תשלומים לנפגעי פעולות איבה
פעולות הביקורת
באגף השיקום ובאגף נפגעי פעולות איבה שבמשרד הראשי של המוסד לביטוח לאומי ובכמה סניפים של המוסד ברחבי הארץ נבדקו תהליך האישור של תביעות לתגמול טיפול רפואי ואופן חישוב התגמול; כמה נושאים הנוגעים לטיפולו של המוסד בנכים נפגעי פעולות איבה, ובהם ביצוע התשלומים החודשיים של תוספת למימון צרכים מיוחדים ושל דמי ניידות וביצוע התשלומים השנתיים של מענק נעליים ושל דמי ביגוד; תשלומים לטיפול אישי בידי הזולת ופיצוי על אבדן הכנסה שאישר אגף השיקום במסגרת תכניות שיקום למשפחות שכולות ולבני משפחה של פצועים נפגעי איבה.
תקציר
חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970 (להלן - חוק נפגעי איבה), שעל ביצועו מופקד המוסד לביטוח לאומי (להלן - המוסד), משווה את הזכויות של נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם בקרב האוכלוסייה האזרחית לזכויות של נכי צה"ל והמשפחות השכולות שבטיפול משרד הביטחון. בנפגעי פעולות איבה מטפלים שני אגפים במוסד, אגף איבה ואגף שיקום.
אגף איבה במוסד משלם לנפגעים תגמול לטיפול רפואי (להלן - תט"ר) בפרק הזמן שבו הם אינם מסוגלים לעבוד או לתפקד בשל קבלת טיפול רפואי; וכן משלם תגמול נכות שוטף הכולל תוספות והטבות לנפגעים שוועדה רפואית קבעה להם דרגת נכות, ותגמול שוטף הכולל תוספות והטבות למשפחות שכולות (אלמנים, אלמנות, יתומים והורים שכולים) של מי שנספו בפעולות איבה. אגף השיקום מאתר צרכים ייחודיים של הנפגעים ונותן להם מענה ומופקד על התשלומים הכרוכים בכך.
בשנת 2001 הוציא המוסד 202.6 מיליון ש"ח על טיפולו בנפגעי פעולות איבה, ובשנת 2002 הוא הוציא למטרה זו 296.4 מיליון ש"ח.
בשנת 2001 שילם המוסד תט"ר לכ-156 נפגעים; וכן שילם תגמולים שוטפים (בכל חודש בממוצע) לכ-1,720 נכים ולכ-998 משפחות שכולות של 904 חללים. באותה שנה טיפל אגף השיקום במוסד ב-1,006 נפגעי פעולות איבה. בשנת 2002 שילם המוסד תט"ר לכ-593 נפגעים; וכן שילם תגמולים שוטפים (בכל חודש בממוצע) לכ-1,807
נכים ולכ-1,287 משפחות שכולות של 1,124 חללים. אגף השיקום טיפל באותה שנה בכ-1,331 נפגעים.
משרד מבקר המדינה בדק באגפי האיבה והשיקום במשרד הראשי של המוסד וב-15 סניפים של המוסד ברחבי הארץ את תהליך האישור של התביעה לתט"ר ואת אופן חישוב התט"ר; כמה נושאים הנוגעים לטיפולו של המוסד בנכים נפגעי פעולות איבה; ואת תשלומי אגף השיקום למשפחות שכולות ולבני משפחה של פצועים נפגעי פעולות איבה שאושרו במסגרת תכניות שיקום.
תגמול טיפול רפואי
בכמה תיקי נפגעים חסרו אישורים של רופא המוסד על תקינותם של אישורים רפואיים בדבר תקופות אי-כושר לעבודה שצירפו נפגעים לתביעות לתט"ר שהגישו למוסד.
חלק מהנהלים בעניין חישוב התט"ר שעל פיהם פועל המוסד, אינם חופפים לאלה של משרד הביטחון, והדבר יוצר חוסר שוויון בין הנפגעים המטופלים בשני הגופים. אין הנחיות ברורות על אופן החישוב של התט"ר, ובכלל זה על רכיבי השכר שיש לכלול בו, וגם אין הקפדה על ביצוע הנחיות קיימות בעניין התט"ר. כתוצאה מכך, כשליש מהנפגעים השכירים קיבלו תט"ר קטן או גדול מהמגיע להם. כמה נפגעים שהם עובדים עצמאיים קיבלו תגמול גדול מזה שהגיע להם. אף שיש לנכות מהתט"ר דמי ביטוח בריאות בסכום המזערי (84 ש"ח בדצמבר 2002), יש שהמוסד לא ניכה מהתט"ר דמי ביטוח בריאות כלל, או ניכה אותם בשיעור מלא (שהגיע לעתים ליותר מ-1,000 ש"ח).
המוסד שילם תט"ר לנפגעים שהיו אמורים להמשיך ולקבל את שכרם ממעבידיהם; נפגעים מאושפזים קיבלו תט"ר קטן מהמגיע להם; חלק מהנפגעים קיבלו גם תט"ר וגם תגמול נכות, אף שעל פי ההוראות ניתן לקבל רק אחד מהם.
בשל עיכוב בהעמדתם של נפגעים לפני ועדה רפואית, לא קיבלו נכים הטבות מסוימות המשולמות רק ממועד קביעת דרגת הנכות; מועד תחילת הנכות, שיש לו משמעות כספית נכבדה, אינו נקבע על פי כללים אחידים.
