X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כך פגעה ועדת הבר שמינה השר אהוד אולמרט בזכויותיהם של אנשי המושבים על הקרקעות שבשטחם
▪  ▪  ▪

בימים אלו סיימה ועדת קובי הבר את גיבוש המלצותיה בעניין החלטה 979 בדבר קביעת הזכויות בחלקת המגורים בנחלות במושבים.
ועדת קובי הבר מונתה על ידי השר אולמרט (בעקבות חוו"ד של היועמ"ש) על מנת שתציע המלצה להסדרת הזכויות בחלקת המגורים במושבים, במטרה להביאה לאישור הממשלה והמועצה.
הוועדה התבססה בהמלצותיה על הצורך בחיזוק ובביסוס זכויות החוכר החקלאי בחלקת המגורים, פישוט הליכים וצמצום המגע בין החוכר החקלאי למינהל, שימוש יעיל יותר בקרקע ובתשתיות הקיימות, הסדרת הפעילות הבלתי חקלאית בחלקת המגורים.
המלצות הוועדה תובאנה בקרוב לאישור הממשלה.
להלן עיקרי המלצות ועדת הבר, על פי הנוסח המעודכן:
1. עיגון זכויות החקלאים בחלקת המגורים:
חקלאי במושב אשר יבחר לעגן את זכויותיו בחלקת המגורים בישובים חקלאיים בדרך של חוזה חכירה, יוכל לעשות זאת בכפוף למילוי ההוראות המפורטות בהמלצות ועדת הבר. חקלאי אשר יבחר שלא להצטרף להסדר המוצע בוועדת הבר, לא יהיה זכאי לתנאים הנכללים בהסדר המוצע, הכללים אשר יחולו עליו יהיו אלה הנהוגים כיום או כפי שייקבעו בעתיד.
2. הגדרת חלקת המגורים:
2.1 ביחס למושב ממליצה הוועדה כי חלקת המגורים תוגדר כחלק מחלקה א' בנחלה עד לשטח כולל של 2.5 דונם בלבד.
2.2 במושבים באזור עדיפות לאומית א' ובישובים בקו העימות בלבד, בהם חלקת המגורים קטנה מ-2.5 דונם, תתאפשר השלמתה בתנאים מסוימים.
3. היקף הבניה הבסיסי למגורים בחלקת המגורים:
3.1 היקף הבנייה הבסיסי למגורים בחלקת המגורים במושב יהיה עד 375 מ"ר.
3.2 בעל נחלה במושב אשר יבחר לעגן את זכויותיו בחלקת המגורים, יהיה זכאי לכך בכפוף ל:
3.2.1 תשלום דמי החכירה למינהל בשיעור 3.75% מערך הקרקע בחלקת המגורים עם היקף הבנייה הבסיסי למגורים.
3.2.2 הסדרת כל שימושי התעסוקה בחלקת המגורים.
3.2.3 הסדרת כל חריגות הבנייה במידה וישנן.
3.2.4 מס' יחידות הדיור ביישוב (לרבות הרחבות הקהילתיות) לא יעלה על המפורט בהוראות תמ"א 35.
4. בעל נחלה אשר שילם דמי חכירה, יתאפשר לו לעשות שימוש בהיקף הבניה הבסיסי למגורים של עד 375 מ"ר כדלקמן:
4.1 ביטול הדרישה לרצף דורי בחלקת המגורים.
4.2 המינהל לא יקבע את מס' יחידות הדיור למגורים וגודלן בחלקת המגורים.
4.3 ישנה אפשרות לפצל יחידת דיור מחלקת המגורים עם זכויות בנייה מתוך היקף הבנייה הבסיסי של עד 375 מ"ר.
4.4 בעל הזכויות בנחלה שילם למינהל 29.25% (השלמה ל-33%) מערך הקרקע של המגרש המפוצל.
4.5 שטח המגרש המפוצל יופחת משטח חלקת המגורים וממכסת היקף הבנייה הבסיסי של עד 375 מ"ר.
4.6 גודל המגרש שיפוצל יכלול זכויות בנייה של 160 מ"ר לפחות.
5. רכישת מלוא הזכויות למגורים בחלקת המגורים:
5.1 תינתן לבעל זכויות בנחלה אפשרות לרכוש את מלוא הזכויות למגורים (הקיימות והעתידיות) בחלקת המגורים, תמורת תשלום דמי רכישה בשיעור של 33% משווי הקרקע בחלקת המגורים.
6. העברת הזכויות בנחלה כולה במושבים:
6.1 במועד העברת הזכויות בנחלה יידרש המוכר לשלם למינהל דמי רכישה עבור מלוא הזכויות למגורים בחלקת המגורים. המינהל ימשיך לגבות דמי הסכמה עבור שטחי הנחלה שאינם חלקות המגורים כתנאי להעברת הזכויות בנחלות.
