X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בראיון למחלקה ראשונה, יוצא מנהל אגף השיווק בסמל"ת בקריאת הרגעה ללקוחות פיאט בישראל; באיטליה צפויים עשרות אלפי עובדים לשאת בתוצאות מחדלי קומץ מנהלים כושלים
▪  ▪  ▪

פיאט בכותרות, שלא בטובתה

מזה חודשים ארוכים שלא עובר יום באירופה, ולרוב גם בישראל, בו פיאט אינה בכותרות. לכאורה אין טוב מכך, שהרי כל חברת מכוניות מכירה בעובדה, כי בעולם הרכב התהודה הציבורית היא החשובה ביותר.
רוב המכוניות המוצעות כיום בשוק הרכב טובות מהבחינה הטכנולוגית, ההבדל בין הדגמים מטושטש למדי ומעטות מהמכוניות יפות כאיטלקיות המצודדות של מותגי חברת פיאט-אוטו. העיתונות, אם כן, הינה ידידתו הטובה ביותר של ענף הרכב. האמנם?
תמונת מצב: בשבוע האחרון של אוגוסט הקרוב, כאשר מרבית עובדי תעשיית הרכב האירופית יחזרו מחופשת הקיץ המהנה שלהם, ימצאו עצמם עובדי פיאט בפני גן נעול. לא פחות מ-21,700 עובדים, כמעט כל כוח האדם היצרני של חטיבת פיאט אוטו, עומדים בפני מה שמכונה בפי העיתונות הזרה, "הגרזן".
ובישראל, אבי מוטולה, מנהל אגף השיווק והמכירות של סוכנות מכוניות לים התיכון, ייבואנית דיגמי פיאט, אלפא רומיאו ולנצי'ה, העניק למחלקה ראשונה ראיון בלעדי בנושא.
”Read My Lips" אומר מוטולה, הצרות האיטלקיות ישארו הרחק מעבר למחסומי הגבול הישראלי. "פיאט הינו מותג מוטורי אשר ימשיך להתקיים בכל הטווח הנראה לעין, ובסוכנות הייבוא המקומית, סמל"ת - סוכנות מכוניות לים התיכון, אין כל דאגה באשר לעתידה של פיאט. קהל הלקוחות הישראלי יכול להסיר ספק מליבו, שכן על אף הקשיים הפיננסיים הכבדים בהם נתונה חטיבת פיאט אוטו באיטליה, אין כל סיבה לדאגה באשר לעתיד ייצוגה בישראל."
באמצע השבוע מצא לעצמו שר האוצר האיטלקי, אנטוניו מרזנו, חובה להדגיש כי קיבל הבטחה מ"ראשי קבוצת פיאט", שלא למכור את חטיבת פיאט אוטו. ראשי הקבוצה הינם כמובן האחים למשפחת אניילי, אלה המחזיקים כיום פורמאלית, נדגיש, פורמאלית, את מרבית מניות ענף הרכב האיטלקי. האח הבכור חזר רק לפני מספר שבועות מאישפוז ארוך בארה"ב, ועתה הוא עלול לשאת בתוצאות מחדליו מזה שנים ארוכות.
יו"ר פיאט, פאולו פרסקו, מסר מצידו בסוף השבוע, כי "גופים מקבלי החלטות בחברת המכוניות, החליטו להשאר איטלקיים בכל מקרה." את הדברים אמר פרסקו בתגובה לדברים שנשא - לא פחות - ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, בהם הביע תקווה, כי "איטליה תישאר יצרן רכב מרכזי בעולם הרכב הבינלאומי". "שמענו את משאלתו של ברלוסקוני," השיב פרסקו, "טוב לשמוע שאנו חפצים במטרה משותפת".
אין מדובר בחילופי הצהרות סתמיים בין תעשיין לבין ממשלתו. מדובר פה במאות אלפי בתי אב המוצאים פרנסתם ממפעלים הקשורים ישירות ובעקיפין עם ממלכת פיאט, אותה יצרנית מכוניות שיש לה מדינה ושמה איטליה. לאחר שמנהלי פיאט עשו את כל השגיאות האפשריות, לא נותר להם אלא לפנות לסיוע ממשלתי, שאם לא כן יבלעו על-ידי קונצרן הענק האמריקני, ג'נראל מוטורס.
