X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגשת כתב אישום "מודולרי" על-ידי הפרקליטות, עלול להתברר בעתיד כמהלך שגוי. אם העובדות והרמיזות שבתוספת לכתב האישום נכונות, מצבו של שרון ובניו בכי רע. יחד עם זאת, המהלך התקשורתי של הפרקליטות מעורר מספר תמיהות. אם יש בסיס לכתב אישום נגד שרון - יופיע מייד
▪  ▪  ▪

בקול תרועה גדולה, הוגשה תוספת לכתב האישום הקיים נגד דודי אפל, ובו שני סעיפים המתייחסים לפרשת האי היווני, שעניינו מתן כספים בסכומים מוגזמים לגלעד שרון כדי לקדם אינטרסים כלכליים ופרוייקט תיירותי מגולמני - הידוע בכינויו "האי היווני" - כדי להגיע ולהשפיע על שרון - אז כשר תשתיות, כשלידו ראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט, שיפעילו השפעתם על ממשלת יוון וראש עיריית אתונה לקידום המיזם התיירותי הנ"ל.
באותה תוספת, הוזכר גם פרוייקט נדל"ני גדול במושב גינתון, שאפל ביקש לצרף לעיר לוד ולהפוך קרקע חקלאית לקרקע בנויה, שכמובן תפיק רווחים יפים לחברה הבונה והמשווקת.
לביצוע כל הפרוייקטים האלה, היה צריך את עזרת השלטונות בארץ ובחו"ל - ודודי אפל, על-פי החשדות, "שימן" את המערכות בכספים גדולים, והתנהג כפריץ או גביר העיירה - תוך המלצות לקידום ופיטורי עובדים שהתנגדו לביצוע המהלכים.
כתב האישום המתוקן, על-פניו, נראה מפחיד ציבורית ואם אפילו חלק ממנו יוכח כאמת - מצב משפחת שרון + אולמרט לא מזהיר בכלל.
אבל יחד עם זאת, מתעוררות מספר תמיהות לא מפוענחות עדיין, הן משפטית והן ציבורית שכדאי לדון בהם.
להזכיר, החקירה נגד שרון ואולמרט נמשכת כבר כמעט 5 שנים - הלחץ הציבורי והתקשורתי על הפרקליטות היה מאסיבי, כולל "טלטלות" מאושרות ולחץ פיזי לא מתון, ולכן כדי לשחרר "לחץ" מהסיר המהביל, הזדרזה הפרקליטות בהגשת תוספת לכתב אישום קיים ובכך הצליחה להעביר את הלחץ למגרש של הפוליטיקאים והציבור.
האם אחרי 5-4 שנות חקירה בנושא, שרובה הודלף לעיתונות טיפין טיפין, נולדו שני סעיפים שצורפו לחקירה אחרת, אומרת דרשני. הדבר דומה להכנת "חמין" שמתבשל כבר מזמן ואז נזכרים לפתע ששכחו להוסיף ביצים, כדי שיהיו חומות. מוסיפים את הביצים ברגע האחרון - אבל כשפותחים את המכסה, "הריח" ממלא את החדר, התקשורת חוגגת והפוליטיקאים הרדומים, והמובסים מתעוררים לחיים עם אמירות, הצהרות, ראיונות ושפע הצעות פוליטיות.
תשומת ליבכם, הקיצוניים דורשים את התפטרותו של שרון לאלתר. החכמים שביניהם הבינו - שהתפטרותו של שרון, לאור התיקון החדש בחוק יסוד הממשלה, אינו מחייב התפטרות הממשלה כולה, אלא פנייה של הנשיא לחבר כנסת שיש לו הסיכוי הטוב ביותר להרכיב ממשלה וזה - לפי הנתונים של היום - בנימין נתניהו, וזה מפחיד אותם יותר מהמשך כהונתו של שרון, עם כל הרמיזות וההכפשות נגד שרון.
ולמרות זאת יש בנושא הרבה תמיהות והנה חלק מהן:
א. הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה, חייבת להיחתם על-ידי היועץ המשפטי לממשלה. אמנם גב' ארבל היא מ"מ היועץ המשפטי ובסמכותה היה להגיש את כתב האישום אך היה ברור שלא תעשה מהלך כה דרמטי וקיצוני - ולכן תשאיר את הכבוד ליועץ המשפטי החדש. ואם כך למה הזדרזה להגיש את התוספת נגד אפל המכוונת גם נגד ראש הממשלה וסגנו אולמרט?
