X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

הריון לא רצוי הוא אירוע מכונן ומורכב לאישה בכל גיל. רמת המורכבות עולה בכמה מונים כאשר מדובר בנערה צעירה. הנתונים מראים לנו שמרבית בני הנוער הם פעילים מינית ואחוז ההריונות הרצויים הוא בלתי מבוטל, ביחס ישר לכך.
אז מה ההשלכות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות של הריון בגילאי העשרה? מה צריכה לעשות נערה המבקשת להפסיק הריון לא רצוי? ומה קורה במקרה שמדובר בחיילת? ליקטנו עבורכם נתונים סטטיסטיים ועובדות מעניינות לצד הוראות והכוונה למי שזקוקה לכך. כל אלו ועוד, בכתבה הבאה.
קצת סטטיסטיקה
בישראל של ימינו נערכות לא מעט הפלות בקרב נערות בנות 18 ומטה. ממחקרים סטטיסטיים שבוצעו בשנים האחרונות עולה, כי 3.8% מתלמידות כיתות י' כבר חוו הריון אחד לפחות, ולעומתן, כ-10% מהתלמידים מדווחים שהכניסו נערה להריון. כדי לנסות להמחיש את משמעות האחוזים הללו במספרים: לפי נתוני משרד החינוך, בשנים 2017-2016 תלמידי החטיבה העליונה (י'-י"ב) בישראל מנו כ-321,000 נפש. עוד הראו הנתונים, כי בקרב תלמידי החטיבה העליונה, כ-65% מההריונות מסתיימים בהפלה. כאשר אנו משקללים את כלל הנתונים האלו יחד, ניתן להבין כי מדובר בכמה אלפי הפלות של נערות שמבוצעות בישראל מדי שנה.
הריון בגיל צעיר: השלכות פיזיולוגיות
הנתונים משקפים לנו שרוב הנערות בוחרות להפסיק הריון בגילאי העשרה. ההריון בגילאים הללו הוא ברוב המקרים אינו צפוי או רצוי אלא פשוט תוצר של חוסר מודעות. בני נוער צעירים לא תמיד מבינים את המבנה האנטומי של גוף האדם ואת ההשלכות של קיום יחסי מין לא מוגנים. הנערות והנערות אינם בשלים להיות הורים ואינם מעוניינים בכך. אבל זאת לא הסיבה היחידה לכך שנערות בגילאים הללו מבצעות הפלות.
הריונות בקרב נערות צעירות שטרם סיימו את תהליכי ההתפתחות והגדילה שלהן עלולים להיות כרוכים בסיכונים פיזיולוגיים רבים. כך, למשל, בקרב לידות של נערות גדל באופן משמעותי הסיכוי ללידה מוקדמות שמאופיינת בלא מעט סיכונים לאם ולעובר. אנמיה, רעלת הריון המאופיינת בעלייה בלחץ הדם, פרוטאינוריה (המקושרת לתופעות שונות של ליקויים בכליות), בצקות ועוד.
הריון בגיל צעיר: השלכות על ההתפתחות האישית
כפי שראינו, יש לא מעט סיכונים פיזיולוגיים שקיימים בהריונות בגילאי העשרה ובפרט כאשר מדובר בהריונות של נערות צעירות במיוחד. לצידם, עומדות ההשלכות הפסיכולוגיות המורכבות שברוב המקרים מצמצמות את מנעד האפשרויות להמשך סלילת החיים עבור הנערה, אם תחליט להמשיך עם ההריון. את ההשלכות הללו ניתן לחלק למספר תחומים:
  • חינוך - הריון של תלמידות משפיע באופן ישיר על החינוך שלהן. אין שום מניעה שנערות הריוניות יגיעו לבית-הספר, אך הסטיגמה החברתית שמקושרת להריון בגיל צעיר והיחס השלילי שמתקבל מבני נוער אחרים, גורמים לכך שרוב הנערות שבוחרות לשמור את ההריון, פורשות ממסגרות החינוך. לפי הנתונים הסטטיסטיים, כ-10% בלבד משלימות את הלימודים בגילאים מאוחרים יותר.
