X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
- על מאמרו של נסים ישעיהו
▪  ▪  ▪

נסים ישעיהו - החטא הקדמון וספיחיו
www.nfc.co.il/archive/003-D-3863-00.html?tag=12-41-22
הרב נסים ישעיהו מביא לפנינו תיאור מרהיב של אוריינטציות יסוד אנושיות כפי שהמקרא מעלה אותם. ופרשנות השתלשלות האירועים התנכ"ית במאמר זה הינה עקבית ביותר בהצביעה על משחק גורמי יסוד אלה בהתפתחות ההיסטוריה הקדמונית.
ראשית באה ההבחנה בין מודעות טבעית - האדם הטבעי, או הפרא הקדמון והטהור בלשונו של הפילוסוף החשוב ז'אן ז'אק רוסו - ובין המודעות העצמית - זו המחושבת, המביאה לשיקולי תועלת, נזק ומוכוונת להגברת ההנאה והאושר העצמיים.
הרב נסים מראה כאן בתאור מעשה אמן - שכן זו היא גדולת התנ"ך, שלעיתים פסוקיו מעצימים את האמן והנשמה היתירה שבנו, בצד התבונה הגבוהה - כיצד כה טיבעי וברור נתיב החמס העולה מהחטא הקדמון והממלא את הארץ במלחמת הכל בכל, איש איש בשירות האינטרס העצמי בבחינת אין בלתו.
אחר מראה הרב ישעיהו את השתררות העקרון המנוגד - תחת עיקרון הפרוד בא עקרון האחדות. לשניהם משותף שהאל החי נדחק הצידה - לראשונה בטרדות המלחמה ואנרכיית הסאוב האין סופיים, אלה המחלישים והמפוררים. ובשנייה, לאחר המבול, בשרות תעצומות אנוש. שכן מה פשר "נעשה לנו שם"? מה פשר המגדל החותר להגיע לשמים? תחרות האדם באל, ושם חילופי לשם ה' - האדם כאלוהים, ממש ברוח ניטשה, הפוסט מודרניסט המודרני הראשון.
ולמעשה, כעולה מהכתוב, השאיפה להווצרות מידה אחת לכל - הסטנדרטים שקובע האדם וגחמותיו, ללא זיקה לסטנדרטים אוביקטיביים.
שכן בשפה המדוברת ועל-פי השכל הישר, הביטוי "אנשים שאין להם אלהים" מורה על היעדר סטנדרטים אוביקטיביים כלשהם, בבחינת "הכל הולך", והיעדר תחושת אחריות עמוקה על-פי רוב ביחס למציאות וממשותה וחוקיה המופלאים (ראה נושא הסדר המופלא של עולמו של הבורא המועלה בספר איוב). דהיינו האדם קובע חוקים שרירותיים ותלויים באוויר המשתנים על-פי גחמותיו וכיד רהבו, ללא יראת כבוד בפני טבע הדברים מחוץ לו.
אכן בדין הצביע הרב ישעיהו על כך שמדובר כאן בסוג של שחיתות. למעשה זהו סוג של מעין מונותאיזם אנושי - מהות אנושית יחידה (נעשה לנו שם) כתחליף לאלהים יחיד.
מה שעולה מכאן להבנתי הינו גם כי העונש - הפיזור והרב לשוניות - מגלם בין היתר גם את ריבוי האלילים של הגויים המתפצלים והמתפזרים מול "עם נבחר" יחיד הקורא בשם ה' - עם ה', זה שיווצר מאוחר יותר בתקופת אברהם. כל זאת רק בכדי שחלק נכבד של האנושות ישוב ויתאחד תחת המונותאיזם אחרי פורענויות הרבה שהמיט על עצמו ופריעה ברברית באותו עם בחירה שנשאר יחודי, מלוכד ונבדל גם מעבר לפיזורו במקומות רבים (מופת לנטייה ללכידות תחת שם ה', זו שגם הפיזור הפיזי אינו שובר אותה) ובעל "שם" אמיתי.
זאת לאחר שאף שתי הדתות המונותאיסטיות (ואולי אף עם השם יתברך) עברו, יתכן, שלבים נמוכים - אולי לקראת דורנו בו עם ה' היחודי ישוב לארצו, ובוא תקופה בה אף האפיפיור בשנת 2000 קורא ליהדות "אחותנו הבכירה". האם נכונו לנו עוד רגעים גדולים?

תאריך:  01/11/2003   |   עודכן:  01/11/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה סרטל
ד"ר חיים משגב
עו"ד חיים רביה
מדינה וחברה שמכבדת עצמה צריכה לכבד את יוצריה. כבוד כזה מתבטא בראש ובראשונה בתשלום ראוי עבור הפקת תועלת מהיצירה
אליקים העצני
גלוי לכל, שהאבידה הנוראה של שתי חיילות וחייל היתה 100% מחדל-שמירה צבאי בתוך מחנה צבאי אך הימצאותו של יישוב אזרחי ליד - אינה שייכת לענין
נסים ישעיהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il