X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נדמה כי כולנו אימצנו את מדינות הזיגזג - כמו מני מזוז בפרשת אוקטובר 2000, כמו הוועדה למינוי שופטים בפרשת השופטת מהצפון לא לנצח נוכל להתנהל כך. זה מתכון בדוק לאנרכיה
▪  ▪  ▪

הפרשיות השונות הולמות בפרצופינו. מני מזוז מזגזג בפרשת מסקנות ועדת אור. הוועדה למינוי שופטים מזגזגת בפרשת השופטת מהצפון. ובכלל, נדמה כי כולנו אימצנו את הנתיב המזוגזג של החיים הפתלתלים. עד מתי? לא בטוח שלאורך זמן נוכל להתנהל בצורה כזו. הדבר משול לאנרכיה. התנהגות אינסטרומנטלית הרואה בקושי עד המטר הבא עלינו לטובה.
ראייה קצרת טווח - אתם תוהים? אסביר. ניקח לדוגמה את חוק הבחירה הישירה שנתקבל בשנת 1992. מתוך חוקה לישראל הצטמצמנו לשיטות בחירה ומשיטות בחירה הצטמצמנו לחוק בחירה ישירה שיישומו נדחה ל-1996 או אז צוותא חדא קבוצת יזמים חיצוניים וחברי כנסת קידמו את ביטולו. לא חלילה שיפורו.
והרי מה היה לנו כאן? התנהגות קצרת טווח. חברים וחברות, עם ראייה קצרת טווח אנו לא יכולים אף אם נרצה להגיע רחוק, לשקול שיקולי טווח ארוך. ובכל זאת? האם נגזר עלינו דיננו? התשובה היא לא ולא.
שלושה תנאים מסבירים חוברים יחדיו ואוכפים עלינו ראייה קצרת טווח. אי יציבות כלכלית, אי יציבות פוליטית, ותרבות. כן, תרבות. ברי לנו כי תנאי אי יציבות משפיעים על היחיד. היחיד במצב של אי יציבות לא יכול לראות למרחוק. הוא פשוט דואג לקיומו העכשווי, ועל רקע ממד הביטחון, כלום אפשר לצפות ממנו להתנהגות אחרת?
על כך נוסיף את התרבות וחסל. אלמנטים תרבותיים משפיעים על התנהגות היחידים ואוכפים עליהם שיקולי טווח קצר בהתנהלותם. אני מדבר על התרבות הפוליטית האינסטרומנטלית שאימצנו לעצמנו. אותה התנהגות בלתי ליגאלית, תרצו לומר, אלטרנטיבית, שניכסנו לעצמנו עם השנים. התנהגות זו אינה דמוקרטית, אינה שיתופית, אינה חיה בשלום עם כללי משחק פוליטיים קיימים. לעומת זאת, היא חיה בשלום ובאחווה עם תופעת אי המשילות, עם ביטויי סל, עם כללים לא מוגדרים. שם היא פורחת ועולה. וכשהיא עוטה גלימתה על האזרח, או אז אתה נתקל בתופעות של התנחלויות, שוק אפור בכלכלה, רדיו פיראטי, ועוד ועוד ועוד. זו לא שחיתות. האם אתם יכולים לומר בלב שלם כי עם ישראל הוא עם מושחת? אני לא חושב. הכול טמון בכללים.
אבל עוד לא סיימתי - יש עוד אלמנט תרבותי, שאין בילתו, חשוב לאין ערוך. בוא נודה, אנו עם רחמן בני רחמן - חנון רחום. אלמנטים תרבותיים אלה לא צמחו משנות ה-50, כמו גם לא משנות ה-30. הם חרותים עמוק עמוק במסורת היהודית שלנו. ולמטיב קרוא בכתבים ובהיסטוריית העמים, כלום ניתן לצפות אחרת?
אז מה עושים?
דמו לעצמכם חוק לא מוגדר הפוגע בקבוצה אליטיסטית. על רקע התרבות הבלתי ליגאלית - אלטרנטיבית, ועל רקע תופעת הסלחנות, אין סיכוי בעולם שמאן דהו יחפוץ להשליט אמת מידה מוסרית שתפגע בו אישית.
אני מבין את מזוז, גם את שופטי העליון, גם את חברי הכנסת וגם וגם וגם...
לא מזמן, שרת המשפטים ציפי לבני זרקה לאג'נדה הציבורית חקיקת עונשי מינימום. זה טוב. זה מסתדר עם התרבות שלנו. אני מוסיף הגדרות, הגדרות ועוד פעם הגדרות. זו עבודה קשה, והבירוקרטים שלנו פועלים בכיוון - אם במשרד הנציבות ואם במשרד המשפטים. הבעיה שהם פועלים בסתר. כלום נצפה מהם אחרת? אחרי ההגדרות יגיע שלב הדיווח ובא לציון גואל. תחשבו על זה. שנה טובה.

הכותב הינו מרצה למדיניות ציבורית ומשפט ציבורי, המכללה האקדמית של תל-אביב-יפו
תאריך:  07/10/2005   |   עודכן:  07/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד שי גלילי
עו"ד זאב דסברג
נסים ישעיהו
לכאורה, אחרי כל ההכנות האלה משה כבר יכול להיפרד בשקט    הוא הכין אותנו היטב להמשך הדרך, צייד אותנו בהנחיות ובכוחות הדרושים כדי להתמודד בהצלחה עם פיתויי העולם הזה ועם נטיותינו הטבעיות להיענות לאותם פיתויים, וכל שנשאר לנו זה לשמור על הנתיב שהוא התווה לנו    אז למה זה לא ממש מצליח? למה אנחנו מסתכסכים שוב ושוב עם בורא העולם ומנהיגו?
עו"ד משה מכנס
יובל ברנדשטטר MD
כיצד להפריח את הנגב אליבא דשמעון פרס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il