  • תעסוקה וחוסן כלכלי בעתיד - זה ידוע שחינוך מקושר ישירות לתעסוקה. מי שלא סיימה את לימודי התיכון, ברוב המקרים, לא תרכוש השכלה אקדמאית. התוצאה היא שמנעד אפשרויות התעסוקה פוחת עבור נערות אלו באופן משמעותי. ההזדמנות לעסוק במקצועות יוקרתיים ורווחיים יותר מתרחקת, מה שפוגע ברמת הפוטנציאל לחוסן כלכלי בהמשך חייה.
  • העדר תמיכה רגשית וכלכלית - בהרבה מקרים, לאימהות-נערות אין תמיכה כלכלית ו/או רגשית מצד האב. בחלק מהמקרים, האב הוא נער בעצמו, על כל ההשלכות שנובעות מכך. במקרים אחרים, האב הוא אדם מבוגר יותר שלא רוצה שהמקרה ייוודע ועל כן ומתכחש אליו באופן חלקי או מוחלט. בחלק מהמקרים, למשפחתה של הנערה יש את האפשרות התפעולית והכלכלית לתמוך בה והיא נתמכת על ידיהם. במקרים אחרים המשפחה יכולה אבל בוחרת שלא, ובמקרים רבים למשפחה פשוט אין את האפשרות הכלכלית לעזור כלל.
הפסקת הריון לנערה: איך עושים את זה?
נערות שמבקשות לבצע הפסקות הריון זכאיות למימון מלא של התהליך מתוקף חוקי מדינת ישראל. הנערה רשאית לבחור האם לבצע את ההליך באופן פרטי במחיר העלות המלא, או בבית-חולים ציבורי אם היא מעוניינת במימון של המדינה. כדי לקבל את הזכאות לביצוע הפלה מכוח החוק (בין אם מתבצעת באופן ציבורי או פרטי) על הנערה לגשת לוועדה להפסקת הריון. ראוי לציין, כי נערות מקבלות עדיפות בתור לוועדה וכל התהליך מתבצע במהירות בשל הרגישות הרבה שלו. הנערה רשאית לבצע את ההליך בדיסקרטיות מוחלטת! אין צורך בעירוב ההורים אם הנערה לא מעוניינת בכך. המדינה מעמידה לרשות הנערה עובדת סוציאלית שמלווה אותה לכל אורך התהליך לצורך סיוע תמיכה את כל פרטי ההתקשרות וההוראות ניתן למצוא בקלות באתר במשרד הבריאות.
הפסקת הריון בצבא
על-פי חוקי מדינת ישראל, אחריות הטיפול הרפואי בחיילים וחיילות מוטל בכללותו על צה"ל. לפיכך, חיילת שנכנסה להריון לא רצוי ומבקשת להיעזר במדינה על-מנת להפסיק אותו, תדרשי לעבור תהליך שמקביל לתהליך הפסקת הריון באזרחות - בתוך המסגרת הצבאית. התהליך הזה כולל פנייה לאחת משלושת העובדות הסוציאליות הפיקודיות (צפון, דרום או מרכז), וועדה להפסקת הריון שמקבילה לוועדה האזרחית וכמובן מימון התהליך וסיוע פסיכולוגי שמלווה אותו לכל אורכו (גם לאחר ביצוע ההליך).
אחד הדברים החשובים ביותר שחשוב לדעת הוא שהצבא מחויב לדיסקרטיות מלאה. החיילת לא צריכה לספר דבר למפקדיה. כל התהליך מתבצע בדיסקרטיות מוחלטת מול העובדת הסוציאלית שדואגת לכל מה שצריך לרבות התנהלות מול המפקדים, גימלים וכי"ב. אם אתן נערות בהריון או אימהות לנערות בהריון נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה.
המאמר נכתב על-ידי ד"ר גיא גוטמן, גינקולוג בכיר בקופת-חולים כללית

תאריך:  06/09/2020   |   עודכן:  06/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
המוסכניק שלכם אכזב אתכם פעם נוספת והחלטתם שזו הייתה הפעם האחרונה? עברתם דירה לעיר חדשה והגיעה השעה לאתר מוסך אמין ומקצועי? כך תאתרו את המוסך הבא שלכם
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
האם בקרוב נוכל לזהות בקלות אינסטלטור חובבן ומה ניתן לעשות כבר היום כדי להתגונן מפני חאפרים? כל מה שחשוב לדעת לפני שמזמינים הביתה שרברב
כתיבת המומחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il