X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מצבם של תלמידים אתיופים חמור ואינו משתפר עם שנות השהייה בארץ - כך על-פי כתב ההגנה; הסיפור פורסם ב'ידיעות אחרונות'; הפרקילטות מתנצלת - לא היתה כוונה לפגוע; תגיש בקרוב כתב הגנה מתוקן
▪  ▪  ▪

פרקליטות המדינה מפלה בין אזרחים במדינת ישראל על רקע גזעני. בכתב ההגנה שהגישה הפרקליטות לבית המשפט, קובעת הפרקליטות, כי "בני העדה האתיופית הינם בעלי כשירויות לימודיות ירודות". כתב ההגנה הוגש לבית המשפט בתביעת נזיקין של הורי ילד אתיופי שלא התקבל לבית הספר. את הסיפור חשף הבוקר העיתון 'ידיעות אחרונות'.
הילד ליאור בוגלה, לא התקבל לבית הספר בשל מוצאו האתיופי. התביעה טענה, כי מדינות משרד החינוך היא גזענית. בכתב ההגנה נאמר, כי קיימים "מחקרים בארץ ובחו"ל אשר הוכיחו כי יש קשר בין רמה סוציו-אקונומית נמוכה לכשירויות לימודיות ירודות".
המדינה מציינת עוד בכתב ההגנה, כי ממחקר של אוניברסיטת תל אביב על הישגיהם הלימודיים של תלמידים, עולה כי "מצבם של תלמידים יוצאי אתיופיה במקצועות הלימוד עברית וחשבון הינו החמור ביותר ואינו משתפר עם שנות השהייה בישראל. ממצאים אלה, נכתב בכתב ההגנה תקפים לגבי תלמידים ממוצא אתיופי מהדור השני שנולדו בישראל להורים יוצאי אתיופיה. ממצאי מחקר זה אישרו, כי אכן קיימת בעיה בקרב בני העדה האתיופית, שמרביתם נמנים עם המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך".
כפתרון לבעיה וכצעד לצמצום הפערים, הציעה ההגנה לנקוט "במדינות של תמהיל מבוקר". לסיכום ביקשה המדינה מבית המשפט לדחות את התביעה ולחייב את התובעים בהוצאות ההליך המשפטי.
כתב ההגנה עורר הדים וסערה ציבורית רחבה. במכתב ששלחו חוקרים ומרצים מהאוניברסיטאות בארץ, ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, נכתב כי "כתב ההגנה מטעם המדינה מדיף ריח של גזענות ודעות קדומות". לטענתם, קובעת המדינה כי התלמידים יוצאי אתיופיה הם בעלי יכולת אינטלקטואלית נמוכה מולדת, ויכולת זו אינה משתנה עם הזמן, גם לאחר השקעה חינוכית.
החוקרים באוניברסיטאות מאשימים, כי הפרקילטות מכתימה עדה שלמה בהאשמות חסרות שחר. יתר על כן, טענו החוקרים, כי כתב ההגנה מטיל צל כבד על מוסדות המשפט בישראל. המרצים תובעים מרובישנטיין, כי פרקליטות המדינה תתנצל בפומבי בפני ההורים והתלמידים יוצאי אתיופיה המתגוררים בישראל ותמשוך את כתב ההגנה שהוגש לבית המשפט.
הפרקליטות מתנצלת
בעקבות הסערה הציבורית פרסמה הפרקליטות הודעת התנצלות, ובה היא מציינת, כי "לא היתה כל כוונה לפגוע בתובע או במי מאנשי העדה האתיופית. כתב ההגנה התבסס על מידע שהועבר לפרקליטות על-ידי משרד החינוך. לפיו מטרת המדיניות לא היתה להפלות לרעה את התלמידים, אלא להביא רק לשיפור מצבם.
משרד החינוך הוציא הנחיה, לפיה תימשך מדיניות האינטרגרציה וינקטו פעולות להכוונת תלמידים יוצאי אתיופיה בהסכמת הוריהם למוסדות חינוך בהם יש אינטגרציה רואיה, וזאת ללא נקיטת מכסות.
הפרקליטות מדגישה, כי בעקבות עתירה שהוגשה לבג"צ בעניין קיומו של מכסות לקבלת יוצאי אתיופיה לביה"ס, קבע היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, כי אין מקום לקיומן של מכסות בנושא זה. מדיניות חדש זו, כתבה הפרקליטות, הוזכרה גם בכתב ההגנה.
יחד עם זאת, מבקשת הפרקליטות להבהיר, כי יצאה תקלה בנוסח כתב ההגנה שהוגש בגין תביעת פיצויים נגד משרד החינוך ועיריית חדרה, והיא מתנצלת על כך בפני התובעים והעדה האתיופית כולה.
הפרקליטות תגיש בהקדם בקשה לבית המשפט להגשת כתב הגנה מתוקן בתיק.

תאריך:  02/04/2003   |   עודכן:  02/04/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
מנכ"ל החברה: החנויות ייפתחו בניו יורק ובפילדלפיה בהשקעה של כ-5 מיליון ש"ח
הדר פרבר
במסגרת אשראי נפרדת
מירב לוי
טורקיה חוששת כי הכורדים יקבלו שליטה על כירכוכ וייקחו חלק בממשלה העתידית בעירק; הכורדים כבר יצאו בהצהרות כי כירכוכ שייכת לכורדיסטאן
הדר פרבר
קרנות יוכלו להשקיע בניירות ערך מסחריים לא סחירים - והציבור יוכל להשקיע בקרן שכל השקעותיה בקרנות זרות
הדר פרבר
הודעת החילוץ לא כללה פרטים רבים; לינץ' התגייסה לצבא בשל האבטלה הקשה; בני משפחתה: לא איבדנו תקווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il