X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל מתמחה בהדרכת נהיגה בתאילנדית
▪  ▪  ▪

ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא תאונות הדרכים, דנה השבוע בנושא הנהיגה ברכב חירום.
כבכל ישיבותיה הקודמות, שוב העלתה הוועדה מימצאים מאלפים:
"מחודש ינואר עד ספטמבר 2002, היו מעורבים 4,191 כלי רכב משטרתיים בתאונות דרכים, כאשר סך רכבי משטרת ישראל הוא 4,992".
כך נמסר לאקונית, בהודעה רשמית שנמסרה בתום הישיבה הסוערת.
עוד נמסר, כי מתוך סך התאונות, 3,438 הן תאונות דרכים עם נזק, ו-753 הן תאונות דרכים עם נפגעים.
מתחת לפני השטח, התגלה טפח מהנושא הכאוב של רכב הצלה הבא להושיע, ויוצא פוגע וניפגע.
בעיקר התעוררה חשדנות כנגד המשטרה, שכן אנשיה מופקדים על שמירת החוק, וחלילה שאנשיה יחטאו באיפה ואיפה.
ח"כ נחום לנגנטל, יו"ר ועדת החקירה אמר, כי מעורבתו של רכב החירום בתאונות הדרכים גבוהה יחסית לכלל כלי הרכב במדינה, והדבר בולט במיוחד ביחס לרכב המשטרתי.
"גורמי המשטרה, מכבי האש ומגן דוד אדום צריכים לבדוק את עצמם כיצד להכשיר נהגים באופן מושכל יותר, על מנת שמעורבותן בתאונות הדרכים תיפחת", אמר לנגנטל.
"האם אינכם חוטאים במשוא פנים כלפי שוטרים עת אתם חוקרים את הסיבות לתאונות דרכים בהן היו מעורבות ניידות משטרה," תהה לנגנטל, ונציג המשטרה דחה זאת מכל וכל.
כל מי שמקורב למשטרה, מכיר את החומרה בה היא נוהגת כלפי שוטרים שניתפסו.
במקביל לנתוני המשטרה הוצגו על-ידי ד"ר בקר, מומחה לתחבורה מהטכניון, נתונים לגבי שנת 2001 לפיהם כלי הרכב המשטרתיים היו מעורבים בלמעלה מ-70 תאונות דרכים לכל 1,000 כלי רכב, רכבי מכבי האש היו מעורבים בלמעלה מ-16 תאונות דרכים לכל 1000 כלי רכב, והאמבולנסים בלמעלה מ-30 תאונות דרכים לכל 1000 כלי רכב.
לדברי ד"ר בקר, "רמת המעורבות של הרכב המשטרתי בתאונות הדרכים החמורות גבוהה פי-7 מהממוצע וכאשר נבדקת מעורבות זו גם יחסית לק"מ הנסיעה, המעורבות גבוהה פי 3.5 בתאונות החמורות".
על בסיס ממצאים אלה טוען ד"ר בקר, כי יש לשלב מערכות הכשרה והדרכה לנהיגה ברכבי חירום כמקובל בחלק ממדינות המערב, ולהקפיד על נוהלים שיפחיתו את מעורבות הרכב המשטרתי בתאונות הדרכים, רכב אשר האמור לשמש דוגמא לכלל הציבור.
יצחק אשל, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, חיזק את דבריו של ד"ר בקר בכל הקשור למעורבות רכב החירום ורכבי השטח במעורבות תאונות הדרכים. הוא העריך את שיעור הנפגעים בכ-60 הרוגים בשנה, בהדגישו כ נתונים אלה מבוססים על הערכה בלתי מבוססת בלבד.
אשל ציין עוד, כי קיימת בעיה בדיווח על תאונות הדרכים בהן מעורבים רכבי חירום והתוצאה היא העדר בסיס נתונים אמין היכול לשקף בצורה אמיתית את הבעיה.
ניצב משנה משה בן זיקרי ראש מחלקת התנועה במשטרת ישראל, דחה את הנתונים שהוצגו על-ידי ד"ר בקר באומרו כי אין מדובר בנתונים מדוייקים ואובייקטיבים. לדבריו, רוב התאונות בהן היו מעורבים כלי רכב משטרתיים נגרמו שלא באשמתם, וברוב המקרים מדובר בתאונות נזק בלבד - כתוצאה מהתנגשות ברכב משטרתי.
ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא תאונות הדרכים, אותה מרכז ח"כ לנגנטל, הינה אחד הגופים הרציניים והמקצועיים ביותר אשר הוקמו בישראל מאז ומעולם, לחקר הקטל בדרכים.
