X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל כך הרבה סימני שאלה מתרוצצים בפוליטיקה הסוערת כאן: לאן הולכת מפלגת העבודה, לאן הליכוד שהחריב ישובים בגוש קטיף, מה יקרה לנתניהו שנתן ידו לגירוש ומה יעשה עוזי לנדאו החף משחיתות, וגם - איך ישפיע עמיר פרץ על המערכת אולי תורת המשחקים של פרופ' ישראל אומן יכולה לתת תשובות?
▪  ▪  ▪

בראשית היתה רק מתחזה אחת. מפלגת צפון תל אביב וסביון, מפלגתם של מיליונרים, התחזתה כ"עבודה", כ"תנועת פועלים". שרון הפך גם את הליכוד למפלגה של התחזות-שווא: מקימה מדינה פלשתינית, מחריבה 25 יישובים, ועדיין קוראת לעצמה "ימין".
שותפות פרס-שרון הביאה לישראל סימטריה של התחזות. כשם שבדמה הבורגני של "העבודה" לא נותרה טיפה סוציאליסטית-חברתית, כך לא נותר שמץ של "מחנה לאומי" בתנועה, שמפיו של אולמרט שרה שירי תהילה לאוסלו.
את הסימטריה הזאת משבש נצחונו של עמיר פרץ. תחת שרביטו יהיה תוכה של מפלגת העבודה כברה: מפלגת-ההסתדרות ונציגת הוועדים הגדולים, ש"תטיב" עם העניים בדרך בלתי פרודוקטיבית, מפא"י מודל המאה ה-21. בתחום המדיני תהיה זאת מפלגת ז'נבה, שמאלנית-קיצונית. מה הפלא שיוסי שריד מציע לאחד את פרץ עם מרצ?
עם הפרופיל הזה תלך העבודה לבחירות וכך אותיות הכינוי "אמת" תהיינה לראשונה - אמת.
בליכוד, אם שרון יעמוד בראשו, תימשך ההתחזות וכך יופר האיזון: שמאל מדיני חד-משמעי מחד, ללא ימין. מפני שמפלגת הימין הראשית עברה לשמאל.
הסימטריה תחזור לאחר שיתחולל תהליך של זיכוך וטיהור, מקביל למהפך של פרץ, ולשם כך חייב הליכוד להעמיד מנהיג שיהיה ימין מובהק כפי שפרץ הוא שמאל מובהק. אם לאו, הפילוג בליכוד יהיה בלתי נמנע מפני שהימין אמנם הוכה קשות, אך לא נמחק. הוא יתעורר ברגע שמצע הליכוד יכלול פלשתין בלב הארץ וחורבן יישובים נוספים.
וכשיקומו בעבודה כוחות שיסרבו ללכת עד הסוף עם הרדיקליזם החברתי של פרץ והשמאלנות הקיצונית נוסח ז'נבה, ופילוג יארע גם שם, יחזרו הסימטריה ושיווי המשקל למערכת הפוליטית שלנו. השמאל יהיה שמאל, והימין - ימין.
על כך, ועל פיצוץ בלוף הסקרים, מגיע לפרץ אות הצטיינות,"מדליית האמת".
מכאן ואילך יש כל כך הרבה אפשרויות וניחושים, שכדאי לבקש מפרופ' ישראל אומן פתרונות מ"תורת המשחקים". מה סיכוייו של נתניהו מול פרץ? מה יכריע אצל הבוחר: כלכלה או חמלה? הכיס או המולדת, רווחה או ביטחון?
המעמדות החלשים במשק - היילכו אחר נטיית ליבם המסורתית ימינה או לאור בשורתו הסוציאליסטית של פרץ? ומושקעי הבורסה, האם יקבלו מידיו של ליכוד ימני כלכלה חופשית ומשק תחרותי, למרות שיהיו כרוכים - בניגוד לנטייתם - בעמידה איתנה על אינטרסים לאומיים?
ומי עדיף למחנה הלאומי מול פרץ: נתניהו או לנדאו? איך יצליח נתניהו לשווק את עצמו, כמציל הכלכלה הלאומית או כמעשיר העשירים על חשבון העניים?
ולנדאו, אישיות חפה משחיתות ציבורית, היצליח לנצל את יתרונו זה על פרץ, שבתוך מפלגתו מאשימים אותו בשחיתות מוסדית ובזיופי בחירות? ועד כמה "נשרף" נתניהו אצל בוחרי הימין בגלל התנהלותו בקשר להינתקות? ומה יהיה משקל מחזות הגירוש, קורעי הלב, שהציבור נחשף להם בתקשורת? ומה תהא השפעת העובדה, שלאחר הכל - הטרור נמשך, אל-קעידה חדר לרצועה - מדינת טרור הנשלטת על ידי החמאס, שכבר יש בה טילי קרקע-אוויר, ומשנקטף שק-החבטות ששמו גוש קטיף כל הנגב המערבי רועד?
ואיך יפצל הבוחר את הקשב, הדאגה ותשומת הלב שלו - בין משק לנשק, בין מדינה לחברה, בין ציונות לסוציאליזם?
איזה "פריש-מיש" יהיה כאן, כשמכל הצדדים - שומו שמיים - יתחילו לפתע לדבר אמת?
הפרופ' אומן, עוד בטרם תיסע לשטוקהולם, אנא האר את עינינו בירושלים!

תאריך:  16/11/2005   |   עודכן:  16/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי גולדשלגר
גם לגרמניה יש את ה"עמיר פרץ" שלה: מתיאס פלצק, האיש שהנהיג ביד רמה את מדינת בראדנבורג והביא אותה להיות בין המדינות החזקות ביותר במזרח גרמניה לשעבר - כלכלית וחברתית    עכשיו הוא אורב לקאנצלרית מרקל ומחכה לתורו לתפוס את ההנהגה
ד"ר שמואל גורדון
הסכנה החמורה ביותר שאורבת למדינה כתוצאה מפירוק הממשלה ומערכת הבחירות היא שלא יאושר תקציב עד אמצע שנת 2006. ללא תקציב נידונה המדינה לכאוס אמיתי. חובה על המפלגות לאשר תקציב לפני מערכת הבחירות
עו"ד משה גולדבלט
רות גביזון אינה רק "מועמדת ראויה" לבית המשפט העליון, היא המועמדת הנכונה ביותר והמתאימה ביותר כיום, דווקא בשל האג'נדה המיוחסת לה    אם לגביזון אין מקום בבית המשפט העליון יכולים כל אלה המחזיקים בהשקפות דומות לשלי לראות עצמם כאילו נודו ממוסד זה ולהתייחס אליו בהתאם
עו"ד אברהם פכטר
שיכרון הגבהים מוכר אצל מטפסי הרים    מסתבר שגם בפוליטיקה האפקט הזה קיים וסימנים ראשונים כבר מופיעים אצל פרץ. האג'נדה החברתית שלו מעניינת, מושכת, אבל 70% ממנה לא ניתנת לביצוע    ואילו האג'נדה המדינית-הביטחונית היא של "אוסלו" - על כל חסרונותיה
ארז זוננשיין
בטיול רגלי מדן ועד אילת עברתי בין כפרים ערבים רבים    הרגשתי כתייר בארצי אבל נתקלתי בלא מעט מחוות ופנים מאירות    עם קצת חינוך והסברה, אפשר לעשות כאן מציאות אחרת, טובה בהרבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il