X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פורד משיקה את דגם הפורד קונקט; מבחן רכב השוואתי מרובע: פורד קונקט, פיאט דובלו, סיטרואן ברלנגו (בשתי גירסאות)
▪  ▪  ▪

"פלח שוק הטנדרונים נשלט על-ידי אוכלי צפרדעים", אומר הבוקר מנכ"ל דלק מוטורס, גיל אגמון, בהשיקו את מכונית הפורד החדשה מדגם קונקט. כוונתו להזכיר, כי הסגמנט המסחרי - קל נתון רובו ככולו בידי שתי סוכנויות הרכב הישראליות, המייבאות מכוניותיהן מצרפת: לובינסקי (פיז'ו וסיטרואן) וקרסו (רנו).
בצעד חריג בארץ ונפוץ בחו"ל, נערכה נסיעת ההשקה כמבחן השוואתי, בו השתתפו כל השחקנים הראשיים בכבישי הארץ. לצרפתיות נוסף גם נציג איטלקי בודד - פיאט מדגם דובלו, עליו אומרים בדלק מוטורס כי הוא "מנסה להפריע למשחק". המשחק הוא בעיקר על ליבם של ציי הליסינג, המחזיקים בכ-80% משוק הטנדרונים.

"מאיפה בכלל הופיע השם הזה - 'טנדרון', שהינו חייה מוטרית בלתי מוכרת בעולם?" שואלים המחדירים, והתשובה נעוצה הרחק בראשית העשור שעבר, עת צה"ל החליט לגייס לשרותיו רכב דו-שימושי ספק יחידתי ספק ת"ש. המתייצבים למכרז הצבאי דאז היו ממש אותן סוכנויות המתחרות של היום: סיטרואן עם ה - C-15 מבוססת הויזה הנושנה שלה, רנו עם האקספרס ופיאט עם הפיורינו.
לובינסקי המציאה אז לטובת הטרמפיסטים את דלת הצד - אותה פרצה לראשונה במוסכה שבבני ברק, ומהנדסי רנו חיקו את ההמצאה הישראלית בקו הייצור העולמי. זו תרומה משמעותית שהעלה העם בציון לכביש העולמי.
פורד הביאה למען כוחות הבטחון עולה חדשה בשם קורייר אשר מעולם לא נקלטה בארץ, ועתה בבעלות מחודשת על סוכנות ייבוא מתחדשת, היא מפגינה את מלוא עוצמתה. הדור ההנדסי הקודם בנה מסחריות על בסיס מכוניות פרטיות ומיני-ואן על בסיס שלדות מסחריות, ועתה נוצר הקונקט בהפוך על הפוך כמכונית מסחרית ליעודים כפולים, על שלדה מסחרית למהדרין, מה גם בעלת תכונות מודגשות של "ניהוג דינמי".
כל המתייצבות לנסיעת ההכרות השוואתית הינן אירופאיות: על האמריקנים שוק המסחריות החסכוניות פשוט קטן מידי, והיפנים מצידם לוקים בחסרון מנועי דיזל קטנים. הדבר מוכיח את ההגיון שהתאמת התקינה הישראלי לזו האירופית, מה גם שחסרון תיבת הילוכים אוטומטית הינו בעוכרי כל המתמודדות.
שנת הדגם 2004 כבר חצתה את הסף, אבל יש ייבואני רכב התקועים עדיין עם מלאי בלתי מכור: "אני לא מבין את הייבואנים אשר לא קראו את הכתובת על הקיר", אומר אגמון, "איך צברו מלאים כה גדולים? איך העזו לייבא כמויות העולות על כושר המכירה שלהם?"
הקונקט של פורד מציעה 'יותר ברזל' ממתחרותיה, תרתי משמע: היא גדולה וארוכה יותר, ויקרה יותר בייצור. הפורד מדגם טורניאו קונקט, יגיע ארצה ממפעל הייצור בטורקיה, ויימכר כאן תמורת 114,000 שקלים בגירסתו הקצרה והנמוכה. (מאוחר יותר יגיעו חלק מהגירסאות האחרות הרבות). מחיר זה דומה למחירי הברלינגו של סיטרואן והקנגו של רנו, אך הוא מצויד במנוע חזק יותר.
מנוע טורבו - דיזל של הקונקט מפתח 90 כוחות סוס, לעומת מנוע דיזל אטמוספרי (נטול טורבו) המפתח 65 כוחות סוס לקנגו, ו-69 כוחות סוס לברלינגו.
לשתי הצרפתיות גם מנוע טורבו - דיזל בעלי 90 כ"ס (ברלנגו), 80 כ"ס (קנגו), ולדובלו של פיאט מציע 101 כוחות סוס, אך מנועים אלה מעלים את מחיר הצרפתיות לסביבות 122,000 שקלים, ואת הדובלו האיטלקית ל-115,000 שקלים.