ח"כ לנגנטל, עורך דין במקצועו, ומי שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד התחבורה, מנהל את ישיבות הוועדה במקצועיות רבה, תוך הקפדה על נועם הליכות פרודוקטיבי.
כאשר הוצגו בפניו הנתונים, לפיהם כ-85% מניידות המשטרה היו מעורבות בתאונות בשנת 2002, המליץ ח"כ לנגנטל בדיון כי "גורמי המשטרה, מכבי האש, ומגן דוד אדום צריכים לבדוק כיצד להכשיר נהגים על מנת שמעורבותם בתאונות הדרכים תפחת".
המשטרה הציגה נתונים בפני הוועדה, על פיהם, ברשות משטרת ישראל כ-5,000 ניידות. "רמת המעורבות של הרכב המשטרתי בתאונות דרכים החמורות גבוהה פי שבעה מהממוצע", אמר מומחה הטכניון ד"ר משה בקר, ופתח בכך התנצחות עם קציני המשטרה, אותה קטע ח"כ לנגנטל בבקשו לשמור על השגת המטרה המוצהרת - מניעת תאונות הדרכים.
ד"ר בקר חיזק את התנצחותו עם נצ"מ זיקרי, בנתונים שהובאו לידיעתו במהלך ביקור הוועדה בתחילת השבוע (ראה ארכיון מחלקה ראשונה) במטה משטרת התנועה הארצית. במהלך הביקור המאלף נשא דברים מפקד אגף התנועה, ניצב יעקוב רז לגבי מה שבקר הגדיר "סחיטת כלי הרכב המשטרתיים". ניידת משטרתית נוסעת בממוצע 60,000 ק"מ בשנה, פי 3 מכלי רכב רגיל.
בקר המליץ למשטרה על הכללים הפשוטים ביותר למניעת תאונות עקב ליקויים מכניים: בדיקה קלה של רמת לחץ האוויר בצמיגים.
מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, חווה בן ארי, הצביעה על המחסור בנתונים מתאימים לחקר תאונות הדרכים. הסוגייה עולה שוב ושוב בישיבות הוועדה, וטרם נעשה דבר בנדון.
אף ידו של מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, שוקי שדה, קצרה מלהושיע.
בלא מסד נתונים טענו המומחים, כי יש לפעול כנגד טרקטורים וטרקטורונים, שהוזכרו בנשימה אחת עם רכב החרום שעמד במוקד הדיונים.
בן ארי ערכה את ההבחנה הנידרשת בין רכב מיבצעי, ייעודי וחרום, ונצ"מ זיקרי הוציא את הרוח ממפרשי התוקפים את שועלי השדות הממונעים: לדבריו רק כעשרה ממקרי המוות ניגרמו השנה על גבי טרקטורים, וצבי יוזנט, סמנכ"ל בכיר ליבשה במשרד התחבורה, ציין, כי יש להשוות מספר זה לצי הכולל כ-25 אלף כלי רכב רבי מינוע.
נציג החקלאים לצורך העיניין, ארייה קרניש, יצא כלפי הנוכחים בקריאה שהפכה נירגשת יותר ויותר: לדבריו החקלאים נתקלים בקושי גובר לבטח את כלי הרכב שברשותם, שכן הרפורמה בביטוח מכבידה עליהם כעל שאר המיגזרים עימם אמורה היתה הרפורמה להיטיב.
קרניש גילה, כי הליך התאילנדיזציה העובר על המשק, אינו פוסח גם על הנהיגה: העובדים התאילנדים נאלצים לדבריו לנהוג בטרקטורים ללא רשיון, שכן המעבידים מאיימים עליהם בפיטורים באם לא יאחזו בהגה.
700 מורי נהיגה נדרשים לדבריו לעבור הליך ריענון שיתאים אותם לצרכי השעה, שכן הנוף המוטורי מישתנה בישראל במהירות.
בתגובה הציג חנוך כרמון, מנהל האגף להכשרת נהגים, את רב המכר החדש של תרבות הנהיגה הישראלית 2002: ספר ישראלי להדרכת נהיגה, הכתוב בתאילנדית רהוטה.

תאריך:  31/10/2002   |   עודכן:  31/10/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חוליו וינשטיין, המרכז הרפואי וולפסון
ניצן יניב
פרופ' יוסי כץ
השליחות האחת והיחידה של קק"ל היא שמירה על קרקעות הלאום
גדעון ויתקון
למינהל לא צריכות להיות נורמות תכנון אלא נורמות של ניהול מקרקעין
יעקב אפרתי
מי שחושב שמשך התכנון ותקופת "הבשלת התכנון" חייבים להתקצר - שוגה באשליות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il