X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה וצוות הבדיקה של הפרקליטות לא מצאו בסיס לעבירות פליליות אצל שרון, לאור פסיקת בית המשפט העליון וזיכויי אנשי הציבור, רק התנהלות ציבורית פסולה; היועץ הלך בנתיב שסומן על-ידי בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪

בשל רגישותו וחשיבותו של הנושא, ובמיוחד לאור הערותיו של מבקר המדינה, שהצביע על התנהלות ציבורית לא תקינה ובשל חשש לניגודי אינטרסים - מונה בפרקליטות צוות בדיקה מיוחד.
היועץ ופרקליטות המדינה - ביחד עם מסקנות הצוות הגיעו למסקנה חד משמעית, אין בחומר ובהתנהלות ראש הממשלה משום עבירה פלילית ובלשון המסקנות: "עם כל החומרה בהיבט הציבורי שיש לממצאי דוח מבקר המדינה לגבי התנהלות של ר' הממשלה שרון, הרי אין בממצאים אלה ובחומר נוסף שנבדק, כדי לבסס חשד לביצוע עבירה פלילית".
מסקנות ברורות אלה, של צוות מורחב, לא מספקות כנראה את מתנגדי ומבקרי שרון הפוטנציאליים, המחכים לו בפינה באופן קבוע בראשם רסיסי מפלגת מר"צ כמו שריד וכהן המשתלחים בצורה בוטה בשרון, כשהם שוכחים כנראה שיש להם "גיבנת" בצורת המלצה להעמדה לדין של המשטרה לגב' ח"כ זהבה גלאון על התנהלות ציבורית בלתי הולמת - ומה יקרה למשל אם היועץ יחליט להעמידה לדין או ילך בעקבות החלטת שרון ויחליט שאין במעשה כדי לבסס עבירה פלילית - האם גם אז יזעקו המתנגדים שהיועץ טעה שוב.
צא ולמד, חלק גדול מהמבקרים את החלטת היועץ מהללים ומשבחים את החלטות בית המשפט העליון ופסיקות בג"צ - והרי פרקליטת המדינה והיועץ - הולכים בסוגייה זו בנתיב שסומן על-ידי בית המשפט העליון בכל הקשור בתיקים של נבחרי הציבור וברצף הזיכויים שלהם.
כבר כתבתי על כך בעבר ואני חוזר פעם נוספת על הערכתי, כי בית המשפט העליון העלה את רף הראיות המשפטיות בבואו לקבוע את אשמתם של נבחרי הציבור - ובמיוחד קבע כי אמנם מעשיהם אינם מתישבים עם התנהלות ציבורית תקינה - אך הם אינם מגיעים כדי יצירת כוונה פלילית הדרושה להרשעתם.
במיוחד יש להצטער על הזיכויים התמוהים של יו"ר הסוכנות שמחה דיניץ ומנכ"ל ר' הממשלה לשעבר שמעון שבס - שענינו בנושא העקרוני של עבירת "הפרת אמונים" נמצא בדיון מיוחד בבית המשפט העליון.
אמרתי בעבר, כי "עקרון בוזגלו" שנקבע על-ידי הנשיא ברק בזמנו לפני יותר מעשור בוטל ונרמס על-ידי בית המשפט העליון בעצמו, על-ידי שינויים פתאומיים וחדים של דרישות גבוהות להוכחת אשמות של נבחרי ציבור דבר "ששיגע" בלשון העם את הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה - עד שהיו כמעט חסרי אונים, מבויישים ומותקפים חדשות לבקרים אחרי כל זיכוי של איש ציבור על החלטותיהם השגויות והנמהרות - ועלי להודות שגם על-ידי בתחילת הדרך.
לכן - כאשר צוות מיוחד ומורחב של הפרקליטות בראשות פרקליטת המדינה והיועץ מחליטים שאין מקום להעמדה לדין, מהאספקט הפלילי על החולקים והמבקרים בנושא זה לבוא בטרוניות לבית המשפט העליון.
