X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

דן מרגלית כתב ב"מעריב" (07.03.03) כביכול גם בשמי - "כולנו אחראים" - בלי לקבל את הסכמתי, ובידיעה ברורה שאינני שותף לאחריותו ולדעתו. מרגלית טוען שכתב מאות מאמרים בזכות הגדר.
דליה יאירי וחברותיה בתקשורת "הממלכתית" נתנו במה נרחבת למצדדי הגדר, וכמעט לא אפשרו למתנגדיה להביע את נימוקיהם. כל פיגוע בתחומי "הקו הירוק" משמש עילה לראיין שוב את אנשי "מחנה הגדר", כדי שיטיפו למען "עגל הזהב התורן", בבחינת "אלה אלוהיך ישראל".
ברצוני להבהיר שאינני נמנה על "כולנו אחראים" של מרגלית. אינני אחראי להירצחם של מאות קורבנות מלחמת אוסלו בתוך "הקו הירוק". אינני נמנה על "כולנו ידענו כי גדר הפרדה תציל כמעט 100 אחוז מהנרצחים בפיגועי התאבדות ובירי" בתוך קו זה. כתבתי מאמרים כנגדה, ובמיוחד כנגד התוואי שלה. אכן, היא נבנית מתוך גרירת רגליים, על-ידי מי שיודעים כי אין היא פתרון, אבל נכנעים ללחצים דמגוגיים ופופוליסטיים להקים גדר פוליטית ארוכה ויקרה על "הקו הירוק" במקום גדר ביטחונית קצרה יותר, זולה יותר ויעילה יותר סביב מוקדי הטרור.
"הקו הירוק" הוא נטול כל משמעות גיאוגרפית, דמוגרפית, או ביטחונית. הוא משקף בסך הכל את עמדותיהם של הצבאות המותשים בתום מלחמת השחרור, והחזיק מעמד 19 שנים בלבד, מחצית האחוז בלבד מתולדות עם ישראל. קידושו של הקו מהווה מדורת שבט פולחנית ופוליטית של מחנה הגדר, אבל לא פתרון לבעיות של ביטחון וטרור. מי שחפץ ביושר בגדר ביטחונית - ולא פוליטית - צריך להשאיר בידי צה"ל את קביעת התוואי המתאים מבחינה צבאית וטופוגרפית להשגת ביטחון מרבי. מי שנצמד לקו הנ"ל אינו יכול לטעון שמניעיו ביטחוניים.
לא ברור ההיגיון בגידור קורבנות הטרור במקום מחולליו. אם השב"כ מזהה כי ג'נין, למשל, היא מוקד להכנת מטענים ולהכשרת מחבלים, כי אז יש לגדר אותה ולא את יעדיהם, עפולה ובית-שאן. כך גם לגבי קלקיליה, למשל, מול כפר-סבא. לעומת זאת, אם השב"כ אינו רואה ביריחו, למשל, מוקד טרור, אין לגדרה, אלא דווקא ראוי לתת לה תמריצים להתפתחותה.
גדר ביטחונית אמיתית, סביב מוקדי הטרור בלבד, היא קצרה יותר וזולה יותר, וגם מהירה יותר להקמה, בהשוואה ל-400 ק"מ של גדר בעלות של כ-2 מיליארד ש"ח, שהאוצר מחפש לצורכי קיצוץ הכרחי. הרמטכ"ל אמר שאם היה מקבל כסף זה היה משקיע אותו במקום אחר. חשבון זה אינו כולל את הכוחות הרבים שייאלצו לפעול לאורך הגדר ויהוו שם מטרות למחבלים. לא מיותר להזכיר כי אותם כוחות ייגרעו מן הפעילות החיונית בתוך מוקדי הטרור עצמם.
אנשי מחנה הגדר נוהגים להביא את הגדר סביב רצועת עזה לחיזוק נימוקיהם. לכן ראוי להזכיר כי גדר ניתנת לעקיפה - ונעקפת - מלמעלה (רקטות ומרגמות, או באמצעות סולמות), מלמטה (ע"ע המנהרות באזור רפיח), דרך הים, או ע"י חיתוך הגדר עצמה. ובנוסף, כ-60 ק"מ של גדר נשמרים ע"י למעלה מאוגדה בתוך הגדר. כמה אוגדות דרושות לאבטחת 400 ק"מ גדר סביב יהודה ושומרון?
ואם לא די בכך, מניין העוז לתת הגנה סוג ב' למאות אלפי היהודים שמחוץ לגדר, ולמעשה הפניית המחבלים אליהם, אלא אם כן מדובר בכוונה לגרום לבריחתם מבתיהם. ואמנם, יש בין כוהני הגדר גם כאלה האומרים בהגינות כי לגדר יש משמעות רק אם תהיה הפרדה חד-צדדית, כלומר אם יבוצע טרנספר של יהודי יש"ע.
אהוד ברק השתמש בסיסמה "הם שם, ואנחנו פה". טרנספר של יהודי יש"ע - אשר כמובן איננו מוסרי ואיננו מעשי - ייצור מצב של "הם שם, והם פה". האם לכך מתכוון מרגלית? אינני נמנה על "כולנו אחראים" שלו.
_________
הכותב הוא יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי

תאריך:  21/03/2003   |   עודכן:  21/03/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
חנה בית הלחמי
יש משפט עממי נפוץ באידיש, שתרגומו: "אם זה לא היה הטיפש שלי, הייתי צוחקת". רק מה, ה"עונש" שגזר סער צריך להביא את כולנו לידי דמעות.
ד"ר חן נרדי
ד"ר חן נרדי, יו"ר התנועה לגבריות חדשה, מביע חשש ושאט נפש מתופעת ההטרדות המיניות של דודו טופז, הלגיטימציה הציבורית שהוא מקבל והדה-לגיטימציה שהוא עושה לקורבנותיו
משה לרר
אורי נטע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il