X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עמיר פרץ מבטיח: "יעוץ משפטי חינם לכל". במסגרת מסע הבחירות, הבטחות, גם אם הן נשמעות הזויות, תופסות את העין ואת האוזן. יעוץ משפטי או מתן שירות משפטי אינם מחולקים בצורת תלושים לחג או מתנות של ועדים. מתן שרות מהיר על-ידי עורכי דין לא מומחים בתחומם, יכול לאמלל משפחות ולגרום לנזקים ברכוש ובנפש
▪  ▪  ▪

אחרי הבטחות בנוסח מכונית לכל פועל, או מחשב לכל ילד ושכר מינימום לכל, צצה הבטחה חדשה מבית מדרשו הפעיל של עמיר פרץ. צוות משפטנים חברתיים, הכין תוכנית משפטית, שבה תהיה נגישות לכל אזרח לקבלת יעוץ משפטי.
הרפורמה במערכת המשפט, כפי שהוצגה באוניברסיטת ת"א, תהיה בצורת סוכנויות יעוץ ברחובות הערים ובסדנאות "עשה זאת בעצמך" להבנת ההליך המשפטי.
משום מה קבלתי את הרושם, שהרפורמה המוצעת במערכת המשפט רוצה לפעול בצורת "פיצוציות" משפטיות ברחובות הערים, ורצוי שיהיו פתוחות 24 שעות ביממה, או סגנון "עשה זאת בעצמך" - שמעלה על הדעת את איקאה.
שתי ההצעות וכל הרפורמה המוצעת נשמעות יותר כבדיחה פוליטית/משפטית לקראת הבחירות, מאשר מציאות ממשית שניתנת ליישום.
מי שמציע דרך פעולה מעין זו, וחושב על כך ברצינות, לא מבין כנראה את מנגנון הפעולה של טיפול משפטי ומתן שירות משפטי יעיל. בתור "גחמה" פוליטית, זה אולי עובד, אבל בתור הבטחה משפטית חברתית זה נשמע כמו משפט מ"סטנד-אפ".
הכוונה לייעל ולהגמיש את הדרכים לקבלת עזרה משפטית, גם למעוטי יכולת אינה פסולה, ואפילו יש בה אלמנטים חיוביים ומעניינים. הדרך להשגת המטרה שונה בתכלית. לא "פיצוציות משפטיות" ולא סדנאות ל"עשה זאת בעצמך", אלא חיזוק והגדלת התקציב למוסדות שכבר קיימים, ודי בהם ליישום המטרה המבוקשת.
להלן פירוט המוסדות הרלוונטיים, הפועלים בשטח, זה שנים, שדי בהם, אם יחוזקו ויורחבו, לקדם את הרעיון הרצוי של נגישות רבה יותר לעזרה משפטית.
א. הסניגוריה הצבאית - מספקת שירותים משפטיים טובים ויעילים לחיילים בשירות סדיר וקבע ומילואים בשירות פעיל.
ב. סעד משפטי, ליד קציני הערים - למתן עזרה ראשונה ויותר לנזקקים במערך הביטחוני.
ג. הסניגוריה הציבורית - נותנת שירות משפטי יעיל, רחב, לאלפי נזקקים עפ"י קריטריונים גמישים למדי. לסניגוריה הציבורית הצלחות רבות, גם בתחום "המשפטים החוזרים" שהצילו כבר מספר אנשים שעולמם חשך עליהם. הזרמת תקציב נוסף, יחזק את השירות הזה וניתן אף להרחיבו.
ד. בית המשפט, ממנה ביוזמתו סניגורים ע"ח המדינה או מעבירם לסניגוריה הציבורית גם במקרים שלא נכללו בקריטריונים המגדירים אותם, או הגיעו לבית משפט ללא ייצוג או פיטרו את סניגוריהם במהלך המשפט.
