X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

במאמר זה נדון ונראה מיהו אוחז כשורה בשטר חוב וכן אלו טענות הגנה יכול לעלות מושך השטר נגד זוכה האוחז כשורה בשטר חוב אם בכלל במסגרת התנגדות לביצוע שטר בהוצאה לפועל. יש לשים לב כי אוחז כשורה בשטר חוב נהנה באופן יחסי מחסינות כלשהי המוענקת לו על-פי חוק נגד טענותיו שונות אשר יכול לעלות מושך השיק במסגרת התנגדותו כגון טענת כישלון תמורה וכו'.
מיהו זוכה האוחז כשורה בשטר חוב ומהם התנאים לכך
נקדים ונציין כי זוכה האוחז כשורה בשטר חוב הינו זוכה אשר מילא אחר דרישות סעיף 28(א) לפקודת השטרות. החסינות המוענקת לזוכה נגד טענות חייב בהוצאה לפועל תקום ותעמוד אך ורק אם הזוכה עמד בתנאים המופיעים בסעיף 28(א) לפקודה.
סעיף 28(א) לפקודה קובע אם כן שלושה תנאים מצטברים על-מנת שניתן יהיה להגדיר אוחז בשטר חוב כאוחז כשורה.
1. אוחז בשטר החוב נטלו כשהוא שלם ותקין לפי מראהו.
2. נעשה אוחז השטר לפני שעבר זמנו, ולא הייתה לו כל ידיעה שהשטר חולל לפני כן, אם אומנם חולל.
3. נטל את השטר בתום לב ובעד ערך ובשעה שסיחרו לו את השטר לא הייתה לו כל ידיעה שזכות קנינו של המסחר פגומה.
בהתאם לתנאים אלו, על הזוכה להראות כי שטר החוב הגיע לידיו כשהוא שלם ותקין וכן טרם מועד חילולו. כמו-כן, על הזוכה להראות כי נטל את שטר החוב תמורת ערך כלשהו וכאשר סיחר בשטר לא היה ידוע כי הוא פגום.
אוחז כשורה בשטר חוב הינו זוכה אשר קיבל לידיו את שטר החוב כחלק מפעילות מסחרית שגרתית כגון שיקים. בניגוד לאוחז רגיל בשטר אשר קיבלו ישירות מהחייב, הרי שאוחז כשורה בשיק הוא זוכה אשר לא בהכרח מכיר את החייב או התקשר עמו במערכת יחסים עסקית כזו או אחרת. מסיבה זו ועל-מנת שניתן יהיה לנהל יחסי מסחר תקינים, בחר המחוקק להגן על אוחז כשורה בשטר חוב בתנאי ויעמוד בהוראות סעיף 28(א) לפקודה.
כיצד ניתן להתגונן אם בכלל נגד שטר חוב הנמצא בידי זוכה האוחז בו כשורה
במסגרת התנגדות לביצוע שטר טענות הגנה יש לזכור כי זוכה אשר צלח את תנאי סעיף 28(א) לפקודה והוכיח כי אוחז הוא כשורה בשטר החוב, קשה יהיה לפעול נגדו ולעלות טענות שונות כפי שניתן היה לעשות אילו היה מדובר באוחז בשטר רגיל. עם זאת, כעולה מהוראות פקודת השטרות, במקרים הבאים ניתן יהיה לעלות טענות הגנה כלפי האוחז בשטר.
· מדובר בשטר חוב אשר אינו שלם ואינו תקין. לעיתים שטר החוב קרוע והודבק או לחלופין אינו שלם במראהו כפי שצריך להיראות. במקרים אלו ככל והזוכה מגיש בקשה לביצוע שטר ניתן במסגרת התנגדות לביצוע שטר לעלות טענת הגנה זו ולהפנות את בית המשפט לפגמים העולים מהשטר.
· זכות הקניין בשטר החוב פגומה. ככל ושטר החוב הושג במרמה או בכל דרך אחרת שאינה חוקית, ניתן לטעון לפגם בזכות הקניין של מסחר השטר. את טענה זו יש לעלות במסגרת ההתנגדות ולהפנות את המותב המשפטי לפגמים השונים.
· הזוכה קיבל את השטר לאחר שחולל. ככל ושטר החוב הגיע לזוכה לאחר מועד חילולו (מועד פירעונו) הרי שהוא אינו עומד בהוראות סעיף 28(א) לפקודה ואינו יכול להיחשב כאוחז בו כשורה.
· שטר החוב ניתן ללא תמורה ערכית כלשהי. שיק או שטר חוב הנמשכים ללא תמורה כלשהי חזקה עליהם כי אינם שווים דבר ונועדו אך ורק למטרות פיקטיביות. תמורה כלשהי עבור שטר חוב יכולה להיות כל דבר ענייני אך אם קיים חשש כי שטר החוב נמשך ללא תמורה ממשית העומדת מאחוריו, ניתן לעלות טענה זו במסגרת התנגדות לביצוע שטר טענות הגנה.
מושך שטר החוב אל מול האוחז בו כשורה
כפי שראינו במאמר זה, ככל והאוחז בשטר החוב יעמוד בהוראות סעיף 28(א) לפקודה, סביר להניח כי יוכל לגבור על טענותיו של מושך השיק וליהנות מחסינות משפטית המוענקת לו מכוח חוק. מושך השטר יוכל לגבור על זכותו של האוחז בשטר החוב רק אם יצביע ויראה כי פל בו פגם קנייני או לחלופין השטר אינו שלם ותקין.

תאריך:  18/08/2022   |   עודכן:  18/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il