ארגוני המגדלים ומועצות היצור יצאו למאבק משפטי וציבורי נגד פעולות רשתות השיווק, זאת בעקבות ההעלאה החד-צדדית של העמלות שגובות הרשתות, והחמרת התנאים לחקלאים. כך הוחלט בכנס חרום של ארגוני המגדלים בענפי הפירות והירקות בתל אביב (יום ה', 9.1.03).
בישיבה השתתפו נציגי החקלאים המשווקים פירות וירקות באמצעות רשתות השיווק וכן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, עמי אוליאל, מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח וסמנכ"ל מועצת הפירות, ראובן דור.
במסגרת הישיבה, סוכם כי נציגות הארגונים תיזום פגישה דחופה עם הממונה על ההגבלים העסקיים על-מנת להציג בפניו עדויות ותלונות של מגדלים, המעלות חשד לפעולה של הרשתות בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים.
מבדיקה משפטית שערכו ארגוני המגדלים התברר שההעלאת העמלות באופן רטרואקטיבי מנוגדת לחוק מאחר ומדובר בשינוי תנאי עסקה לאחר שהיא כבר בוצעה.
מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, עמי אוליאל, ציין, כי "המגדלים תובעים מהרשתות להחזיר לכל החקלאים את החיובים שהוטלו עליהם ולהחזיר את רמת העמלות לזו שהיתה עד לאחרונה". לדבריו, החקלאים מצפים שכל שינוי יהיה תוך הדברות ולא בהנחתות חד-צדדיות.
אוליאל הוסיף, כי "פערי התיווך בין המחיר שמקבל החקלאי לבין המחיר שהרשת דורשת מהצרכן הם בלתי נסבלים ומגיעים היום ל-100% ויותר. אולם תאבונן של רשתות השיווק גדול עוד יותר והן מעונינות להגדיל את הפערים על חשבון החקלאים והצרכנים במקום להתיעל".
על-פי הנתונים שנמסרו בישיבה, 30% מהתוצרת החקלאית בישראל נמכרת באמצעות רשתות השיווק והיתרה בחנויות הפירות והירקות, בשווקים הפתוחים ולשוק המוסדי. המגדלים תבעו מנציגיהם לפעול לחיזוק ערוצי השיווק האלטרנטיבים על-מנת למנוע הצטברות כוח רב מדי בידי מספר מצומצם של מנהלי רשתות שיווק.