X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוש מיימון עיתונאית, צלמת ועורכת, חיה בלוס אנג'לס
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הבימאי הצעיר רועי הורוביץ, התפאורן במבי פרידמן והמוסיקאי דניאל סולומון, הצליחו ליצור במינימום אמצעים מציאות דחוסה, מהבילה ואינטנסיבית
▪  ▪  ▪

כשהלכתי ל'לא על זמירים' של תיאטרון באר שבע ידעתי שמדובר במחזה של טנסי ויליאמס ותו לא. זה לכשעצמו הספיק כדי לגרור אותי בליל סגריר לתיאטרון 'יהלום' ברמת גן. טנסי ויליאמס, מגדולי המחזאים המודרנים, אחראי לכמה מנכסי צאן ברזל של הדרמטורגיה העולמית: 'חשמלית ושמה תשוקה', 'חתולה על גג פח לוהט' ו'ביבר הזכוכית'. כולנו זוכרים את הזעקה המצמיתה של מרלון ברנדו ב'חשמלית': 'סטלה! סטלה!' שנכנסה לפנתיאון הקולנוע.
כשעיינתי בתוכניה התחוור לי מדוע לא שמעתי על 'זמירים'. בעצם, הסיפור מאחורי המחזה מהווה בעצמו שלד למחזה חדש. מדובר ביצירת בוסר שטנסי ויליאמס כתב ב- 1938 ומסר למרצה שלו לדרמה. כידוע, אז לא היו מחשבים וכיו"ב פטנטים וכתב היד הלך לאיבוד. לויליאמס, אז מחזאי מתחיל, לא היה עותק מהמחזה וכך נעלם הטקסט בתהום הנשייה.
עד שיום בהיר אחד, אחרי שישים שנה, השחקנית הבריטית ונסה רדרגרייב שביקרה בארצות הברית עיינה במסמכים של ויליאמס בספרייה אוניברסיטאית ומצאה את הטקסט. רדגרייב קלטה מיד את העוצמה הדרמטית הגלומה במחזה וחשבה שהוא מתאים לקורין אחיה. ואכן ב- 1998 המחזה הועלה לראשונה בתיאטרון הלאומי הבריטי. ההמשך הוא כבר היסטוריה.
המחזה מספר על מקרה אמיתי שקרה בבית כלא בפנסילבניה. קבוצת אסירים התקוממה נגד תנאי מאסרם האיומים ופתחה בשביתת רעב. כדי לדכא את המרד הם הוכנסו לתנורי הסקה וארבעה אסירים ניצלו בחום הלוהט.
ויליאמס הצעיר קלט, כבר אז, שבית כלא מעצם טבעו הוא מציאות שמייצרת סיטואציות דרמטיות חזקות, ומי אם לא הוא ידע ללוש חומרים כאלה ביד אמן? אז נכון שמדובר במחזה בוסר של מחזאי מתחיל, אבל כמו בכל היצירות המאוחרות שלו גם כאן כבר יש את הדחיסות, היצריות, החושניות, האלימות, המחנק, הסגירות, המתח וההתנגשות בין ניגודים: דיעות קדומות וקרתנות מול רוח החופש.
שמו של המחזה - 'לא על זמירים' - הוא פראפרזה של ויליאמס לשירו של ג'ון קיטס 'שיר הלל לזמיר'. כמו ברכט, גם ויליאמס סבר שלתיאטרון תפקיד ושליחות חברתית, שהוא צריך לחשוף בעיות, עיוותים ומחלות ולא לשורר על ציפורים ויופיו של הטבע.
הבימאי הצעיר רועי הורוביץ, התפאורן במבי פרידמן והמוסיקאי דניאל סולומון, הצליחו ליצור במינימום אמצעים מציאות דחוסה, מהבילה ואינטנסיבית.
אומנם ההצגה מועלית בתיאטרון באר שבע, אבל במקור היא הועלתה כהצגת סיום בבית ספר למשחק של יורם לוינשטיין. נתן דטנר קלט את האנרגיות המתפרצות של השחקנים הצעירים (המצויינים), הוסיף את עמוס לביא, שחקן בשל וכריזמתי ואת אסתי קוסוביצקי הותיקה והטובה - והתוצאה היא הצגה חזקה, סוחפת ומרגשת.
פרטים:
מאת: טנסי ויליאמס.
תיאטרון באר שבע.
בימוי: רועי הורוביץ.

תאריך:  06/04/2006   |   עודכן:  06/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
לקראת הבחירות הבאות, שבעזרת השם לא תהיינה רחוקות, יש להכין בית לעשרות, ואולי למאות אלפים של אנשי ימין, חסרי בית פוליטי, שאינם מה שקוראים "דתיים"
עידן יוסף
רחובות הבירה מתנקים, והשנה תנקה העיריה גם חצרות פרטיות    קווי האוטובוסים לבירה ולכותל יתוגברו    ברכת כהנים וקבלת פנים מסורתית ייערכו בכותל המערבי    פתקי הכותל המערבי יועברו לגניזה ובכותל תבוצע בדיקה    כל עבודות התשתית המפריעות לתנועה מופסקות    200,000 ש"ח יחולקו לאנשים במצוקה כלכלית
גורי גרוסמן
צביעותם של הפוליטיקאים הציניים תאבי השררה ומנעמי השלטון הגיעה לשיא חדש בקמפיין הנלעג להכשרתו של מנהיג ההסתדרות, עמיר פרץ, לכהן כשר הביטחון
רפאל בוכניק
מסתמן כי ממשלת החמאס, בהרכב מרשים ומתוחכם ככל שיהיה, אינה מבשרת תרופת פלא למצוקותיו של העם הפלשתיני, לנוכח המשימות הקשות הרובצות לפתחה
ד"ר אינג' אברהם בן-עזרא
מנגנון מתמטי להקצאת פיצוי בגין נזק לטובת הזוכה בתביעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il