X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שיכרון הגבהים מוכר אצל מטפסי הרים מסתבר שגם בפוליטיקה האפקט הזה קיים וסימנים ראשונים כבר מופיעים אצל פרץ. האג'נדה החברתית שלו מעניינת, מושכת, אבל 70% ממנה לא ניתנת לביצוע ואילו האג'נדה המדינית-הביטחונית היא של "אוסלו" - על כל חסרונותיה
▪  ▪  ▪

אין ויכוח על כך שנפל דבר בישראל ובעיקר במפלגת העבודה. אם נתבונן במתחרים על ראשות המפלגה, פרס, וילנאי, פואד - עמיר פרץ הוא ללא ספק תופעה מרעננת ויחודית.
מי שחושב שפרס הפסיד במערכה או במירוץ טועה. הוא ניצח את פואד, ולגבי התפקיד הוא רק משנה אותו ומעתה יהיה "השר לפיתוח מדיני" של האזור - בממשלת פרץ.
לגבי וילנאי, ברק ודליה איציק - הם הימרו על הסוס הלא נכון - והתוצאות יהיו בהתאם. הם לא שמעון פרס - והם לא ישמעו את הזעקה "שמעון אני זקוק לך" - ושמעון אכן שומע ומבצע.
לגבי עמיר פרץ, כבר בימים הראשונים של היותו יו"ר התנועה מתרבים הסימנים המדאיגים שהוא סובל מתופעה שידועה "כשיכרון גבהים" - הנפוצה אצל מטפסי הרים או תופעה דומה אצל צוללים "כשיכרון מעמקים" ואצל טייסים כ"ורטיגו" - אובדן התמצאות מרחב, ובמקום להמריא הם צוללים לקרקע.
האג'נדה החברתית של עמיר פרץ היא לא חדשה. הוא הכריז עליה לאורך כל תקופת ההתמודדות ומי שעקב אחרי פעילותו הפוליטית-חברתית בהיותו יו"ר ההסתדרות, לא מופתע מהצהרותיו החברתיות-כלכליות.
על הנייר, תיאורטית, המצע החברתי או התובנה הסוציאל דמוקרטית - מושכת, קורצת ומבטיחה למשוך קולות. שהרי מה רע בהבטחות על מלחמה בעוני, משכורת מינימום של 1,000 דולר, דאגה לגימלאים, קשישים, חד-הוריות - והצהרה שתוך שנתיים לא יהיו רעבים בישראל.
הבעיה היא ש-70% מכל ההבטחות הללו כנראה לא יבוצעו מיד, אולי תוך חמש עד עשר שנים והיתר יישאר בגדר הצהרה והבטחה של פוליטיקאים.
העניין הוא שהבטחותיו של פרץ אינן יונקות מהבסיס הכלכלי-לגיטימי ואפשרי במדינה כמו ישראל על בעיותיה הביטחוניות-חברתיות.
גם אם יצעקו עשרות פעמים שצריך לחלק את עוגת התקציב אחרת ולשנות את סדרי העדיפויות - אשר לרובן אנחנו מסכימים, עדיין זה לא יפתור את הבעיות ולא יביא לפיתרון "הפרצי" המקווה. וצריך מאד להיזהר, שלא לחזור למצב המשק שלפני תקופת נתניהו ולגירעונות הכבדים.
נא לזכור ולא לשכוח - עמיר פרץ בתור יו"ר ההסתדרות החדשה - הוביל את קרנות הפנסיה של ההסתדרות לגירעון אדיר של 14 מיליארד שקל על-ידי ניהול כושל ולא כלכלי, עד שהמדינה נטלה ממנו את הקרנות כדי לאזנם ולהציל את אותם גימלאים וקשישים שהוא דואג להם.
לא לשכוח שתחת עמיר פרץ, כיו"ר ההסתדרות, היו שביתות רבות בתחומי המשק העיקריים - שגרמו לנזק כספי והוצאות על המדינה ועל התעשיה במיליארדי שקלים ובהם גם פגיעה לא רק בסחר חוץ אלא גם בתדמית הכלכלית של המדינה.
הוועדים הגדולים והחזקים שהם הגיבוי של פרץ והם שהובילו אותו לראשות המפלגה - האם לדעתכם יפסיקו עכשיו את הלחצים והמלחמות אם הוא לא יספק את הסחורה ולא יממש את ההבטחות. נחיה ונראה.