הראיון עם מוטולה נערך בישראל באחד מרגעי השיא של השמועות אודות השתלטותה הצפוייה של ג'נראל מוטורס על פיאט. השמועות ממשיכות ומלבות את אש חרדת עובדי הייצור, ופיאט עושה בהם שימוש ללחץ על ממשלת איטליה - לחלצה מהמשבר.
"מכירתה של פיאט לג'נרל מוטורס נראית כיום בלתי נמנעת", אמר השבוע פאולו פרסקו, יו"ר קונצרן פיאט, לעיתון "Financial Times". העיתון מצטט את פרסקו באמרו, כי הוא נחוש בדעתו להפוך את פיאט-אוטו, חטיבת הרכב של הקונצרן, לרווחית עד לשנת 2004. בשנה זו תתמלא אופציית קונצרן פיאט למכור ל-GM את שארית חלקה בפיאט אוטו, העומד כיום על 80%. בארכיון מחלקה ראשונה מספר מאמרים אודות סיכויי מימושה של האופצייה.
"אם לא נצליח לשקם את פיאט-אוטו עד 2004, נאלץ להפסיק ולנסות" אמר פרסקו, בהותירו רמז מאיים על ממשלתו. כאן, בישראל, צפה מוטולה עוד לפני מספר שבועות, כי ממשלת אטליה תחלץ לבסוף לעזרתה של פיאט. יצרנית הרכב האיטלקית סובלת כבר זמן ארוך מקשיים ומהפסדים כספיים גדולים, ועד עתה עיקר הנזק נגרם לעובדיה. הם הנושאים בנטל, ובעקבות אותם קשיים התפטר לאחרונה גם נשיא פיאט, פאולו קנטרלה הוותיק. לפרנסתו העתידית אין צורך לדאוג, אך כאמור בזמן הקרוב צפויה פיאט לעבור שינויים מהותיים ולפטר עשרות אלפי עובדים.
מאז תחילת השנה נרשמה ירידה עקבית במכירות פיאט באיטליה, כשמכירות חודש יוני היו נמוכות בשליש מהחודש המקביל אשתקד. בישראל חברו לצלילה במכירות תנאי מטבע קשים, ומצב ביטחוני המעיק קשות על כל ענף הרכב המקומי. התאוששות, בארץ ובחו"ל, לא נראיית בעתיד הנראה לעין, וחבל, חבל.
"גם אם תעיר אותי באישון לילה, אוכל לפרט את ארבעה נושאים עומדים בראש סדר החשיבויות של סמל"ת," אומר מוטולה, ומפרט.
ראשית בדעתו להביא את פיאט להיות המותג המוביל בסגמנט B. הוא רואה כמתחריה העיקרי של הפונטו הקטנה שלו את דיגמי פז'ו בעיקר, צרפתיה אל מול איטלקיה. תחרות הולמת ללא ספק, בה ליפאניות האמינות אך החסרות כל צביון ייחודי, פשוט אין מה להציע.
מיד אחר כך בסדר החשיבויות שואף מוטולה להבא את המסחרית דובלו JTD, למקומה הראוי, שוב אל מול המתחרות מבית לובינסקי - הברלנגו של סיטרואן והפרטנר של פז'ו. פיאט ניתקלת פה בבעיות של מחיר גבוה במקצת, ומוטולה שואף להביא לידיעת הצרכן הישראלי מה שהוא מגדיר כ"יתרונותיה האוטומוטיביים של פיאט".
לאחר שישלים את יעדי הדובלו המסחרית הקטנה, בדעתו להקדיש זמן להחדרת המסחרית הגדולה מדגם דוקטו החדש. לדוקטו החדש מנוע JTD 2.8 ליטר, אשר יעביר הכוח לגלגלים באמצעות תיבת הילוכים ידנית, וראה זה פלא - גם אוטומטית. נכס זה לא יעמוד לזכותה של הפיאט הייחודית (חצי תריסר מקומות ישיבה) מדגם מולטיפלה, היא זכתה אמנם למנוע בנזין, אך תיבת הילוכים אוטומטית לא תימצא בה גם לאחר מתיחת הפנים הקלה שעברה.
ייצוב מכירות אלפא רומיאו מול המתחרים, זו המשימה האחרונה ברשימתו של מוטולה. משימה לא קלה, לנוכח הצפתה של ישראל בדגמים ספורטיביים רבים. פעם היתה זו אלפא רומיאו מול העולם, היום העולם שולח לישראל את מיטב תוצרתו, ורק לנצ'יה נעדרת מהתחרות.
משרד הפירסום גלר נסיס, מסייע בהגשמת ארבע משימותיו של מוטולה: "זה משרד הפרסום הטוב ביותר בענף" אומר מוטולה, וחזקה עליו שיודע את שהוא אומר. כמי שהחל דרכו בסוכנות צ'מפיון מוטורס הוותיקה, הוא צבר נסיון רב בענף. רק הממונה עליו, המנכ"ל יקי אנוך, יודע עוד כמה טריקים נוספים. אנוך, לשעבר טויוטה, לשעבר פורד, לשעבר גיחה קצרה לענף השכרת הרכב, באמת שכח את שרבים מעמיתיו טרם למדו. הוסף לכך בעל בית בשם מיכאל לוי שאוהב מכוניות כפי שרק יכול להרשות לעצמו אהבה טהורה בעל האמצעים לאהבה בלתי אמצעית, והרי לך צוות מנצח.
שנת 2003 עומדת בסימן הרחבת היצע דיגמי פיאט בישראל. פונטו אברט, פליו ואלבאה מטורקיה, כל אלה עומדות לשמח את ליבם של חובבי תוצרת המכוניות האיטלקיות בישראל.
בועדת הכלכלה של הכנסת, דיברו השבוע בעניין הרפורמה בענף ייבוא הרכב, על הצורך בסוכנויות ייבוא יציבות אשר לא יעמידו את כספו ונכסיו של הצרכן הישראלי, בסכנה. יו"ר הודעה, אברהם פורז, הזכיר את הקשיים להם ניקלע אפריים אילין, אבי ענף הרכב הישראלי. פורז זוכר עדיין את מכוניות הדצי'ה - דלתא הרומניות אותן ייבא אילין, ואשר נותרו מעלות חלודה בנמלים, לאחר שאילין פשט את הרגל.
ח"כ פורז, "מיטב הייבוא מרומניה" כפי שכינו אותו בחיבה מחוייכת חבריו לועדה, לא זכר כי אילין הביא באותו זמן גם את מכוניות האלפא רומיאו מדגם "אלפא סוד", מכוניות מופלאות חסרות תמיכה טכנית הולמת. גם מוטולה לא זכר, כי בתחילת שנות ה-90', הזדקקה חברת אלפא רומיאו למטריית הגנתו המשפטית של עו"ד יצחק (בוגי') הרצוג, כסוכך מפני גורמים עיסקיים מקומיים אשר ניסו להשתלט על הסוכנות המופקרת בישראל.
כיום המצב כאמור שונה לחלוטין. לבעל הסוכנות, מיכאל לוי, מהלכים בצמרת הכלכלה האיטלקית. במגרש מפעלי נילית שאביו יסד במגדל העמק, נפל טיל הסקאד היחיד אשר כוון במלחמת יום הכיפורים לעבר שדה התעופה הצבאי הסמוך. כיום הוא בעיסקי תעופה אזרחיים, מכהן כיו"ר אל על. כשזו תופרט, יהיה לו כל הזמן שבעולם לסייע בקידום סוכנות הרכב שבבעלותו, למקומה הראוי.

תאריך:  14/07/2002   |   עודכן:  14/07/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
שי פאוזנר
העצה הטובה ביותר שקבלו אנשי אמדוקס לאחרונה, היתה העצה של הדוברים שלה: לא לפרסם תירוצים מטופשים לגל הפיטורים הנוכחי
נסים ישעיהו
אקטואליה בפרשת השבוע
משה לרר
אין להשוות קבצני דרכים לנגני רחוב. נגן רחוב הוא איש מקצוע והעולים החדשים שזה מקרוב באו, אינם רואים בו פחיתות כבוד. קבצן רחוב לעומת זאת, הגיע לשפל המדרגה. הוא פושט יד בקרן רחוב, ועיקר מטרתו - בקבוק וודקה
עמי דור-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il