X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התקשורת הישראלית מצטטת כהרגלה ללא בקרה מתחייבת דוח של ארגון בצלם והפעם על מצוקת המים באיו"ש בדיקה ראשונית של הנתונים מגלה, סתירות מהותיות בין נתוני דוח זה לדוחות אחרים של בצלם ולנתוני הלשכה הפלשתינית לסטטיסטיקה שוב צל כבד מוטל על מהימנות דוחות בצלם
▪  ▪  ▪

ארגון בצלם פרסם (1.7.08) דוח "המתריע על החרפה במצוקת המים בגדה המערבית" ומאשים את ישראל באחריות לכך. התקשורת הישראלית מיהרה כהרגלה לפרסם ללא גישה ביקורתית ראויה את הודעת בצלם תוך שימוש בנתונים שפרסם הארגון וההאשמות החמורות שהוא מטיח בישראל מבלי לבקש תגובה ישראלית רשמית.
בסדרת מאמרים שפרסמתי באתר Nfc הוכחתי, כי אמינותו של ארגון בצלם מוטלת בספק במקרים לא מעטים, הנתונים והמקורות שעליהם מסתמך הארגון נתגלו לא אחת כמפוקפקים והארגון נוקט בגישה חד-צדדית מובהקת בטיפולו בסכסוך הישראלי-פלשתיני. אחד הביטויים הבולטים של הגישה החד-צדדית הינו הימנעותו המוחלטת של בצלם מהטלת אחריות אישית על הנהגת חמאס (ושאר ארגוני הטרור הפלשתינים) בדבר מעורבותם בפשעי מלחמה, בניגוד לגישה המחמירה הננקטת נגד מפקדים בכירים בצה"ל.
בדוח האחרון של בצלם שצוין לעיל מופיעים בין היתר הנתונים הבאים ולצדם הוספתי הערות:
טענת בצלם
"ממוצע צריכת המים היומית לנפש בגדה המערבית עומד על 66 ליטרים, שני שלישים מהכמות המינימלית לפי ארגון הבריאות. נתונים אלו כוללים גם את המים המשמשים את חיות משק הבית, הצאן והלולים, ולפיכך צריכת המים היומית לנפש בפועל אף נמוכה יותר".
הערות
דוח של ארגון בצלם מיולי 2001 קובע, כי "פלשתיני תושב הגדה המערבית צורך בממוצע לכל הצרכים הללו כ-60 ליטר ליום"
דוח של ארגון בצלם מאוקטובר 2007 קובע, כי "הצריכה הממוצעת של פלשתיני לאותן מטרות (צרכים ביתיים ועירוניים) עומדת על כ-65 ליטר ליום".
דוח של הלשכה לסטטיסטיקה הפלשתינית ממרס 2007 מציין, כי "כמות המים המסופקת לנפש לצרכים ביתיים עומדת על ממוצע של 119.4 ליטר לאדם ליום באדמות הפלשתיניות [ובחתך אזורי]: 96.8 ליטר לנפש ביום בגדה המערבית ו- 154 ליטר לנפש ליום ברצועת עזה".
טענת בצלם
"227.5 אלף פלשתינים ב-220 כפרים ועיירות בגדה המערבית אינם מחוברים כלל לרשת המים, 75% מהם בצפון הגדה. 190 אלף פלשתינים נוספים מתגוררים בכפרים ובעיירות בהם קיימת פריסה חלקית מאוד של רשת המים. למעשה, כ-20% מתושבי הגדה אינם מחוברים לרשתות מים".
הערות
דוח פקדאר מספטמבר 2007 קובע, כי כ-215.2 אלף פלשתינים, המהווים כעשירית מכלל תושבי הגדה המערבית נאלצים לשלם מחירים יקרים עבור רכישת מים במיכלים או משיגים מים באמצעות בארות ומעיינות".
דוח של הלשכה לסטטיסטיקה הפלשתינית ממרס 2007 מציין, כי "88.6% מכלל המשפחות באדמות הפלשתינית מתגוררים בבתים המחוברים לרשת המים הארצית, 84.1% בגדה המערבית לעומת 97.3% ברצועת עזה. שיעור המשפחות באדמות הפלשתינית [מתייחס לגדה המערבית בלבד] בשנת 2006 הנסמך על בארות מים פרטיות עומד על 5.2% מכלל המשפחות".
טענת בצלם
"לשם השוואה, צריכת המים היומית הממוצעת בערים ישראליות לנפש עומדת על 235 ליטרים, ובמועצות מקומיות על 214 ליטר ליום לנפש, כלומר פי 3.5 מצריכת הפלשתינים בגדה".
הערות
דוח של ארגון בצלם מיולי 2001 קובע, כי "הצריכה הממוצעת המקבילה בישראל ובהתנחלויות היא כ-350 ליטר ליום לנפש, דהיינו כמעט פי שישה [בהשוואה לצריכה בגדה המערבית]".
