X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
עמדת ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים בישראל כפי שנכתבה בידי פרופ' דן ביין , פרופ' יורם אבנימלך ופרופ' יואב כסלו
▪  ▪  ▪

  למסמך המלא
מבוא
  • 1. ועדת החקירה הממלכתית מונתה על-ידי נשיאת בית המשפט העליון ביוזמת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, על-מנת לחקור את הגורמים למשבר במשק המים ולהמליץ כיצד להימנע ממשברים דומים בעתיד.
  • 2. המאפיינים של המשבר הנוכחי הם שפל בעתודות המים של ישראל כתוצאה מהפקת יתר מהמאגרים העיליים והתת-קרקעיים הרבה מעבר למילוי החוזר, דהיינו, הכמות השנתית של המים השפירים הנצרכת, גדולה בהרבה מכמות המים השנתית הנוספת למאגרים. מהצד השני, אי עשייה מספקת להשלמת החסר ממקורות חלופיים כגון התפלה, השבת מי קולחין מטוהרים ויבוא מים. כך למשל מופקים כיום 149 ממ"ק מים מותפלים בניגוד להחלטת הממשלה שקבעה שיש להתפיל 400 מלמ"ק עד 2005. גם יצור הקולחים המופנים לחקלאות (במקום מים שפירים) טרם הגיע למיצוי, והתוכניות לעידוד החסכון במים התקדמו בעצלתיים. המשבר אומנם הוחרף עקב רצף של שנים שחונות אך הוא בעיקרו של דבר תוצאה של מעשים ומחדלים של הגורמים השונים האמונים על משק המים.
  • 3. לאחר שמיעת עדויות ולאחר עיון בתזכירים ומסמכים, נמצאת עתה הוועדה בשלבים של כתיבת דוח מקיף הכולל ראיה כוללת של משק המים, עומד על הגורמים למשבר הנוכחי ומציע פתרונות ארוכי טווח שיאפשרו ניהול נכון של משק המים, כדי שמשברים דוגמת המשבר הנוכחי לא יישנו.
  • 4. בניגוד לוועדות חקירה אחרות שמונו בהקשר לאירועים נקודתיים שאירעו בעבר כגון אירועי אוקטובר 2000, הטבח במערת המכפלה ואסון ורסאי, עוסקת ועדת חקירה זו בנושא דינמי. לנגד עינינו נוצרות כל הזמן עובדות חדשות פרי החלטות של הגורמים השונים האמונים על משק המים: רשות המים, מועצת רשות המים, שר התשתיות הלאומיות, הממשלה וועדות שונות של הכנסת.
  • 5. לאחרונה התקבלו החלטות שונות הנוגעות למשק המים, שעוררו הד ציבורי ותקשורתי רב והן נוגעות להיטלי הצריכה ולתעריפי המים. נושאים אלה אומנם אינם עומדים במרכז הדוח של הוועדה ואין אנו מביעים עמדה בדבר נכונות החלטות אלה ואחרות לגופן, אך דרך קבלת ההחלטות מדגימה את אותם ליקויים שתרמו לדעתנו למשבר הנוכחי. אם לא יתוקנו ליקויים אלה, ובהקדם, קיים חשש שלא רק שפתרון המשבר הנוכחי ידחה לזמן רב, אלא שמשברים דומים יחזרו גם בעתיד.
  • 6. אי לכך הגענו למסקנה, כי מצב הדברים האמור מחייב אותנו, שלא לשקוט על השמרים ולא להמתין עד שהדוח המנומק שלנו יגיע לסיום עריכתו הסופית באופן בו יוגש. החלטנו להקדים פרסום מספר המלצות שהן רלוונטיות לעיתוי הנוכחי, כשאת הביסוס הראייתי והמקצועי וההנמקה המלאה לאותן המלצות נביא בדוח הסופי. זאת על-פי המתכונת בה נוקטים לעתים בתי המשפט בפרסמם את החלק האופרטיבי של פסק הדין ואת פרסום ההנמקה הם דוחים למועד מאוחר יותר.
  • 7. הליקויים העיקריים שמצאנו בתהליכי קבלת ההחלטות בנושאים האמורים מתבטאים בהיבטים הבאים:
  • א. אי קביעתם של מטרות ויעדים והעדרו של תכנון ארוך טווח.
  • ב. העדר דפוסים ליחסי גומלין בין הדרג הפוליטי והמקצועי וחסר בעבודת מטה מסודרת.
  • ג. קבלת החלטות ושינוי אותן החלטות תוך זמן קצר, תחת לחץ של גורמים אינטרסנטים וכניעה להלכי רוח פופוליסטיים.
  • ד. העדר שקיפות בתהליך קבלת החלטות באופן שיאפשר לגורמים שונים מקצועיים וציבוריים להביע עמדתם לפני קבלת ההחלטות.

תאריך:  16/12/2009   |   עודכן:  16/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבירן רביבו
בכלל פיננסים קובעים כי הערפל עדיין כבד באשר לאתגרי 2010 של שיכון ובינוי    מורידים ההמלצה על המנייה לתשואת יתר ומשנים את יעד המחיר ל-7.9 ש"ח למניה - כ-20% מעל המחיר הנוכחי
אלה פרילוצקי
בפועלים סהר מחדדים את המצלצת הקנייה שלהם למניית סטארלימס בעקבות רכישתה על-ידי אבוט תמורת 123 מיליון דולר במזומן    קובעים למנייה מחיר יעד של 11 דולר כ-15% מעל המחיר הנוכחי
נעם פינקו
קובעים כי תיק ההשקעות האטרקטיבי של החברה נסחר עדיין בדיסקאונט    שומרים על המלצת תשואת יתר ומעלים את מחיר היעד הכלכלי של החברה ל-27.3 ש"ח למניה - כ-25% מעל מחיר השוק
נעם פינקו
הערכת פסגות היא כי המצב בחברה משתפר    מעלים את מחיר היעד לחברה ל-290 ש"ח, 20% מעל מחיר המניה הנוכחי
פרופ' עמנואל סיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il