היקף האשראי הכולל של חברת אל-על לסוף 2002 הסתכם בסך של 902 מיליון דולר, רובו המכריע לבנקים. אנשי החוג למנהל עסקים של אוניברסיטת דרבי מציינים, כי האשראי הגדול ניתן על-ידי בנק הפועלים - כ-535 מיליון דולר לא כולל ריבית.
בנק לאומי העמיד לרשות אל-על אשראי כולל של כ-190 מיליון דולר. סיטי בנק האמריקני העניק לחברה אשראי של כ-104 מיליון דולר, בנק דיסקונט הקצה לאל-על אשראי בהיקף של כ-72 מיליון דולר.
בדרבי מציינים, כי האשראי הוענק כנגד שיעבוד מטוסים של בואינג מסוגים שונים ששווים כיום, לנוכח השפל והתחרות העזה בתעופה האזרחית, אינו ברור אך ידוע ששווים כביטחונות לאשראי ירד. האשראי מצוי בימים אלה בתהליך בחינה מחודשת בעיקר בשל מצב הביטחונות.
דליה זליקוביץ, מרצה בכירה למנהל עסקים בדרבי ובאוניברסיטת ת"א ואשר שימשה כיו"ר ועדת ההפרטה של אל-על מטעם עובדי החברה, מדגישה שהחברה חייבת עוד משנת 1982 סכום המוערך בכ-90 מיליון דולר לעובדיה בגלל אי הפקדת כספי פיצויים לעובדי החברה כחוק.
זליקוביץ מציינת כי אומנם בשנת 1998 הפקידה הממשלה 80 מיליון דולר לטובת כספי הפיצויים ואולם, לטענת העובדים, נותר עדיין חוב של כ-90 מיליון דולר כלפי העובדים. זליקוביץ מדגישה שהעובדים, למיטב ידיעתה, לא יסכימו לכל מהלך של הפרטה, מלא או חלקי, שייערך ללא הפקדה של כספי הפיצויים. זליקוביץ מעריכה שהניסיונות להציע לעובדים להשתתף בהפרטה בדרך של קבלת מניות תמורת ויתור על החוב או חלקו, נועדו לכישלון.
כלכלניות דרבי בראשות דליה זליקוביץ ומיכאלה אל רם מציינות שלחברה יש כיום גירעון בהון העצמי של 200 מיליון דולר. בנוסף, 18% מימות השנה (שבתות וחגים) אל על אינה טסה, דבר הגורם לקיטון בהכנסות בסכום המוערך באובדן הכנסות של עד 70 מיליון דולר בשנה.
כמו כן, ימי אי הטיסה גורמים לאי ניצול ראוי של הציוד המהווה מרכיב מרכזי בעלויות התפעול. אל-על מוציאה סכום של כ-20 מיליון דולר מקופתה עבור הוצאות ביטחון. החברה נמצאת גם בתהליך של תחרות גדולה מצד ישראויר וארקיע דבר שיפגע בהכנסותיה במהלך 2003.
אנשי אוניברסיטת דרבי מציינים שהנהלת אל על במטרה לצור מוקד ריווחיות נוסף החלה בתקופה האחרונה לתת דגש בפעילות הולכת וגוברת בתחום המטענים בשל השפל הנרשם בתנועת הנוסעים.
במסגרת זו החלה אל על להגביר את טיסות המטען גם למזרח הרחוק בעיקר להונג - קונג, החברה עשויה להפעיל בקרוב קו מטען גם לשנחאי בחיפוש אחרי מקור רווח נוסף. יעדים נוספים לטיסות מטען נבדקים על-ידי הנהלת החברה בימים אלה.
מנכ"ל אל-על עמוס שפירא מסר בשיחה עם מיכאלה אלרם את התגובה הבאה על הנושא: "אל על מנוהלת עסקית ואינה חברה מטומטמת. מדובר בניהול שאינו מקובל בחברה ממשלתית. צמצמתי בשיעור חד את הפסדי אל-על אך בכל העולם שוק התעופה סובל ממשבר קשה".
שפירא הוסיף, כי אכן היה בשנת 2002 גידול של 9% במטענים למזרח הרחוק וגידול זה ימשך. "כיום ישנה מהפכה בתחום המטען כאשר אנו מובילים מטען מהולנד לסין מבלי צורך במעבר בישראל. תזרים המזומנים של החברה חיובי ואכן יש לחברה אשראי בהיקף ניכר".