ה. "קליניקות משפטיות" - באוניברסיטאות השונות, בהן סטודנטים למשפטים, בראשות מרצים, עורכי דין מתנדבים, עוזרים בייעוץ ובהכוונה של נזקקים לשירות משפטי.
ו. תוכנית שכר-מצווה, בלשכת עורכי הדין בישראל, המסייעת למעוטי יכולת בייצוג משפטי, בעשרות ומאות מקרים בשנה, בראשות עורך דין יגאל ארנון שהעמיד את כל משרדו לרשות התוכנית.
ז. נעמ"ת - שיש לה מחלקה ליעוץ ומתן שירותי משפט, באמצעות מתנדבות ועורכות דין מכל המגזרים.
ח. גמלאי צה"ל-"צוות" - שגם להם שירות של מתנדבים לשירותי משפט.
אם נסכם את כל הזרועות דלעיל מתברר, שאין צורך בתוספות מלאכותיות נוספות אלא בחיזוק ובהרחבת הקיים. כל המוסדות, שפורטו לעיל, פועלים כבר מזמן ולפני הרפורמה של עמיר פרץ, שנראית לי מיותרת, יומרנית וללא סיכויי הצלחה ממשית.
אסור לשכוח כלל נוסף, הלקוח מחכמת החיים: שרות שאתה מקבל בחינם - רמתו בהתאם. מה שאתה קונה זול - לא מחזיק הרבה זמן.
מה עוד, שהאזרח הנזקק, באופן טבעי תת הכרתי, נרתע במקצת משירות כה חשוב שניתן לו בחינם, ובמקרים רבים די בצדק. קשה לבקר שירות משפטי בחינם או בשכר נמוך, שינתן ע"י עורכי דין, שאינם הטובים או המוכשרים בתחומם - אלא נזקקים לג'וב, באותה מידה כמו הקליינטים הנזקקים.
שירות משפטי טוב הוא תוצאה של ניסיון, מוטיבציה, הישגיות, הישגים מוכחים, ידע מצטבר, השקעה בעבודה, באנשים, במשרד. התוצאות בדרך כלל גם הן בהתאם. מתן שרות, מהיר, זול, נגיש מדי, על-ידי עורכי דין לא מומחים בתחומם - יכול לאמלל משפחות ולגרום לנזקים ברכוש ובנפש.
אז רבותי, לפני שמציגים רפורמות חדשניות, מושכות קהל והבטחות שלפני בחירות, כדאי להירגע, לקבל יעוץ משפטי טוב, ולחזק את היש, במקום לעודד את הבלתי נודע.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביש"ע וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  15/01/2006   |   עודכן:  15/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי שפירא
עוד הצעה משלל ההצעות והעצות לממלא-מקום ראש הממשלה - אהוד אולמרט, ואין מתאים מרענן דינור למלא אותה
עו"ד ליאת בכר-סגל
נרי אבנרי
אני משוכנע, שרק ניצחון החמאס בבחירות, יביא שקט. לא בגלל שהשלום עם היהודים, עומד במרכז האג'נדה שלהם, אלא משום שהם בטוחים (יש להם הוכחות), ש"היהודים מבינים רק כוח". התוצאה: מלחמה, עד להכרעה
יואב יצחק
הנהגת העבודה מבקשת מהבנקים הלוואות בהיקף של מיליוני ש"ח כאשר ברור שלא תוכל להחזירן    בנק דיסקונט דחה הבקשה    "הגזבר המשפחתי" שגייס עמיר פרץ הוא הנוטל בכך חלק פעיל
עידן יוסף
כיצד יש להתייחס לראש הממשלה?    מה עושים עם החממות שנשארו?    האם צריך לסרב פקודה?    האם מותר לקיים יחסי מין או לשיר בתקופה עצובה?    אלו הן רק חלק מהשאלות שנשאל הרב שלמה אבינר בעת יישום ההינתקות    התשובות לא איחרו לבוא - ב-SMS...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il