X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כקצין בקבע ובמילואים משך שנים רבות אני נבוך כל פעם מחדש, מהעמדה והתגובות של המדינה באמצעות משרד הביטחון, המשדרים אטימות, קנטרנות וחוסר רגישות
▪  ▪  ▪

פרשת אנשי השייטת, שחלק מלוחמיה חלו במחלת הסרטן ומחלות קשות אחרות אינה הראשונה, עליה מגיבה המדינה באמצעות משרד הביטחון - בצורה מביכה, מגומגמת ובעיקר בחוסר רגישות חברתית ומוסרית.
צה"ל המגייס את מיטב הנוער, שרבים מהם נכנסים 100% בריאים ויוצאים בחלקם 100% חולים כתוצאה מהשירות לא יכול להתחמק מאחריותו על-ידי תרגילי השהייה, התחכמויות ופלפולים משפטיים ומדעיים למיניהם. וגרוע מכך, להסתיר מידע ולהעדיף חייל מסוים על אחר כפי שקרה בפרשת טייסי המילואים להבדיל מטייסי הקבע, אירוע, שזכה לתהודה ציבורית לאחר אסון המסוקים ב-97', כשהתברר שמשפחות טייסי המילואים שנספו אינן מבוטחות ואינן זכאיות לתגמולים כמו משרתי הקבע.
להזכירכם, הפרשה נתגלתה כאשר שתי אלמנות טייסי מילואים, נאלצו אחר שנים של התדיינות עם משרד הביטחון לפנות לבג"צ בנושא הכואב. כאשר הצטרפו למאבק גם פורום המג"דים ואיגוד טייסי המילואים - החל הנושא לזוז עם הצטרפות שר הביטחון והרמטכ"ל עד כדי נסיון לחקיקה מזורזות בנושא.
כבר ב-3.10.01, פרסמתי במעריב מאמר ובו טענתי כי לחיילים, אנשי קבע, מילואים, יש רק כתובת אחת והיא משרד הביטחון - ואם יש צורך בחקיקה אכן יש לעשותה - חקיקה החלה על כולם ובעיקר שלא מפקירה "פצועים ומתים בשטח" כולל משפחותיהם, על כל המשתמע מכך.
"ועדת שמגר" - לבדיקת נושא אנשי השייטת, בהרכב של הנשיא לשעבר שמגר ושני מדענים בתחום - הגיעה למסקנה תמוהה ברוב דעות המדענים, כי מבחינת ניתוח סטטיסטי קשה להגיע למסקנה על קשר בין הצלילות בקישון המזוהם והנגוע למחלות אנשי השייטת. הנשיא שמגר - היה בדעת מיעוט, כי הוכח קשר סיבתי ברור וודאי בין הקישון והצוללנים ולכן יש להכיר בהם ובמלוא זכויותיהם כנכי צה"ל וכן בזכויות של המשפחות שיקיריהם נפטרו.
צא ולמד, שאם הוועדה הייתה בודקת גם מבחינה סטטיסטית פן אחר כמו שתיית קולה למשל, היה מתברר ש-50% מחולי השייטת העדיפו קולה ו-50% האחרים ספרייט. המסקנה לא ברור שיש קשר בין המחלה למשקאות - אולי זאת בדיחה לא מוצלחת במיוחד - אבל ככה אפשר להרגיש לגבי הקשר הסטטיסטי שהרי אין מחלוקת כי הקישון מזוהם, מלא שפכים ורעלים ממפעלי התעשייה סביב משך שנים. יתירה מזאת דייגים בקישון - שלא צללו במימיו - אלא שטו מעל חלו אף הם בסרטן ומומחים רבים אשרו את מסוכנותו של הנחל המזוהם - ולכן גם בחיל הים הפסיקו את הצלילות בנהר - ובכל זאת מנסים עדיין להתחכם.
על המדינה, משרד הביטחון באמצעות שליחיה, שר הביטחון והרמטכ"ל - להודיע חד משמעית וברור - שמסקנות הנשיא שמגר הן מחייבות כאלו היתה ועדת חקירה של אדם אחד. זוכרים את פרשת גשר המכביה - כאשר אנשים מתו וחלו בגלל זיהום המים בנחל במקום, שהוא יובל מהירקון, אם שם כן הוכח הקשר, אז ספיקות לגבי הקישון - תמוהה ביותר.
רק כדי להדגיש את הנושא אפשר גם לציין את היחס של משרד הביטחון אל חיילי צד"ל שנזנחו עטופים בהבטחות אחרי 25 שנות לחימה ושת"פ עם צה"ל והמדינה.
אפשר להוסיף את עמדת המשרד לתביעות אנשי הקבע והמילואים - הם גמלאי צה"ל אנשי "צוות" אשר אפשרו להם היוון 25% מהגמלה ומשרד הביטחון חשב שיוכל לנצח לגבות את ההחזר - למרות שהוכח על-ידי מיטב האקטוארים ורו"ח שאחרי 20 שנה משלמים את כל הסכום - ואלו משרד הביטחון בשלו ולא מוכן לוותר על השלל - עד אשר בג"צ יחליט בנושא בזמן הקרוב.
כלומר: התנדבות הקרבה, התמסרות, רעות - כן ובגדול עד שזה מגיע לכסף ואז משרד הבטחון מתחיל לזייף לגמגם ולהתנער - זה כואב זה מביך וחייב להיפסק.
___________________
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה משך תקופה ארוכה סגן פרקליט מחוז, ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות לשעבר.

תאריך:  27/04/2003   |   עודכן:  10/06/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני רשף
ד"ר אילן זמיר
יואב יצחק
במשרד רה"מ גייסו בשבוע שעבר שוב את אורי שני, כדי שיסייע לליכוד. העילה המוצנעת, בשלב זה: בחינה מחודשת של הכנסת העבודה לקואליציה עם הליכוד
יואב יצחק
עו"ד אבי אודיז המייצג את חנניה לוי ביקש לפסול את השופטת גיליה רביד שדנה בעניינו; הוא טען שרביד תידרכה את התביעה בניגוד לחוק, נהגה במשוא פנים כלפי הנאשם והשמיצה את הסנגור; ומי ייצג את רביד בבקשת הפסילה בפני הנשיא ברק? עו"ד דניאלה ביניש, בתה של השופטת ביניש, ידידתו של ברק והיורשת המסומנת
עמי דור-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il