7. שימושים לא חקלאיים בחלקת המגורים:
7.1 השטח הבנוי הכולל של השימושים לתעסוקה (לרבות מבני קיט) לא יעלה על 500 מ"ר בנוי.
7.2 בעל זכויות בנחלה ישלם למינהל עבור הסדרת השימושים לתעסוקה כמפורט להלן:
7.2.1 במקום בו חובת תשלום היטל ההשבחה איננה חלה על בעל זכויות בנחלה - 91% מערך הקרקע המיועדת לתעסוקה.
7.2.2 במקום בו חובת תשלום היטל השבחה חלה על בעל זכויות בנחלה - 46% מערך הקרקע המיועדת לתעסוקה.
7.3 בשטחים לגביהם קיים היתר לשימוש חורג לתעסוקה (לרבות לבניית מבני קיט) ומשמש לכך בפועל, יחויב בעל זכויות בנחלה בתשלום דמי שימוש שנתיים בשיעור 5% מערך הקרקע.
7.4 בעל זכויות בנחלה יהיה רשאי להשכיר לצד שלישי את השטח הפנוי המיועד לצרכי תעסוקה, אך לא יהיה רשאי למוכרו ו/או לפצלו מתוך חלקת המגורים.
7.5 בכל הנוגע לישובים שאינם נכללים באזורי עדיפות לאומית א' וקו עימות, יימנו מבני הקיט שיבנו בשטח חלקת המגורים, לעניין מגבלת יחידת הדיור החלה על היישוב על פי תמ"א 35.
8. תוקף ההחלטה:
8.1 ההסדר המוצע בהמלצות אלה, ייכנסו לתוקף עם אישורה כדין של החלטת מועצת ממ"י המעגנת את פרטיו.
בשלב זה ההסתייגויות העיקריות הן:
אי האפשרות להגדיל את חלקת המגורים במושבים אשר חלקת המגורים בהם קטנה מ-2.5 דונם. אי ביטול דמי ההסכמה/רכישה למרות ההיוון, אי בהירות לגבי חוכר אשר בוחר שלא ללכת במסלול 979, תשלום גבוה למינהל במקרה של בנייה מעבר ל-375 מ"ר תשלום המהווה קיפוח מול המגזר העירוני. ספירת יחידות הקיט במסגרת תמ"א 35 והכנסת הנחלות הלא מאוישות להמלצות היועדה, תשלום גבוה למינהל עבור תעסוקה לא חקלאית.
עמדת תנועת המושבים
עמדת תנועת המושבים בעניין המלצות ועדת הבר כפי שהתקבלו הינה כי כאשר החלה להתגבש החלטה 979 המקורית היתה זו מבחינת ההתיישבות פשרה כואבת, אך לאור הסיטואציה הבעייתית שהמושבים נקלעו אליה בשנים האחרונות ראתה התנועה לנכון לתמוך בהחלטה מסוג 979.
לדאבוננו הרב, ועדת הבר אף הרחיקה לכת בפגיעה בזכויות של חברי המושבים וישנו מרחק רב בין ההחלטה המקורית להמלצות הועדה, ואנו נמשיך להיאבק עד לקבלת החלטה סופית בעניין על מנת לתקן ברמה המקצועית עד כמה שניתן. ובנוסף ניאבק בכל הדרכים, כולל המשפטיות, גם לאחר קבלת ההחלטה, על זכויות המושבים אשר ההחלטה פוגעת בהם.

תנועת המושבים תמשיך לעדכן בנושא באתר האינטרנט: www.tmoshavim.org.il
הכותב הוא מנהל אגף אגודות שיתופיות וקרקעות בתנועת המושבים
תאריך:  06/12/2005   |   עודכן:  06/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליאת בכר- סגל
האם יכולה רשות מקומית לנהל את תביעתה האישית כתובענה ייצוגית? מתברר שלגיאוגרפיה ולתחום הסמכות השפעה גדולה על סוגיה זו
אריאל שרון
- נאום ראש הממשלה בועידת ישראל לעסקים (ד' כסלו ה'תשס"ו, 5.12.05)
בועז מושקוביץ
ד"ר אסף מידני
הבעיות הן כואבות לכל מי שמביט נכוחה: התפקוד של הכנסת מנותק מהבעיות היומיומיות, המינהל הציבורי סוגר עצמו, השלטון המקומי מאשים את המרכזי, העוני גדל, סל הבריאות קטן, המשטרה עסוקה בצה"ל וצה"ל עסוק בעצמו    מה שהחברה רוצה זו יציבות ומושל שיודע ויכול למשול
צביקה גורן
חברות וארגונים רבים נוטים לא להיערך לקראת עיתות חירום ועלולים לשלם ביוקר בעת אירועים חריגים    ההיערכות אינה בהכרח יקרה ולעת הצורך היא בהחלט יכולה להשתלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il