאר בליכוד במקרה שיובס. האינטרס הישיר של הליכוד הוא להוציא את שרון מן התנועה. אילו נעשה הדבר עוד כאשר שרון סירב לקבל את תוצאות המשאל, 25 ישובים יהודיים בארץ ישראל היו ניצלים מן החורבן והליכוד היה ניצל מאות הקלון על מצחו.
הפחד, שמא אריאל שרון יקים מפלגה חדש, שתנגוס מהליכוד עשרות מנדטים הוא פחד אימפרסיוניסטי מובהק. אפילו בן-גוריון מחוץ למפלגת האם שלו קיבל רק כמה מנדטים ספורים. לכל הסקרים בעד מפלגה היפותטית שרון-פרס-לפיד אין כל משמעות. פרס זוכר עדיין את רפ"י, שהיה חלק ממנה וספק אם יעוניין בשידור חוזר כעבור 40 שנה. לפיד - גימיק שזמנו עבר. ניתן לצפות שהציבור, המצביע בסקרים למען שרון ללא הליכוד, יזנח אותו בהתקרב רגע האמת.
רבים זוכרים עדיין את נבחרת הכוכבים המכונה "מפלגת המרכז", שמלבד השאיפות השלטוניות, לא היה לחבריה דבר אחד במשותף ודבר אחד להגיד בלשון ברורה; סופה של הנבחרת היה מגוחך אף יותר מלידתה. סביר להניח, שלמי מהציבור, שאולי שכח את דוגמת "המרכז", יזכירו אותה אותם העיתונאים, שהיום חוזים לנבחרת העתידית 358 מנדטים בכנסת.
היזהרו בבחירת מנהיגים
חבל מאד, שהעדויות על עברו של שרון, השופכות אור על הווהו, מתפרסמים באיחור כה רב. למשל מסתבר, שאת מצע מפלגתו "שלומציון" הוא גנב בחוצפה משמואל תמיר, שסולק מהליכוד על-ידי בגין והתכוון להקים מפלגה משלו. שרון הציג את "שלומציון" לבדו ואת המצע, שקיבל לעיון, כאילו הוא עצמו חיברו.
את הלקח מכך חייב המחנה הלאומי להתחיל להפיק היום: לא עם כל אחד נכנסים לשותפות, להיזהר בבחירת מנהיגים וכעת - הצורך המיידי: הבלאסט של הליכוד חייב לרדת.
אמנות הנהיגה מלמדת אותנו, שאין בחיים צבירת זכויות. גם אם היית נהג למופת 20 שנה, זה לא יעזור ברגע אחד שחצית צומת באדום וגרמת לתאונה. המנהיג שסרח, רימה, שיקר והרס, אינו מתהדר בנקודות הזכות מן העבר אלא משלם את מחיר מעשיו של היום.
אריאל שרון לא יירד בעצמו, אבל הליכוד, אם הוא רוצה להשתקם עד כדי מעמד של מפלגת שלטון ערכית, הוא חייב להצמיח מנהיגות חדשה, במקום זו הקיימת היום. הוא חייב לאזור אומץ לסלק את שרון, ואם שרון בתנועתו החוצה יסחוף אחריו את אהוד אולמרט, ציפי ליבני, סטיב ניר-מוזס-שלום ועוזי-פנינה כהן-רוזנבלום - כה לחי!

תאריך:  25/09/2005   |   עודכן:  25/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן אביטן
עדות אישית. אילן אביטן, תושב שדרות. על שבת הקסאמים
ליאון גרשוביץ
ה"אנטי-משיחיות" נהייתה לטרנד תקשורתי וכללי. טרנדים, דעות אופנתיות, הן ללא ספק סוג של דעות קדומות! כך גם בנוגע ל"משיחיות"    מהי ציונות אם לא משיחיות במובן החיובי, הריאלי שלה?    אם לא נשיב את העם אל ערכי הציונות, לא רק שטחי יו"ש, הבקעה והגולן אלא מדינת ישראל כולה תהיה בסכנה קיומית
הרב משה שפיר
יהודה סעדו, שם שבוודאי אינו מוכר לרבים משלומי אמוני ישראל, אצל אחרים אולי זוהי לכל היותר צורת זיהוי לאחד מסוגי הכיפות הלבנבנות הנפוצות כיום, לא הרבה מעבר    לדידנו מדובר בתסמונת מעניינת, והרבה יותר
נרי אבנרי
ההנהגה הפלשתינית מובילה את עמה ליעדיה, עקב בצד אגודל, או אם תרצו - קסאם בצד שאהיד    מנהיגי ישראל, פרס ושרון, שיקרו ומשקרים לעם. הוויכוח בין הימין לשמאל הוא על השאלה: האם שני השקרנים הקשישים האלה משייטים אותנו לחוף מבטחים כמו שבטוחים בשמאל, או שמא לים סוער
יאיר לויט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il