X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
דפנה נבו דוא"ל המרכז הרפואי הלל יפה
- הודעה מטעם המרכז הרפואי הלל יפה
▪  ▪  ▪
ד''ר טריפטו-שקולניק
[צילום: מרכז רפואי הלל יפה]

יוזמה ייחודית של היחידה לאנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה מספקת שירות מעקב וטיפול לסובלים מאוסטיאופורוזיס ולמטופלים לאחר שבר, זאת במסגרת מרפאת האוסטיאופורוזיס של היחידה, המנוהלת על-יד ד"ר ליאנה טריפטו שקולניק, רופאה בכירה ביחידה.
הרעיון שעומד מאחורי השירות הייחודי - איתור מבעוד מועד את מי שיש סיכוי שחולה באוסטיאופורוזיס ו"לא יודע מזה" ובכך מתן טיפול במחלה, מניעת שברים עתידיים ומניעת סיבוכים הכרוכים בשברים אלו.
מהי מחלת האוסטיאופרוזיס?
מחלת האוסטיאופורוזיס הינה מצב שבו ישנה הידלדלות של העצם (פירוש המילה אוסטיאופורוזיס הוא עצם עם חורים), אבל באופן מעשי מדובר במחלה שהסיכון העיקרי שלה הוא היווצרות של שבר. זוהי מחלה הנוצרת על-ידי התמעטות של כמות העצם, פגיעה באיכותה וכתוצאה מאלה חולשה משמעותית של העצם וסיכויים גבוהים לשבירתה כתוצאה מנפילות, גם הקלות ביותר. פרט חשוב נוסף הוא העובדה שמדובר במחלה די "שקטה", שהאדם בדרך-כלל אינו מודע אליה אלא אם עובר אבחון, או במקרה הגרוע, אם מגיע למצב של שבירת עצם.
ועדיין, הסטטיסטיקה בארה"ב מדברת על כך שכל אישה שנייה מעל גיל 50 עלולה לחוות שבר כתוצאה מאוסטיאופורוזיס במהלך חייה. וכי כל גבר חמישי באותו שכבת גיל עלול לסבול משבר אוסטאופורוטי.
מדוע איתור מראש של המחלה יכול להציל חיים?
"מדי שנה מתאשפזים ב"הלל יפה" כ-300 חולים עם שברים בצוואר ירך", מסבירה ד"ר טריפטו-שקולניק, לאנדוקרינולוגיה ומי שמפעילה את השירות, "מלבד העובדה שמדובר בניתוח לא פשוט, הרי שהחלמה ממנו היא מסובכת וסיכוני התמותה אחרי השנה ראשונה של השבר עומדים על 25%-20%. בעיני, הנתון הבעייתי הוא בעיקר, העובדה שרק 20% מכלל המטופלים הסובלים משברים מעל גיל 50 גם מקבלים טיפול שיקומי מקיף, הכולל אבחון לגבי אוסטיאופורוזיס. רבים מהמטופלים וגם רבים מאנשי הצוות המטפל או רופאי המשפחה אינם מקשרים בין הנפילה והשבר לבין האפשרות של אוסטיאופורוזיס ואז, גם אם נעשה תהליך שיקום, הרי שמקור הבעיה, דהיינו, דלדול העצם וחולשתו, אינו מטופל כלל, מה מגדיל את הסיכוי לשברים בעתיד".
איך עובד השירות?
"ראשית", מסבירה ד"ר טריפטו, "אנו עוסקים בפעילות יזומה בשיתוף המחלקות האורטופדיות שלנו לאיתור מטופלים שעברו ניתוחי שבר או טיפול בשבר ונמצאים בגיל המבוגר. ישנה מזכירה ביחידה שעוברת בכל יום על כל התיקים הרפואיים והוכשרה, בסיוע שלי, לאתר את המטופלים העונים על הקריטריונים ברי הסיכון. היא מוציאה לאותם אנשים מכתב המזמין אותם להגיע למרפאה שלנו לביצוע אבחון על-ידי אנדוקרינולוג. שנית, אנו מנסים להעלות את המודעות בקרב הסגל הרפואי שלנו ובקרב רופאי הקהילה לצורך בביצוע ייעוץ אנדוקרינולוגי לאחר ניתוח שבר בכדי לתת טיפול כוללני לאותו חולה - שיקום של האזור הפגוע וכן טיפול תרופתי שיכלול טיפול במקור הפיזי שגרם לשבר".
אפשרות נוספת לפעולה, אותה רואים לנכון ביחידה לאנדוקרינולוגיה, היא העלאת המודעות בקרב מבוגרים בני 50 פלוס לבקש מרופא המשפחה ללכת להיבדק כאקט מניעתי, וכן הפניית תשומת הלב של משפחת המטופל הקשיש, כבר בבית החולים, לצורך בביצוע בדיקה שכזאת עם שחרורו ואפילו לפני.
"חשוב להבין", מציינת ד"ר טריפטו, "כי בהחלט ניתן להתאים טיפול תרופתי לאוסטיאופורוזיס גם בגיל המבוגר, אחרי שנעשתה הפגיעה. ישנן תרופות שנבדקו לגיל המבוגר ונמצאו מתאימות ונכונות. הטיפול התרופתי גם הוכח כמוריד סיכון לשבר בכ-50%".
שירותי האבחון והייעוץ למחלה ניתנים היום במרפאה במסגרת היחידה לאנדוקרינולוגיה. למידע נוסף ולקביעת תור, ניתן לפנות ליחידה האנדוקרינולוגית בטלפון שמספרו 04-6304748. ההגעה למרפאה דורשת גם הפניה מרופא המשפחה וכן הפניה מקופת החולים אליה שייך המטופל.

תאריך:  29/03/2011   |   עודכן:  29/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il