המאמר של חן ארצי סרור בעיתון ידיעות אחרונות של שבת עוסק בדור הראשון ללימודים אקדמיים בקרב המזרחיים. מדברי מזרחיות שהצליחו וצותתו במאמר, ברור שהדחיפה של האם הייתה גורם חשוב. אין ספק שהעידוד והדחיפה של ההורים הם גורם מכריע אבל גם למורים יש השפעה.
א. דור ראשון של אשכנזים באקדמיה
אשכנזים רבים בדור שגדל בתקופת המנדט וראשיתה של המדינה היו דור ראשון באקדמיה. אינני יודעת אם יש מחקרים על הדור הראשון של אשכנזים באקדמיה. אבל, אני נימנית על הדור הזה. הורי היו חלוצים שהגיעו בעלייה השלישית ושניהם היו בעלי השכלה יסודית בלבד. ואני יכולה להעיד מהרכב השכנים בשכונה שגדלתי בה שהורי לא היו היחידים בעלי השכלה יסודית בגלי העלייה ממזרח אירופה.
אני הייתי דור ראשון לאקדמיה - עשיתי דוקטורט בהיסטוריה אמריקנית, במשפחה בני הוא בעל דוקטורט מהפקולטה להנדסה של אוניברסיטת תל אביב. אני ינקתי עם חלב אמי את הרצון ללמוד ולהצליח. היא דחפה אותי והייתה מוכנה לעשות הכל, כולל טיפול בילדי כדי שאני אצליח היכן שהיא לא הצליחה. אמי נולדה בעיירה קטנה וסבתי סירבה לשלוח אותה לגימנסיה בעיר הגדולה. אבל, המחנך שלי בכיתות ד'- ז', גדליה, שהיה בעל תואר שני ואיש אשכולות, היה בהחלט מודל לחיקוי והוא תרם לטיפוח הרצון לרכוש השכלה בהדגישו שאנו עם הספר ולמידה היא ערך יהודי חשוב.
ב.הדור הראשון לאקדמיה בקרב מזרחיים (חצי הכוס המלאה)
הפוליטיקאים ממוצא מזרחי משתמשים בשד העדתי כדי לקדם את הקריירה הפוליטית האישית שלהם. דודי אמסלם הוא דוגמה בולטת של תופעה זו. הם מדגישים את חצי הכוס הריקה ומתעלמים לחלוטין מחצי הכוס המלאה. אינני יודעת אם יש מחקרים על אחוז האקדמאים ממוצא מזרחי אבל אני בטוחה שאם הנושא ייבדק יתברר שמדובר בתהליך הדרגתי. הדור הראשון היה ברובו חסר השכלה כמו הורי, כפי שקבע ראש עיריית שדרות לשעבר, מויאל ז"ל. אבל החל מהדור השני החל התהליך. הפוליטיקאים המזרחיים רק פוגעים בתהליך על-ידי טיפוח השד העדתי. מפלגת ש"ס קיימת בזכות השד העדתי והיא שוללת מתלמידי מערכת החינוך שלה את הסיכוי לרכוש השכלה.
ג. מחקרים בארצות הגירה
מחקרים שנעשו בארצות הגירה כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה מוכיחים שהתהליך של הניידות החברתית באמצעות השכלה בקרב מהגרים הוא תהליך איטי ההולך וגובר מהדור השלישי ואילך.
ד. מערכת החינוך בפריפריה
ממשלות ישראל נתונות לביקורת על העדר מדיניות ברורה של קידום מערכת החינוך בפריפריה ועל הפער בין מערכת החינוך במרכז ובפריפריה. אין ספק שמדיניות ממשלתית בכיוון זה היא חשובה, אבל, יש ישובים דרוזיים הנמצאים בפריפריה ובכל זאת מצליחים להגיע לאחוזים גבוהים בבחינות הבגרות. זוהי הוכחה שמורים - אולי גם הורים, היודעים לעודד את תלמידיהם זוכים להצלחה גם עם תקציבים נמוכים. המנהל/ת והמורים/ת הם מנוף לקידום ההשכלה.
לסיכום, האימהות ממוצא מזרחי הן הגל שעליו ירכבו הצאצאים בדרך להשכלה. אבל, רצוי שהמורים יחנכו על הערך היהודי העליון של למידה. אנו "עם הספר" ואסור לנו לאבד את התואר הזה.