מצד האספקט הציבורי - גם מבקר המדינה וגם היועץ, מעבירים על שרון ביקורת נוקבת ונוזפים בו קשות - ומוטב היה, שלא היה עוסק בנושא זה מלכתחילה - כפי שביקשו ממנו.
יחד עם זאת, אחרי שנמוג העשן והתפזרו הערפילים של הפרשה, ראוי להדגיש כמה נקודות הפועלות לטובתו של שרון - שמשום מה מנסים להתעלם מהן ולטשטש אותם במודע או שלא במודע.
את התערבותו של ר' הממשלה, בעניין החלטות המנהל לשנות את החלטה 755 המדוברת, שעסקה בשינוי יעוד של קרקעות חקלאיות - יזם, דחף והתחנן ממש הלובי של החקלאיים ובראשם שר החקלאות דאז שלום שמחון ממפלגת העבודה.
שינוי ההחלטה נתבקש עקב מצבה העגום של החלקאות - והשינוי אפשר לחקאלים להשכיר חלקות ומבנים לשימוש מסחרי תעשייתי, דבר שנתן להם קצת חמצן וכסף לעבור ולהתגבר על תקופת המשבר. העובדה שגם לשרון יש ירושה של משק חקלאי - ואולי בעתיד או בעקיפין יהנה גם הוא ובנין מהתיקון - הוא די נזיל ודי חלוש - אך בכל זאת כפי שציינתי לעיל ראוי היה שלא יעסוק בכך - ולכן אולי שרון היה במקרה זה "חוצפן" אך בוודאי לא עבריין.
יחד עם זאת, אם נבדוק בדקדקנות ובדייקנות החלטות כל שר או מנכ"ל - גם הם יכולים בעתיד ובעקיפין להנות מתיקונים והחלטות שהם נלחמים עליהם כמו שר האוצר, שר התשתיות, שר הבינוי והשיכון, שר התחבורה ואחרים - שהרי כל החלטה מיניסטריאלית או החלטת ממשלה, יש בה פוטנציאל לטובת הנאה עתידית לפרט הכללי והמחליט הספציפי.
לכן, כדאי להזהר בהטחת האשמות כלליות וגורפות, ראוי להתרחק מחשש לניגוד אינטרסים - אך לא לוותר על לחימה של נושא עקרוני חיוני לכלל הציבור או סקטור מסוים הזקוק לעזרה - אם הדבר עומד בכללי הצדק הטבעי והציבורי.
לסיום נושא למחשבה. מתי לדעתכם יעלו לדיון ציבורי את העובדה שהיועץ ופרקליטת המדינה הגב' ארבל - מועמדים לכהונת שופטים בבית המשפט העליון - אבל בהסכם שבין שר המשפטים טומי לפיד ונשיא בית המשפט העליון ברק סוכם שכשיתמנו - לאחר שיגמרו לטפל בתיקים הציבוריים ביניהם עמותות הליכוד, תיק הבנים ואפל והתיק הנוכחי של החקלאים - בהם מעורב שרון שנסגר זה עתה.
בהזדמנות זו כדאי לחשוב על האופציה שכבר הוצעה בעבר על תקופת צינון לפחות של שנה אם לא יותר, בין תפקידים אלה למינוי לעליון.
____________
הכותב הוא עורך-דין המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות.

תאריך:  16/07/2003   |   עודכן:  16/07/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי מטלון
דני רשף
אבי בליזובסקי, יפה שיר-רז
ספר ראשון בישראל על ההמראה ונפילת המעבורת הקולומביה; הוצאת כנרת וזמורה ביתן; שני פרקים ראשונים
חנה בית הלחמי
טיפין טיפין הן עולות משולי התודעה של כולנו אל מסכי הטלוויזיה המהבהבים - האמהות החד הוריות. בגאווה, בגאון, בכעס אמיתי, הן יוצאות מהתא החשוך של הנדכאות החברתית החוצה, אל אורות הזרקורים, אל חזית המאבק החברתי.
פרופ' ג'רלד פרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il