X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
יצחק ג'קי אדרי יו"ר המועצה החברתית לביטחון ישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

שלוש מילים: "ואהבת לרעך כמוך". זה בעיני התרבות היהודית. זאת בעיני התמצית של הכול ביחד, זה בעיני משפט שכל כך חסר לחברה הישראלית בימנו אלו, ואילו היה חלק מחיינו החברתיים-כלכליים- פוליטיים, מצבנו היה טוב בהרבה במדינת ישראל.
חכמינו רואים את הבסיס ליהדות ביחס לזולת מן המסר הכללי יותר "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך" של הלל הזקן ועד המסר התובעני יותר "ואהבת לרעך כמוך" של רבי עקיבא. אצל התנאים ואצל האמוראים המוסר, היחס הטוב שבין אדם לזולתו נתפס כעיקר ביהדות אם לא כעיקרה. הסובלנות היא אחת הצורות העיקריות של ההתחשבות בזולת. הסובלנות מתוארת כהתחשבות בזולת התלוי בך, השונה ממך, ההתעלות הרוחנית ביחס לזולת, היא סיכום תהליך במחשבת היהדות. שלוש מילים: "ואהבת לרעך כמוך".
במשפט "ואהבת לרעך כמוך" אני רואה תהליך מוסרי עליון שגובש ביהדות, שאת עיקרו אני מבין כציווי להתחשב בשונה ממך, קודם כל- למענך. אתה הוא זה שאינו צריך להיות נגוע בשנאה. אתה הוא זה שצריך לדעת לחוש בזולת, לרחם על הזולת, לגלות חמלה עד כדי הזדהות עימו. אין זו חוכמה להזדהות עם האהוב עליך. החוכמה היא להזדהות עם מי שהדחף שלך, האינסטינקט "החייתי" שלך הוא לפגוע בו, והוא חלש ממך וגם תלוי בך. דווקא לזה הציווי הוא לעזור, למענך. זהו בסיס של הרוחני במוסר התורה - ההתגברות על הדחף האינסטינקטיבי לפגוע, ואפילו "סתם" לשנוא, התגברות כאשר אין הפגיעה נגזרת מן הכורח לשמור על קיומך שלך.
התרבות העכשווית הקפיטליסטית נוטה לקדש את הרגשות של האדם כפרט ולראות אותם כעובדה שאינה ניתנת לשינוי. לעומת זה התורה מטילה על האדם אחריות, ולא רק על מעשיו אלא גם על רגשותיו ואפילו על מחשבותיו. השלב הראשון הוא להבין שיש לאדם אחריות ולא להתחמק. מהערכים הנעלים השזורים במשפט: "ואהבת לרעך כמוך", מהמשפט אתה למד את הדרישה מהאדם לנצל את מרב המשאבים האנושיים החבויים בו כאדם פועם.
"ואהבת לרעך כמוך", בסיס כל התחיקה הסוציאלית של תורת ישראל הבנויה על מצוות מעשיות, וקיום כל אותן מצוות סוציאליות מעמיד אדם מישראל, מעמיד את חייו החברתיים מעל לכל העמים. לא מקרה הוא שגם שמעם ישראל צמח המושג "צדקה" במובן של עזרה וסעד לשכבות החלשות. שלוש פעמים ביום אנחנו מתפללים: "כי באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורה וחיים, אהבה וחסד, צדקה ורחמים". מדיניות שמביטה בעין אחת על החברה, אמורה לדאוג למדינת רווחה יהודית, כי טוב שתהיה לאזרח רשת ביטחון שיזכה לתרופות כאשר חייו תלויים מנגד, שיזכה לתמיכה לעת זקנה, שיוכל לעבוד ולהשתכר בכבוד. המדיניות שדאגה רק לכלכלה ולא דאגה שהכלכלה תשרת את האדם - במדיניות כזאת רק העשירים זוכים לקצבאות, במירכאות כפולות, בדרך של הורדת מסים, כדי שיוכלו להתעשר יותר ויותר.
שנת תשס"ו, שלוש מילים: "ואהבת לרעך כמוך". הוא הבסיס של היושר והצדק העוברים במסורת ישראל במשך כל הדורות שיבנו לנו את ההווה, שיסללו לחברה הישראלית את הדרך "לסולידריות חברתית" שתעמוד "כחומה אנושית" מבוצרת מכל צרה הנוחתת עלינו.
שנה טובה בסימן "ואהבת את רעך כמוך".

תאריך:  01/10/2005   |   עודכן:  03/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איינאו פרדה סנבטו
אדוני ראש הממשלה: כבר ארבע שנים אנחנו, עולי אתיופיה, עושים כל מאמץ לעצור את התופעה המבישה המתרחשת באתיופיה - המקומיים מאמינים שבעצמות יהודים ישנן סגולות להצלחה וריפוי ולכן עוקרים אותן מקבריהן וגורמים לחילול כבוד המתים    אולי התערבות שלך תסייע להפסיק את עוול הנורא הזה
בוב דואו
יצחק גקי אדרי
הסערה "קתרינה" בעיר ניו-אורלינס הופכת בהדרגה מאסון טבע, לאסון חברתי מהחמורים שידעה ארה"ב, עם שוך סערת הטבע קתרינה, יצטברו הרבה כוחות חברתיים של כושים שחורים למאבק חברתי קשה אל מול אוזלת היד של השלטון הלבן והסערה תהפוך למאבק חברתי קשה, קתרינה "השחורה" עומדת להפוך מעבר לפגיעת הטבע באדם למאבק קשה בין שחורים-עניים ללבנים-עשירים בארה"ב 2005
מיקי לוינגר
בעקבות החקיקה החדשה
שמואל קופר
טלפון "כשר" ושנאה כבושה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il