תגמולים לנכים
במאגר הנתונים של נפגעי פעולות איבה, המאפשר לאתר נכים על פי סוג הליקוי הגופני או השכלי שנגרם להם עקב הפגיעה (להלן - פגימה), רושם המוסד פגימות פיקטיביות או רושם פגימות קיימות שונות בשם פיקטיבי אחד. ברישום כזה יש כדי לפגוע במיצוי זכאותם של נכים לתוספות ולהטבות שונות משום שהוא אינו מאפשר לדעת באילו פגימות לוקה כל נכה, והוא אף עלול לאפשר תשלום שלא כדין למי שאינם זכאים לו.
אף שנתוני הנכים (כגון תאריך לידה) החיוניים לקביעת זכאותם לתוספות ולהטבות שונות רשומים במאגר הנתונים של נפגעי פעולות איבה, יש שהנכים לא קיבלו באופן אוטומטי את התוספות וההטבות המגיעות להם (כגון תוספת בשל גיל) או קיבלו אותן באיחור. אף שהמוסד מקבל ממשרד הפנים מידע שוטף החיוני לקביעת זכאותם של נכים לתוספות ולהטבות שונות (כגון מידע על מצב משפחתי), מידע זה לא נרשם במאגר הנתונים של נפגעי פעולות איבה, ועקב כך יש שנכים לא קיבלו את התוספות וההטבות המגיעות להם, ויש שהמוסד שילם אותן למי שאינם זכאים (למשל, לאחר פטירת נכה).
בשל אי-בהירות בניסוח ההוראות (למשל, בנושא מועד תחילת הזכאות לדמי ניידות) או בשל היעדר הוראות כתובות (למשל, בנושא זכאותם של שאירים של נכים לתוספות ולהטבות), לא קיבל המוסד החלטות אחידות בכמה נושאים. עקב כך, יש שהמוסד לא שילם לזכאים תוספות המגיעות להם.
בשל אי-מילוי האמור בתקנות ובהוראות, יש שהמוסד שילם לנכים תוספות ומענקים שאינם זכאים להם, ויש שהוא שילם אותם בסכום גדול או קטן מהמגיע לנכה בהתאם לשיעור נכותו או לסוג פגימתו.
עיכוב בכינוסן של ועדות רפואיות מונע מנכים למצות את זכאותם לדמי ניידות במלוא תקופת הנכות.
גם מענקים שנתיים, כגון מענק לנעליים ומענק לביגוד, שהזכאות להם מותנית, בין היתר, במין הנכה ובסוג הפגימות שהוא לוקה בהן, לא שולמו לכל הזכאים או שולמו ברמה שאינה מתאימה. כמו כן, יש שהמוסד לא שילם לנכים תוספות והטבות חדשות שפורטו בהוראות מעודכנות של משרד הביטחון (כגון תוספת לעזרת הזולת לעיוור שאין ברשותו כלב נחייה).
תשלומי שיקום
המוסד אינו מעדכן את נתוני ההכנסה של הורים שכולים, הרשומים באגף איבה ומשמשים לחישוב התגמול השוטף, על פי מידע שוטף על הכנסות שהוא מקבל מנציבות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין. עקב כך יש שהמוסד שילם להורים שכולים תגמולים גדולים מהמגיע להם.
לצורך קביעת הזכאות לתוספת לעזרת הזולת להורים שכולים מתבסס אגף השיקום על ההכנסה המשמשת בסיס לחישוב התגמול השוטף, אף שלעניין זה עליו להתבסס על רכיבי הכנסה אחרים. אגף השיקום לא עדכן את סכום התוספת לעזרת הזולת לשכולים כאשר חלו שינויים בתעריפי משרד הביטחון, ויש שרמת הזכאות לא עודכנה בעקבות החלטה של רופא המוסד לשנותה. עקב כך קיבלו הורים שכולים ואלמנים תוספת לעזרת הזולת שהייתה קטנה מהמגיע להם בסכום שהגיע לאלפי שקלים.
בהיעדר הוראה ברורה ומפורטת בדבר הפיצוי על אבדן הכנסה המגיע לבני משפחה של נפגעים הפצועים קשה ומאושפזים בבית חולים ובדבר הדרכים לחישובו, לא חושב הפיצוי על פי כללים אחידים. אף שבהוראות משרד הביטחון נקבע סכום מרבי של פיצוי על אבדן הכנסה, שילם המוסד, על פי הנחיות בעל-פה שקיבל ממשרד הביטחון בעניין זה, סכומי פיצוי גדולים מהסכום המרבי שנקבע בהוראות.
על המוסד להסביר לכל הנזקקים לשירותיו את זכויותיהם בבהירות ובפירוט. נוכח סבך ההוראות הנוגעות לזכויות של נפגעי פעולות איבה, על המוסד להשקיע מאמצים מיוחדים להעמיד את הנפגעים על זכויותיהם, וכן לסייע להם למצותן. ראוי שהמוסד, בתיאום עם משרד הביטחון, יאפשר לנפגעים גישה קלה להוראות המתקבלות אצלו ממשרד הביטחון, בין היתר על ידי פרסומן המלא באתר האינטרנט של המוסד.