חוק האזרחות, שנתקבל עם תום מושב הקיץ של הכנסת מעורר סערה בארץ ובחו"ל. בארץ קמה זעקת שבר מצד חברי הכנסת הערביים והציבור הערבי פלשתיני, שרואה בחוק צעד אנטי דמוקרטי וחוקתי שבא למנוע איחוד משפחות ואיחוד אוהבים - עם אחיהם בארצות ערב וברשות הפלשתינית.
לחגיגת האבל הזו - מצטרפים גם גורמים ישראליים יהודים בארץ ובחו"ל - תוך מתן גיבוי בנימה של עקרונות אוניברסליים הומניים של שוויון וליברליזם.
גם ארצות אירופה ובראשם האיחוד האירופי - מתנגדים לחוק האזרחות המונע מפלשתינים לקבל אזרחות ישראלית באופן אוטומטי ע"י נישואי בזק - ורומזת שהדבר יקשה על ישראל להצטרף לאזור של "אירופה המורחבת" - והרמז והאיום הגלום בתוכו ברורים.
כבר נכתב רבות, גם על-ידי, על "הצביעות האירופאית" המתחסדת המטיפה לאחרים בנוחם לב, אך נמנעת מלבצע את הטפותיה בארצה היא.
גישת אירופה למהגרים והצפתה על-ידי עובדים זרים, ידועה ולא לטובה. ארצות כמו צרפת, אנגליה, אוסטריה, גרמניה בלגיה ואחרות, סובלות מבעיות של הגירה של אלפי עובדים בלתי חוקיים המציפים אותה מטורקיה, ארצות הבלקן, המזרח הרחוק והקרוב ורוסיה המתפוררת - והבעיות הדמוגרפיות, כלכליות ופוליטיות שזה גורם מתסיס בארצות אלו. לא מעט מפלגות שהמצע העיקרי שלהם, גירוש זרים, עלו לגדולה בצרפת ובאוסטריה והנושא עדיין פעיל ורוגש.
תגידו - יש הבדל בין עובדים זרים לבין מתאזרחים או מקבלי אזרחות כתוצאה מנישואין ובכן - ההבדל הולך וקטן, שהרי העובדים הזרים בעיקר באירופה - מתחתנים עם המקומיים ומקימים שכונות ואזורי אוכלוסיה מעורבת בקצב מדאיג את השלטונות ומכאן מלחמתם וסלידתם מן הרעיון.
גם אצלנו הבעיה קיימת אך ביתר שאת ובסיכון ביטחוני גבוהה - שהמדינה על-פי עצת גורמי הבטחון הזדרזה לסגור את הפרצה - וטובה שעה אחת קודם.
עיקרי החוק פשוטים - פלשתיני המתחתן עם אזרח ערבי ישראלי, לא יוכל לקבל אוטומטית אזרחות ותעודת זהות כחולה כפי שהיה עד עתה, אלא במקרים מיוחדים ומבוקרים על רקע איחור משפחות ומניע הומניטרי. הכוונה - לבלום בדרך זו - ובדלת אחורית מיצוי זכות השיבה, הצפת המדינה באזרחים חדשים שנאמנותם למדינה ומוסדותיה לא ברורים ואולי מפוקפקים - כדי שיצטרפו לחיל השנאה והתנגדות למדינה - אבל בסיכון הגבוה שהם באים מבפנים.
ולהוכחה - ראה את מספר הערבים בעלי תעודת זהות כחולה - המעורבים במעשה טרור וחבלה מבין תושבי מזרח ירושלים - פלשתינים השוהים בארץ בצורה חוקית ובלתי חוקית והזרם הולך וגובר.
רק בימים אלה, עצרו כוחות הביטחון שני תושבי מזרח ירושלים - בעלי ת.ז. כחולה - מתאבדים לפיגועים בעיר - בהם נהרגו ונפצעו יהודים רבים. ואם כל זה לא מספיק - הרי שיש אפשרויות רבות לחתונות פיקטיביות, חתונות עבור בצע כסף, וגירושים קלילים ומהירים אחרי החתונה, כמקובל בדת האיסלם על-ידי אמירה של "הרי את מגורשת" X 3 ויש ארצות שגם החלו לעשות באמצעות הפקס.
לכן שחבר הכנסת אחמד טיבי וח"כ עזמי בשארה ושות' יפסיקו ליילל ולהתבכיין, כי הם בהתנהגותם, בהסתה בהשמצה ובתמיכה בטרור, בחזבאללה, ובחמאס בפגיעה במוסדות השלטון הישראלי והישות הציונית - זרזו את חקיקת החוק.
פרופ' רות גביזון שאין חולק על ידענותה המשפטית והחוקתית במאמרה המעניין בעיתון ידיעות מיום 5.8, טוענת כי בנוסף לפן הביטחוני המוצדק וההכרחי שבחוק - יש גם את הפן של המדינה היהודית הציונית שלשמה הוקמה מדינת ישראל - ולכן יש לה הזכות המשפטית חוקתית להגביל את האזרוח ההמוני שנוצר עקב ניצול הזרם של נישואין ואיחוד משפחות בתוספת הסיכונים שפרטתי לעיל.
ועל כך עלי להוסיף - שמדינה דמוקרטית, זכותה וחובתה לדאוג ראשית לאזרחיה, ביטחונם, רווחתם וקיומם כמדינה ציונית יהודית לאזרחיה, היהודים בארץ ובעולם. אסור לנו לקבל את הנוסחה של מדינת "כל אזרחיה" - לה מטיפים עזמי בשארה וחבריו - כדי למנוע את חיסולה והעלמותה של המדינה היהודית שזה עתה הוקמה.
ואם יש התנגשות בין עקרונות אוניברסליים ליברליים לבין עקרונות ביטחוניים של זכות קיום, בטחון, ודאגה לאזרחי המדינה, הבטחון במקרה זה גובר ואת האידיאליים הכללים וברובם האוטופיים נדחה למועד אחר.
ובאשר להצעת חוק הבחירות בפרימריס של המפלגות הגדולות, חיינו מעל 15 מנדטים - שיערכו על-ידי כלל מתפקדי המפלגה ולא רק חברי המרכז, יש לחוקק בהקדם.
החוק באם יאושר יוציא את הכוח מן העסקנים הקטנים והאפורים המושכים בחוטים מאחורי הקטעים ויחזיר את המנדט לכלל חברי המפלגה. זה ימנע קומבינות, איומים, דילים מפוקפקים והעיקר חבר לא יוכל להיות מועמד לכנסת על-ידי 250-500 חברי מרכז - אלא יבחר על-ידי 200.000-300.000 חברי מפלגה מוכחים.
יש צורך בשקיפות, בנקיון פוליטי מוסרי ובגיבוי מוסרי לביצוע פעולות קשות בכנסת וכפי שמוכיחים ימים סוערים אלה הן מבחינה כלכלית ובעיקר מבחינה מדינית ביטחונית, יש צורך שלבוחר יהיה בטחון בנציגיו בכנסת ובפועלם.
_________________
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות.