X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האופוזיציה טוענת: שוורדנדזה יצא למוסקבה

נשיא גרוזיה התפטר; ההפיכה הושלמה בלי ירייה אחת

הנשיא התפטר לאחר 13 שנה בתפקיד, כשהבין שהצבא תומך באופוזיציה; מוקדם יותר, פיטר הנשיא את יועצו לביטחון לאומי, שטען כי תוצאות הבחירות אכן היו נגועות בזיופים; סוכל ניסיון הפיכה במדינה והוכרז מצב חירום
▪  ▪  ▪
הנשיאה בפועל, נינו בורדזנדזה

איוונוב ושוורדנדזה

סאקשווילי מנשק חיילים מיחידות המחץ

   יואב יצחק
ניסיון הפיכה בגרוזיה: הנשיא חולץ חי והכריז על מצב חירום

סוכנויות הידיעות מדווחות (יום א', 23.11.03) כי נשיא גרוזיה, אדוארד שוורדנדזה, נענה לדרישת האופוזיציה וחתם על מכתב התפטרות מתפקידו.
למצלמות הטלוויזיה אמר: "אני הולך הביתה. איני עוזב את מולדתי אני נוסע הביתה עכשיו. הייתי רוצה להודות לעמי ולקוות ליציבות בארצי". כשנשאל מי ימלא את מקומו, השיב: "עיתונאים, אתם תדונו ותחליטו". ואולם גורמי האופוזיציה מסרו, כי שוורדנדזה עזב את המדינה, כנראה למקלט מדיני במוסקבה, לאחר שהובהר לו על ידי שר החוץ הרוסי, ראש האופוזיציה, וראש שירותי הבטחון כי הוא, נשיא כבר לא יהיה.
החלטתו של שוורדנדזה מנעה מלחמת אחים ושפיחות דמים, הגם שיכול היה לפלג את העם - הצבא וכוחות הביטחון סרו למרותו עד הרגע האחרון לשלטונו.
בתום 48 שעות בלבד של מהפכה, ובלא שנורתה אף ירייה, הודיע שוורנדזה כי הוא מתפטר, כדי למנוע שפיכות דמים. עשרות אלפי בני אדם יצאו לכיכרות ולרחובות בהפגנות שמחה. בשלב זה, הודיע הנשיא המתפטר כי אין בכוונתו לעזוב את המדינה.
שוורדנדזה נקט בצעד זה, לאחר שהתברר לו סופית, כי אנשי יחידות המחץ של הצבא אינן לצידו, אלא עברו לצידם של מנהיגי האופוזיציה. שוורדנדזה בן ה-75, שכיהן בעבר כשר החוץ בממשלתו של מיכאיל גורבצ'וב ומי שתרם רבות לפירוק ברית-המועצות לרפובליקות עצמאיות, חתם על מכתב ההתפטרות בתום פגישה משולשת ארוכה עם מנהיג האופוזיציה, מיכאיל סאקשווילי ועם שר החוץ הרוסי, איגור איוונוב, שבא לבירה טבליסי לתווך בין הצדדים. בתום הפגישה, אמר איוונוב: "משימת התיווך שלי הסתיימה".
לעת עתה, תכהן נינו בורדזנדזה - שהיתה בעבר יו"ר הפרלמנט - כנשיאה בפועל. אנשי האופוזיציה בגרוזיה הודיעו, כי יקראו לקיים בהקדם בחירות הן לנשיאות והן לפרלמנט.
הנשיאה בפועל בורדזנאדזה, אמרה הערב כי היא מאמינה שהנשיא המתפטר שוורדנדזה, עזב את המדינה ליעד לא ידוע. בתוך כך, הציע הערב קאנצלר גרמניה, גרהארד שרדר, מקלט מדיני לנשיא המתפטר בגרמניה. "הוא מוזמן להגיע אם הוא רוצה", אמר שרדר. המגזין הגרמני "בילד" דיווח, כי שוורדנדזה רכש בית קיט בעיירה באדן-באדן, שבדרום גרמניה.
מוקדם יותר, הודיע הנשיא הגרוזיני כי הוא מוכן לדון עם אנשי האופוזיציה על אפשרות לעריכת בחירות חדשות. זאת, בתנאי שהמפגינים שהשתלטו על בניין הפרלמנט אתמול יפנו אותו.
בהודעה לעיתונאים, אמר הנשיא כי הוא מוכן לדון עם אנשי האופוזיציה על דרישותיהם, לרבות באפשרות של זירוז עריכת בחירות לנשיאות או קיום בחירות חוזרות.
בתוך כך, פיטר הנשיא את יועצו לביטחון לאומי, טדו ג'פרידזה. היועץ, שכיהן בעבר גם כשגריר בארה"ב, טען בסוף השבוע כי תוצאות הבחירות שקבעו ניצחון לשוורדנדזה אכן היו נגועות בזיופים.
אמש, הקיפו עשרות אלפי אנשי אופוזיציה את בניין הפרלמנט בטביליסי, בירת גרוזיה, וגרמו לקטיעת נאומו של נשיא גרוזיה, אדוארד שוורדנדזה. אלפים פרצו לבניין הפרלמנט, וגרמו לגירושו מהמקום. שוורדנדזה הכריז על מצב חירום במדינה. לטענתו, ניסיון ההפיכה בוצע עם נשק מזויין.
אנשי האופוזיציה בגרוזיה, ובראשם מיכאיל סאקשווילי, טוענים כי תוצאות הבחירות שנערכו - על-פיהן "זכתה" מפלגתו של שוורדנדזה - זוייפו. לכן, הם דורשים את התפטרות הנשיא לאלתר וקיום בחירות חדשות. הם מכחישים את דבריו של שוורדנדזה כי מדובר בניסיון הפיכה מזויין.

תאריך:  23/11/2003   |   עודכן:  24/11/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי כוכבי
"על בתי המשפט לנקוט אמצעים חריפים בכדי לעקרה מן השורש, על ידי הטלת עונשי מאסר בפועל"
מירב לוי
מתחקיר צה"ל עולה, כי מחבל שעמד בהתקהלות של אנשים פתח באש לעבר כוח צה"ל שהיה במקום; נעצר פעיל תנזים שהיה אחראי לביצוע פיגועי ירי, בהם נפצעו 8 ישראלים
הדר פרבר
זאת כמילוי חלק מדרישות החוטפים; שניים מהחטופים צפויים להשתחרר מחר; עדיין לא ידוע מתי ישתחררו 5 החטופים הנוספים
רועי כוכבי
בית המשפט דחה את עתירת החברות המפעילות את כלובי הדגים במפרץ אילת נגד החלטת העיריה לנתק את כלובי המריבה מהתשתיות, לפי חוק התכנון והבנייה; "היקף החריגה בבנייה רב ביותר. למעשה הוא אבסלוטי. אין היתר בכלל. הפגיעה בשלטון החוק בולטת לעין"
מירב לוי
בשבוע שעבר התריע ראש המוסד בוועדת החוץ והביטחון כי האיום האירני מהווה סכנה קיומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il