"למתחרים שתי אפשרויות - או להוריד מחירים או להעלות הספקי המנוע, אומרים השחקנים החדשים, אשר מנבאים כי המחירים לא ירדו. בנסיעה בעלייה המפותלת לרמת הגולן, חולפת הקונקט ללא כל קושי על-פני מתחרותיה. היא עושה זאת מהר, חזק ואלגנטי, שכן מערכת ההיגוי של חדה ומדוייקת מאוד.
כל ה"טנדרונים" הנדונים מתחרים בקבוצה שתיים של קבוצות שווי הערך לצרכי זקיפת ההכנסה ואגרת הרישוי. "אם אתה לא בקבוצה 2 אתה לא קיים בסגמנט", אך יש לזכור כי הקונקט כבר מציעה את מחיר שנת הדגם 2004, בעוד שתי הצרפתיות והאיטלקיה מתייחסים לשנת הדגם הנוכחית - 2003.
בנוסף לגרסת ה"קומבי" הרגילה, מתוכנן לייבא גם גרסה בעלת בסיס גלגלים ארוך יותר, שתעלה 124,000 שקלים. לגירסה זו לא יהיו מתחרים מבחינת הגודל. כרגע לגרסה זו עם חמישה מקומות ישיבה, אך בדלק מתכננים להציגה עם שורת מושבים נוספת ו-8 מקומות ישיבה.
הגעת הקונקט במחיר ובעוצמות המנוע הנדונות, יצור ללא ספק שינויים מהותיים בשוק הטנדרונים. הוא יפגע במכירות המתחרים מצרפת, אשר לא יוותרו בקלות, שכן זה "לחם וחמאה" המכסים עבורם על בעיות בסגמנטים אחרים.
המתחרים אינם נכנעים ללא תנאי: בקרסו מתעתדים להביא מרנו גרסה מחודשת לקנגו, אשר תציג לראשונה בארץ גרסה אוטומטית ומעניינת מאד לפלח המסחריות הקטנות. השוק המקומי מעדיף אמנם דיזל באופן גורף, ותאוותו לתיבת הילוכים אוטומטית זהה.
"אני אוהב לנהוג בגיר ידני, ולמכרו גיר אוטומטי", אומר גיל אגמון, שבעיקר אוהב למכור... הופעת תיבת הילוכים אוטומטית בסגמנט הטנדרונים תשנה בו שוב את כללי המשחק בשוק, ומי שתביא ראשונה תשנה את כללי המשחק.
שכן יש לזכור כי מדובר ברכב עובדה, וככזה ההבדלים מהותיים. הקונקט גדול וכבד, ולכן המנוע החזק פשוט נדרש לשינועו. שני "פלטים" - משטחי עץ, שלמים ניכנסים בתא המיטען שלו, ונסיעת המבחן שנערכה בלא מטען, לא הפגינה עוצמות הקשות בריסון. כלומר אין הרבה עתודות כוח, אי אפשר לוותר בנושא.
בסיכום יום של נסיעה רצופה בתנאי מזג אוויר חם מאוד, ניתן לאמר, כי הנוחות בצרפתיות הינה עדיין ללא תחרות. בסיומו של יום עבודה זה מה שקובע, אף שבתחילת היום את הדרך מתווה המחיר.
אלא שבפיתולי הרמה הירוקה, בין פרות ועגלים טריים, בולט חסרון הכוח של הסיטרואן והרנו, מה עוד שכמות המטען הניתנת להעמסה עליהן, קטנה משמעותית.
אדם מול מכונה, מטען למול נוסעים. הטנדרונים משמשים לעיתים כחלופת שכר, תמריץ שאינו מחייב תשלום ישיר. בפני משפחת נהג הקונקט תיפרס פנורמת חלונות רחבה לעין שעור מבצרפתיות, וכאמרו טרם נאמרה המילה האחרונה - וטרם הגיעה הגירסה הארוכה והגבוהה. זו תשמש גם להסעה בשכר.
הארגונומטריה בקונקט היא של מכונית חדשה לחלוטין, כל הידע החדשני של מהנדסי החברה הושקע בה. ניכר כי המפתחים חזרו לפיתוח מכוניות ייעודיות, לא עוד מסחרית על בסיס מכונית פרטית, ובוודאי שלא מכונית פרטית על בסיס שלדה קשיחה.
1,000 יחידות ממנה כבר נמכרו בארץ לדברי הייבואן, ועתה נותר לראות כיצד תיקלט בשוק. אל חלון מכונית המבחן ניתזה אבן ממשאית חולפת, האם כך תתנפץ בועת השלווה בשוק הטנדרונים הישראלי?

תאריך:  05/05/2003   |   עודכן:  05/05/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני רשף
עמי דור-און
דליה זליקוביץ
הקרב על המילקי - גירסת 2410 הבדיונית
גיל איל
הכותרת שבחרה רשת AP להעניק לידיעה על הפיגוע בבית הקפה מייק'ס פלייס מעידה על סדר העדיפויות שלה: יום החג הפלשתיני או מותם של 3 ישראלים ופציעתם של 55 על-ידי מחבל-מתאבד
אתי סיריוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il