X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
- הודעה מטעם האוניברסיטה העברית
▪  ▪  ▪

חשבתם שיידיש כבר עברה מן העולם? חשבתם שיידיש מדברים רק במאה שערים או רק אצל סבא וסבתא? כינוס בינלאומי שיפתח בשבוע הבא באוניברסיטה העברית מראה שלא רק שיידיש לא נעלמה מהעולם, אלא היא אפילו פורחת, מתחדשת ומתחילה להיות נפוצה בקרב קהלים חדשים. "עד לאחרונה נחשבה יידיש כעניין לבדיחות", אומר פרופ' יחיאל שיינטוך, ראש הקתדרה ליידיש באוניברסיטה העברית וממארגני הכינוס, "אולם בעשור האחרון אנו עדים לעניין מחודש בשפה ובתרבות יידיש בקרב צעירים ומבוגרים לא-חרדים והביקוש ללימוד השפה גדל". קרוב ל-40 מרצים מישראל ומחו"ל יגיעו בשבוע הבא לכינוס ועד כה 550 איש מרחבי העולם הביעו עניין להגיע לכינוס.
"לפני כמאה שנה יידיש הייתה בשיאה - בין שתי מלחמות העולם יצאו בפולין לבדה 1700 עיתונים ביידיש ב-90 עיירות וערים" מציין פרופ' שיינטוך. "אומנם השואה הנחיתה מכה קשה על יידיש לאחר שמיליוני דוברי יידיש נרצחו, אך יידיש לא מתה עימם". מחקרים מראים כי כיום חיים בעולם בין שני מיליון לשלושה מיליון דוברי יידיש. המומחים טוענים כי השפות שייעלמו בשנים הקרובות הן שפות שדוברים אותן פחות מאלף איש ולכן לא סביר ששפת יידיש תגווע במאה השנים הבאות.
"הגורל של השפה הוא כמו הגורל של העם" מציין פרופ' אלי לדרהנדלר, ראש המכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית וממארגני הכינוס. "אחת הדרכים לעקוב אחר קורותיה של שפה היא לעקוב אחר שינויים דמוגרפיים, לשוניים ותרבותיים בגוף של העם היהודי וזו מטרת הכינוס הנוכחי".
מושבי הכינוס יעסקו בספרות יידיש מודרנית, בעיתונות יידיש, בתיאטרון יידיש, בתרבות והיסטוריה של יידיש בתקופת השואה, בקיום יידיש ותרבותה לאחר מלחמת העולם השנייה, בהוראת יידיש בישראל ובחו"ל, במחקר ובחשיבות השפה והתרבות עבור מדעי היהדות. "הכינוס מבקש לצאת ממגדל השן ולקרב את יידיש לציבור, להראות לציבור שיידיש זה לא רק בדיחות ותאטרון אלא תרבות ענפה שחיה ופועמת" אומר פרופ' שיינטוך .
לאינטרנט תפקיד מרכזי בהפצת יידיש ותרבותה בעולם - באמצעות האינטרנט יכולים אוהבי השפה ולומדיה מרחבי העולם למצוא עולם תרבותי עשיר וליצור קשר עם אוהבי יידיש נוספים. כך למשל בחיפוש המילה Yiddish באינטרנט מתקבלים בין 10 מיליון ל-13 מיליון תוצאות.
מאז הקמת המדינה עברה שפת יידיש שינויים וניכרת בה השפעה משמעותית של השפה העברית. יידיש גם התאימה את עצמה לחידושים של העולם המודרני וכעת ניתן למצוא בה ביטויים חדשים כמו אינטרנט (אינטערנעץ), אתר אינטרנט (וועב אָרט), דואר אלקטרוני (בליצפּאָסט) ומחשב נייד, לפטופ (שלעפּטאָפּ).
בשנים האחרונות נפתחו מועדונים וחוגים להוראת יידיש ותרבותה. "העניין האישי של אנשים ביידיש נובע גם מכך ששמעו יידיש בבית" אומר פרופ' שיינטוך. גם תחום המחקר התרחב בשנים האחרונות והוא כולל היבטים של ספרות, תאטרון, לשון, מקרא ועיתונות. "זהו תחום מקיף שהכל קשור ומתחבר אליו".
הכינוס יתקיים בין התאריכים 7 ל-10 בדצמבר 2009 באולם וייז, קמפוס אדמונד י' ספרא (גבעת רם) של האוניברסיטה העברית בירושלים. הכינוס פתוח לקהל הרחב בתשלום ויתקיים בשפות עברית, אנגלית ויידיש.

תאריך:  02/12/2009   |   עודכן:  02/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il