X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תשעה ימים לפני הבחירות קיבלתי טלפון מהרב עובדיה
▪  ▪  ▪

תשעה ימים לפני הבחירות קיבלתי טלפון מהרב עובדיה. בעודי מנסה לקלוט את שטף המילים, לברור ולהפריד ביניהן כדי להבין על מה מדובר, ירד לי האסימון: הרב עובדיה עושה טלמרקטינג! ישר אלי למשרד. ואני לא צוחק; זה הוא עצמו. אני מזהה את קולו ואת חתך הדיבור שלו. קשה להבין אותו (לא הייתי ממליץ לשום לקוח שלי לקחת אותו למחלקת הטלמרקטינג...), אבל אני מבחין בכך שהוא מנסה למכור לי את הרעיון, שכדאי מאד להצביע עבור המפלגה שלו.
רציתי להגיד לו כמה דברים על זה, להסביר שיש לי דעות פוליטיות אחרות ולומר גם למה לא אצביע עבורו, אך מכיוון שהייתי עסוק בעבודתי אמרתי לו שאותי זה פשוט לא מעניין, אבל אז התברר שגם אותו זה לא מעניין. הוא לא הקשיב לי והמשיך לדבר עוד ועוד, כאילו לא שמע אותי בכלל.
ואז תפסתי את העניין: הוא באמת לא שומע אותי. הרב עובדיה בכלל לא מעבר לקו! הוא לא ממש רוצה לשוחח איתי; זה רק קולו המוקלט. הוא אומנם מדבר אלי, אבל אין מצב שגם אני אוכל לדבר איתו.
איזו אכזבה. בשביל זה הפסקתי את העבודה ועניתי לטלפון? בשביל לשמוע הצבר של מסרים שאין לי עימם קשר ואין שום סיכוי שישכנעו אותי באיזה שהוא דבר?
מסתבר שמפלגת שס משתמשת בתוכנה לחיוג אוטומטי והודעה מוקלטת חד-כיוונית (אמצעי הידוע גם כ-"טלמרקטינג אוטומטי") של מנהיגה הרוחני, לצורך העברת מסרים פוליטיים ודתיים למספר גדול של אנשים תוך זמן קצר - ומבלי להתאמץ.
והיא לא לבד: שני אנשים בסביבתי הקרובה קיבלו לקראת הבחירות שיחות טלפון מטעם מרצ, בהן הוקלטו דבריו של הסופר עמוס עוז. במערכות בחירות קודמות ובמערכת הבחירות של 2006 עשו מפלגות נוספות שימוש באמצעי נלוז זה תוך התעלמות מהשפעתו הרעה על ציבור רחב. השתמשו בו גם מועמדים שונים בפריימריז של כמה מפלגות, וכן מועמדים בבחירות מוניציפליות שהיו בעבר. תמיד חשבתי שמפלגות נוטות לזלזל במצביעים רק אחרי הבחירות. מסתבר שיש להן דרך לעשות את זה גם לפני הבחירות.
ואולם, הטלפון מהרב עובדיה הזכיר לי שבשנה האחרונה הטרידו אותי באותה דרך גם גופים שונים מהמגזר העסקי. למעשה, אלה הן החברות שבמשך כל השנה מציקות כך לציבור באופן שיטתי. נזכרתי בחברת ברק 013, שמנסה מדי פעם לשווק לי את שירותיה בדרך פסולה זו. ונזכרתי בסופרמרקט גדול באזור מגורי, פרשמרקט שמו, שמדי פעם אני מקבל ממנו שיחה מוקלטת ובה רשימת מבצעים מפתה של מחירי ירקות, נתחי בשר ומוצרי נקיון וכביסה...
ונזכרתי בחברה בשם רוקח שניסתה למכור לי באופן אוטומטי שכזה מוצר הרזיה כלשהו (ויש עלי בסה"כ 76 ק"ג ...). נזכרתי גם בשיחת טלפון מוקלטת מחברה שעיסוקה בשיווק יחידות נופש, הנקראת Oriental-Travel, בה התבשרתי, לשמחתי הרבה, כי זכיתי בהגרלה בחופשה בחו"ל... נשמע מוכר; לא?
עוד נזכרתי בשיחות שאני מקבל מדי פעם מחברת בזק, בהן היא מנסה לשווק לי את שירותיה במה שניתן לכנות כ"מכירה צולבת בשיחה מוקלטת". בזק כנראה נוהגת להשתמש ברשימת הלקוחות הנרחבת שלה לצרכים אלה, ומציקה להם בשיחות טלפון, שעבורה מחירן הוא מחיר עלות בלבד.
מסתבר שהרב עובדיה ועמוס עוז בחברה טובה.
צריך לומר שאף-על-פי שמדובר במהלך שיווקי ותקשורתי, לא נראה שהגורמים הפוליטיים והחברות העסקיות האלה מסתייעים בעצות מקצועיות בנסיונם להעביר לציבור מסרים שיווקיים באמצעות שיחות מוקלטות מראש. איש מקצוע רציני לא היה ממליץ או משתף פעולה עם רעיון כזה, ולו רק בגלל המטרד, שהוא גורם לכל כך הרבה אנשים, על לא עוול בכפם.