דוח של ארגון בצלם מאוקטובר 2007 קובע, כי "הצריכה הממוצעת של ישראלי לצרכים ביתיים ועירוניים עומדת על כ-280 ליטר ליום".
בדוח של רופאים לזכויות אדם ממאי 2006 מצוין, כי "צריכת המים הממוצעת של אדם בישראל היא 135 ליטר ביום" (מסתמך על נתון של אתר ישראלי רשמי). אתר אחר לא רשמי העוסק בחיסכון במים (waterisrael.co.il) מוסר, כי "הצריכה הממוצעת בישראל היא כ-160 ליטר לנפש ליום".
סיכום
ארגון בצלם מוסר נתונים סותרים בדוחות שהוא מפרסם אודות צריכת המים בישראל ובשטחים. נתונים אלה עומדים בסתירה גם לדוח הלשכה לסטטיסטיקה הפלשתינית. המידע הסותר מטיל פעם נוספת צל כבד על מהימנות הדוחות של ארגון בצלם.
השאילתה שהוגשה לארגון בצלם
אל: דוברת בצלם, שרית מיכאלי
עותק: ג'סיקה מונטל, מנכ"ל בצלם
בהתייחס לדוח בצלם מ-1 ביולי 2008 אודות "החרפה במצוקת המים בגדה המערבית" - נתוני היסוד שהובאו בדוח שפרסם בצלם אודות מצוקת המים ברשות הפלשתינית עומדים בסתירה לנתונים אחרים שפרסם ארגון צלם בשנים האחרונות ולדוח הלשכה הפלשתינית לסטטיסטיקה.
לדוגמה: בצלם טוען, כי "צריכת המים היומית הממוצעת בערים ישראליות לנפש עומדת על 235 ליטרים, ובמועצות מקומיות על 214 ליטר ליום לנפש" ובדוחות אחרים של בצלם נטען, כי זו מסתכמת ב-350 ליטר לנפט (2001) ו-280 ליטר ליום לנפש (2007).
ודוגמה נוספת: לעומת טענת בצלם, כי צריכת המים באיו"ש עומדת על 66 ליטר ליום לנפש קובע דוח של הלשכה לסטטיסטיקה הפלשתינית ממרס 2007 מציין, כי "כמות המים המסופקת לנפש לצרכים ביתיים עומדת על ממוצע של 119.4 ליטר לאדם ליום באדמות הפלשתיניות [ובחתך אזורי]: 96.8 ליטר לנפש ביום בגדה המערבית ו- 154 ליטר לנפש ליום ברצועת עזה".
השאילתה: כיצד מסביר ארגון בצלם את הסתירה הקיצונית בנתונים שהוא עצמו מוסר על צריכת המים בישראל ואת הסתירה בנתונים בינו לבין הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפלשתינית?
בברכה,
יהונתן דחוח-הלוי
www.nfc.co.il
עידכון
ארגון בצלם בחר שלא להגיב לשאילתה וטעמיו עימו. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם.

תאריך:  01/07/2008   |   עודכן:  02/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
האמנה, כשמה כן היא, מטרתה לגרום לכך שנישומים קפריסאיים ואנגליים לא ישלמו כפל מס על אותה הכנסה, הן בקפריסין והן באנגליה
שושי פולטין
בחישוב הציון בבחינת הבגרות במתמטיקה 3 יח"ל נוהגים כיום בשיטה אותה אני מכנה 'זילות' המקצוע, כשהמטרה להעלות את ה"זכאות לבגרות" בכל מחיר. גילוי ה"שיטה" הביא אותי לחשיבה שאולי אפשר לקבל תעודת בגרות גם ללא מתמטיקה, ולחילופין - אם מתמטיקה אז לא בכל מחיר
אלון מרום
תפישת האחר של הפילוסוף הצרפתי התקבלה בהתלהבות בעולם המערבי ומעצבת מאז גם את חיינו בישראל, אך אנו עדיין הרחק מאחור
ניר ברעם
לא באמת גדלנו, לא מספיק החכמנו, ובעיקר לא למדנו הרבה    היום ברחוב נשמעות בדיוק אותן מילים שנשמעו ב-58': אותן חרדות, אותם סיפורים, אותן שנאות ומבט יהיר ומפוחד בד-בבד על האחר
אדריכל שמאי אסיף
בלי הנגב, ישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם. במצב הדברים הנוכחי הולך ומתפתח בציבור החשש שמי שלא יילחם על הקרקע - יפסיד אותה    פחד הוא המניע הגרוע ביותר. אנחנו צריכים לצאת מנקודת הנחה אחרת: אמונה שבכוח שלנו אנו יכולים לעשות את המעשה הנכון ולייצר כאן מקום לכולם
רשימות נוספות
אמנסטי נגד הדמוקרטיה במזה"ת   /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il