האם חברי או נציגי הוועדים לא יסעו יותר ביגואר או ב.מ.וו מפוארות, לא יהיו יותר מינויים משפחתיים, פיקטיביים, מקבלי משכורות עתק, בתפקידים שניתן אולי לוותר עליהם - נחיה ונראה.
כאשר עמיר פרץ נלחם בחמת זעם בתוכנית הכלכלית של נתניהו-שרון, כל העולם העסקי והכלכלי שיבח את נתניהו כתוכנית שהצליחה לייצב את הכלכלה ולמנוע פשיטת רגל ממשלתית לאומית. אך בעיקר האוצר קיבל לגיטימציה מהבנק העולמי וישראל זכתה בגיבוי ובערבויות כספיות.
ולכל אלה, הטוענים שהתוכנית הכלכלית של נתניהו העניקה יתרונות רק לתעשיינים, לעשירים, לעשירון העליון וכו', יש לומר: אל תשכחו מי מייצר מקומות עבודה, מי מקים מפעלים, מי משקיע מבפנים ומבחוץ. לא העובדים אלא העשירים ולכן הם גם הראשונים שנהנים מהפריחה הכלכלית. לא לשכוח שהתעשיינים והמשקיעים יכולים בקלות להקים מפעלים בירדן, קפריסין, הודו, תאילנד - שם העבודה זולה וההוצאות קטנות. לכן לא לחינם ארצות כמו קנדה ואירלנד נתנו הנחות ותמריצים מוגדלים למשקיעים, כדי שהתעשיינים ישקיעו ויפתחו תעשיה שנותנת מקומות עבודה ומאזנת יפה את תקציב המדינה.
נכון עושה פרץ שהוא מקיף עצמו במומחי כלכלה כמו בני גאון ואחרים ומומחי ביטחון כמו עמי איילון, איש "המפקד הלאומי", אך עדיין עדיף על תוכנית אוסלו או ז'נבה. וכבר יש שמועות האומרות שאם הוא ימשיך בהצהרותיו הכלכליות הישנות - הוא לא יגיע רחוק.
הוא אומנם לא נגד "כלכלה חופשית" או "תחרות חופשית" - אבל במגבלות מסוימות, וספק אם אלה יכולות להצליח לפי השיטה "הפרצית" שאנו מכירים.
פן נוסף שנתגלה כבר מהתחלה, שהוא המשך השילטון בהסתדרות, הוא נוסח התנהגות, דיבור והתנהלות של "שליט יחיד". פרץ מודיע מראש מה מטרתו ורק אחר כך הוא הולך להתייעץ עם החברים. כך גם נוסח האיומים על שרון - הוא די מצחיק ולא משכנע. בשלב זה נראה כאילו "השפם עלה לו לראש".
עם זאת, ללא ספק יש משהו חדש ומרענן בפוליטיקה הישראלית, כאשר הפריפריה זוחלת ומשתלטת על מרכזי המפלגות ועל המנגנונים הישנים והמאובנים - דבר המבטיח חורף חם ומרתק.

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות
תאריך:  15/11/2005   |   עודכן:  15/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארז זוננשיין
בטיול רגלי מדן ועד אילת עברתי בין כפרים ערבים רבים    הרגשתי כתייר בארצי אבל נתקלתי בלא מעט מחוות ופנים מאירות    עם קצת חינוך והסברה, אפשר לעשות כאן מציאות אחרת, טובה בהרבה
מוטי שפירא
מנהל רשות המיסים המאוחדת החליט לפרוש מתפקידו, לנטוש את הזירה הציבורית ולדלג הלאה, לעסקיו    הגיעה העת למנות לתפקידים מעין אלה אנשים שהשירות הציבורי הוא בראש מענייניהם    על המחיר של אי צמיחת דור של משרתי ציבורי מקצועיים ואיכותיים
גבריאל למברגר
המדינה מפריטה חברות שבבעלותה עם הקרקעות שלהן. זו הטעות שעליה כולנו משלמים    ההפרטה צריכה להיעשות ללא הקרקעות, אותן תוכל להשכיר לרוכשי החברות    כך יהיו הרוכשים רק אנשי עסקים המתמצאים בתחום ולא ספסרי קרקעות המריחים טרף קל
אורי נטע
על רשעות וטמטום ומחירם הגבוה    כך איבדנו חיילים יקרים בגלל יהירות ואדישות של גנרלים
יונה סוקולובסקי
הוותיקן פועל היום להעברת חלקים מהמבנה שעל קבר דוד מידי היהודים לידיו שלו, ויש לזה תקדים היסטורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il