ממש מדהים להיווכח באיזו קלות-ראש מרשים לעצמם גופים פוליטיים וחברות עסקיות לנצל את הציבור ולהטריד אותו באופן שיטתי על-ידי שימוש בטלמרקטינג אוטומטי. אפשר היום לרכוש תוכנה מתאימה ב-180 דולרים או פחות, ולהפציץ את המדינה, בו זמנית, תוך שימוש במספר רב של קווי טלפון, בדברי הבל ומסרים מוקלטים, שאינם מאפשרים למקבל השיחה להגיב, למחות או להתנגד.
כל מי שיש ברשותו מכשיר טלפון משמש כמטרה לגיטימית למאווייהם של המתמודדים על קולו כבוחר, או על כספו כצרכן. אדם יכול להחליט אם לצפות או לא לצפות בתשדירי בחירות, בפרסומות בטלוויזיה או באמצעים שיווקיים אחרים, אך כשמדובר בטלפון בביתו או במשרדו, הוא חשוף לניצול והטרדה שאינו יכול להתנגד אליהם. וזו חוצפה!
בשביל מה הם צריכים את זה? הרי ככל שיהיה השימוש בטלמרקטינג אוטומטי כרוך בעלויות נמוכות, הוא אינו יכול להיות אפקטיבי. הטלפון הוא אמצעי מצוין לשיווק, למכירות ולשירות - כאשר משתמשים בו נכון.
מול החסרון הבולט שהוא אינו מאפשר קשר עין, יש לו יתרון אחד גדול על אמצעים אחרים: הוא אינטראקטיבי. הוא מאפשר העברת מסרים דו-צדדית, הצגת שאלות וקבלת תשובות, איתור עמדות, הבנת צרכים והתאמת תועלות לצרכים. בשיחה מוקלטת מראש מאבדים את היתרון החשוב הזה והיא הופכת לבלתי יעילה.
סיבה נוספת לאי יעילות נעוצה בכך שהאמצעי הזה מייצר דחייה והסתייגות מצידם של לקוחות רבים. הם יודעים היטב מי מנצל אותם לצורך החדרת מסרים פוליטיים או שיווקיים לביתם ולתודעתם, מבלי לשאול או לבקש רשות, תוך פגיעה גסה בפרטיותם ושלוותם. זהו מהלך אנטי שיווקי בעליל. השימוש בטלמרקטינג אוטומטי הוא אמצעי יעיל לצורך השגת מטרה אחת בלבד: הטרדת הציבור.
משום כך, יש לשלול את השימוש בו לכל מטרה שיווקית שהיא. הוא יכול לשמש לצורך העברה מהירה של הודעות, אך לא כאמצעי שכנוע.
אז מישהו שם בשדה הפוליטי או בעולם העסקים עוד מאמין שכדאי להשתמש בזה? הם באמת חושבים שזה יזכה אותם בקולות נוספים? או בלקוחות חדשים? יש להם טעות גדולה: השמעת מסרים מוקלטים בטלפון אינה יכולה לשנות עמדות של בוחרים או צרכנים. לעומת זאת, היא ללא ספק גורמת דחיה ושאט נפש להרבה מאוד אנשים שנוכחים לדעת כי מי שרוצים את קולם וכספם מטרידים אותם באופן יזום ומתוכנן, בלי לתת לאף אחד דין וחשבון על כך.

הכותב הוא מנכ"ל חברת Teleservice - ייעוץ והקמה של מערכי טלמרקטינג ושיווק בטלפון
תאריך:  01/04/2006   |   עודכן:  01/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנה בית הלחמי
על שלושה מינים העולם עומד - גברים, נשים, ואלו שלא נאמנים ונאמנות לקבוצת המגדר שלהם. לצערנו הרב, רוב 'הנשים הביולוגיות' חשפו בקלפי את שייכותן למין השלישי ובחרו במפלגות שלא נתנו ייצוג הולם לנשים: 13% בלבד מהכנסת הקרובה תהיה נשית. נחשפנו בקלוננו - נשים לא בחרו נשים. אז למה שגברים יבחרו?
דודו אלהרר
כל ממשלה שתוקם בראשות אהוד אולמרט אחת דינה, היא לא תוכל לבצע שום צעד משמעותי! לא מדיני ולא כלכלי ולא חברתי
עו"ד פינחס מעוז
נישמת אפה של הבוררות ויתרונה על פני בית המשפט הם בהעדר הנמקות ומדרגי ערעור. בהכרעה פשוטה וענינית היא מסיימת את הסכסוך ומאפשרת לכל צד מן הצדדים ללכת לדרכו מבלי להמשיך להתעסק בסכסוך ובמהלכיו
שי ברק
העם אמר את דברו
דורי גרוסמן
שר החינוך שטרית התגאה בשבוע שעבר בהינתקות מ"כל האידיאולוגיות". האם יש צורך לרענן את ערכי הציונות בערכים מודרנים יותר מפי הוגי דעות מובילים כמו עומרי שרון, צחי הנגבי ודליה איציק? אני מעדיף לגור ברח' טרומפלדור ולא בשדרות רוחמה אברהם.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il