חוק טל שחוקק לפני 3.5 שנים, היה אמור להביא להסדר, לפיו המגזר החרדי ובחורי הישיבות ישתלבו בהדרגה בחברה הישראלית על-ידי תרומה מוגבלת לשירות הביטחוני.
עיקר כוונתו של החוק - שבראש הוועדה שהביאה את מסקנותיו לכנסת עמד שופט בית המשפט העליון דאז, השופט טל ובו שולבו אנשי ציבור חילוניים, דתיים ונציגי צה"ל, כמו ראש אכ"א, האלוף (בדימוס) משה נתיב ואחרים.
כוונת הוועדה היתה לפתור את "הפלונטר" שהיה בנושא הרגיש הזה, משך שנים רבות - מאז שבן-גוריון, כראש הממשלה הראשון, הסכים למען שלום בית עם הדתיים, לקיים בנושא של תלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם" - סטאטוס קוו - לפיו הלימוד בישיבה יחשב ויילקח בחשבון מבחינת חשיבותו ותרומתו למדינה - כשירות צבאי.
הבעיה הסתבכה משך השנים, כשהתברר שמספר תלמידי הישיבות שתחילתו בכ-600 תלמידים הגיע בשנת 2004 ל-כ-46,000 - תלמידי ישיבות ואברכים נשואים שלומדים - ונמצאים בהסדר שתחילתו כאמור בתקופת בן-גוריון.
כל הניסיונות ליישם את חוק טל, משך 3.5 שנים לא צלחו במיוחד. אומנם צריך להזכיר את ההסדר של שנת "הכרעה" שנתנה לתלמידי הישיבות, ואת ההצלחה הלא מבוטלת של נח"ל חרדי - שמאז הקמתו ב-99 הפך לגדוד מבצעי, שמגייס שלוש פלוגות מדי שנה.
חלקו במלחמה בטרור, אף הוכיח עצמו בכמה הזדמנויות, במניעת פיגועים ותפיסת מבוקשים.
העתירות לבג"צ שהגישו בנושא חוק טל - נדחו ונדחו, עד שהגיע הרגע בו הודיע בג"צ שהוא מתכוון לתת פסק דין בנושא. החלטת הממשלה מהחודש היא למעשה תשובת המדינה לעתירה, לפיה נעשה יישום של חוק טל על-ידי החלטה לשילוב המגזרים שלא תורמים את חלקם לשירות הביטחון, על-ידי שירות לאומי או אזרחי.
יש לציין, שלפני החלטת הממשלה - היא עיינה בדוח שהוגש לה על-ידי ועדה מכובדת בראשות האלוף (בדימוס) עברי - מפקד חיל האוויר לשעבר, שגריר בוושינגטון ומנכ"ל משרד הביטחון, כשלצידו הרכב גדול ומכובד של אישי ציבור מכל המגזרים, דוגמת עו"ד יעקוב ויינרוט ואחרים.
כמובן, שיש ביקורת גם על החלטה זו, מצד אישים ומפלגות, דוגמת שינוי ובראשה טומי לפיד, ועמותות למיניהן, שטוענות שחלוקת הנטל הביטחוני לא צודק ומאוזן ומצד סטודנטים באוניברסיטאות ומכללות שטוענים, שגם להם מגיע הסדר דומה, הקלות בשירות הסדיר, המילואים - על בסיס דומה של "תורתם אמונתם".
זכורות גם הטענות הישנות, שליוו לאורך שנים את נושא אי גיוס תלמידי הישיבות - והמאבקים הציבוריים והמשפטיים - במיוחד הטענה שבאוהלי תורה לא נהרגים ולא נפצעים - ואין כל סיבה שכל עול הביטחון על השלכותיו ישאו צעירים חילוניים - שרוצים אף הם לשלב תורה ומלאכה - ואיזון נכון בתרומה למדינה של כל אזרחי המדינה.
יש ממש בטענות אלה - אבל המציאות הוכיחה, בשל רצף סיבות ונסיבות, ביניהן תקציביות, אנושיות ובעיקר פוליטיות שהנושא לא ייפתר בדרך של חקיקה ממשלתית ללא הסכמה ותיאום - ובוודאי לא בדרך של החלטות בג"צ.
אי לכך, במקום לטעון ולרטון ולהתרעם, מבלי שהבעיה תיפתר או תנוע קדימה - החלטת הממשלה, בנסיבות הקיימות, היא נבונה, רצויה, עניינית יעילה ובעיקר ניתנת לביצוע ויישום.
כדאי להיות כנים וענייניים - 40,000 או 50,000 בני ישיבות ואברכים - אינם חיוניים לצה"ל ולמערך הביטחון, במצבם בנתונים שלהם, ובאי הרצון שלהם, לשרת ולהשתלב בחברה החילונית. שום חוק או החלטת בג"צ - לא ישנו זאת. במקום זאת, החלטת הממשלה על שירות לאומי - ושירות אזרחי. יכולים לשלב בחברה היצרנית והחברתית לאומית, מגזרים שעד עתה הורחקו או התרחקו מהשילוב החברתי ביטחוני.
פרט לתלמידי הישיבות והאברכים - שיוכלו אחרי "שירות מקוצר" בהתאם לגיל נישואין, ילדים וכו' "לעזוב את הלימודים ולהתחיל לעבוד לפרנסתם - דבר שעד עתה נמנעו מלעשות כדי לקבל "חסינות משירות" - בשל לימודי תורה גם מגזרים נוספים ייהנו מההסדר.
לדוגמא: ניתן לשלב בחורות דתיות, בשירות לאומי - אזרחי בבתי ספר, בתי חולים, מתנסים, שיקום חברתי וכו'.
ניתן לשלב גם אזרחים ערביים בשירות אזרחי - כדי לתת להם תחושה יותר של הצטרפות והתקבלות לחברה הישראלית והאזרחית של המדינה. ניתן להוסיף את הקבוצה הגדולה של צעירים בעלי פטור משירות ביטחוני בשל בעיות רפואיות, כלכליות או חיילים ששירתו בצה"ל, לא השלימו שירות ושוחררו מסיבות שונות. כן ניתן להוסיף, לקבוצות האלה גם סרבני מצפון - כלומר: פציפיסטים טהורים - להבדיל מסרבנים פוליטיים - כפי שהדבר התגלה לאחרונה בישראל - את אלה יש לשפוט בחומרה ולהוקיעם חברתית ומוסרית. כלומר: אם נעשה מאזן ושקלול של כל התמונה, בצורת טור חיובי ושלילי, הרווח לחברה ושבירת "הסטאטוס קוו" השולט מעל 50 שנה - הוא כדאי, רווחי ויעיל.
נקווה שהחלטת הממשלה - תקבל תנופה, ולא תתקע לשנים, בשל בעיות פרוצדוראליות, בירוקרטיות ותקציביות. כך שאם גם צה"ל וגם האוצר - ביוזמת הממשלה החדשה, לאחר הבחירות, ירצו בהצלחת המשימה יש תקווה אם לא, שוב נחזור לסטטוס קוו - הקפוא, העתירות לבג"צ והוויכוח הציבורי העקר. נחיה ונראה.