האם כדי "לחשק" את היועץ החדש, או כדי להביע את עמדתה הנחרצת בפרשה מבלי לקחת את האחריות המשפטית וההיסטורית של המעשה?
ב. אם "התפוח הלוהט" הועבר ליועץ החדש, למה צריך היה למהר ולהגיש תוספת מכפישה ורמיזות חד-משמעויות - האם היה כאן רק שיקול משפטי, לחץ ציבורי תקשורתי או אולי דברים נוספים לא ידועים לנו, כגון - רעיון פוליטי.
ג. ברור, שהחקירה בתיק עדיין לא הסתיימה, וראש הממשלה יזומן בקרוב לחקירה נוספת, אז למה מיהרו להגיש כתב אישום רק על חלק מהפרשה - ומה הלאה, יגישו תוספת מודולרית נוספת ויבנו את כתב האישום כמו לגו - חלקים חלקים - למרות שפרוצדורלית-משפטית זה תקין.
ד. עם הגשת כתב אישום - יש על-פי החוק להעביר לסניגוריה את כל חומר החקירה, כולל מסמכים, קלטות עדויות לרבות האזנות הסתר הבלתי חוקיות - שכבר עושות רעש ועוד יעשו הרבה רעש בעתיד.
ה. אבל אם החקירה לא הסתיימה - אי אפשר להעביר את כל החומר לסניגוריה. ואז יש פגיעה קשה בנאשם ובזכויותיו ובכושר הגנתו - וזה מנוגד לחוק ולזכויות יסוד.
ו. אם לא יועברו כל החומר - יכולה הסנגוריה לפנות לבג"צ או לדרוש דחיית תחילת המשפט.
ז. היועץ החדש, שיצטרך להחליט החלטה היסטורית-משפטית, לא יוכל לעשות זאת על רגל אחת. יצטרך לזמן לימודי, בדיקה, עיכול והחלטה תוך שיקולים לא רק משפטיים יבשים, לאור ההחלטות של בית המשפט העליון בזיכויים של אנשי הציבור והצבת רף הוכחות גבוה למה שקרוי - הידיעה והמחשבה הפלילית. ובנוסף גם שיקולים ציבוריים, פוליטיים, חשש לקבלת אחריות אישית כבדה - למרות שכלפי חוץ הדבר לא יבוא לידי ביטוי.
ח. להערכתי, "החמין" שהמשטרה והפרקליטות בישלו והכינו משך 5 שנים עדיין לא מוכן לאכילה - אבל ריחות יש בשפע - ועוד לא נאמרה המילה האחרונה.
ט. בשלב זה - הרעש התקשורתי והציבורי גדול וחזק יותר מהרעש המשפטי.
י. מאוד נדיר שמוגש כתב אישום נגד נותן השוחד ולא ביחד עם מקבל השוחד - למרות שהדבר אפשרי מבחינה משפטית - אך מוזר מאוד מבחינה ציבורית. שהרי אם מקבל השוחד כביכול, לא יודע שרוצים לשחדו - משונה למדיי שאפל משחד 7-8 אנשי ממשל בסכומי כסף ענקיים והם לא יודעים, לא חושדים - מוזר ותמוה.
י"א. אם יש חומר ובסיס לכתב אישום נגד שרון, אולמרט ובני שרון - יופיע מייד.
י"ב. אם לא יוגש כתב אישום - תהיה עננה וכתב פלילי מרחף מעל ראשם של ראש ממשלה וסגנו לכל חייהם - דבר שהוא בלתי נסבל, בלתי הגיוני ואכזרי.
לסיום פרק זה ניתן לומר - שאנו עדיין רחוקים מאוד, מאוד, מהוצאת מסקנות החלטיות משפטיות וציבוריות ועוד נכונו לנו הרבה שאלות ותמיהות.
__________________
הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות.

תאריך:  26/01/2004   |   עודכן:  26/01/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מני מזוז
ביום א' (25.1.04) בחרה הממשלה במשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, כיועץ המשפטי ה-11 של מדינת ישראל; להלן נאום הבכורה
אריק באך
אריק באך
עומר כרמון
שרי החוץ והתחבורה הודיעו בשמחה על פתיחתה מחדש של שגרירות ישראל בבלארוס, אך משאירים לחברי קונגרס אמריקנים לפעול לבדם, להפסקת העבודות לחילול בית קברות יהודי במדינה
אברהם שרון
אני לא יודע אם העישון מזיק לבריאות אבל מה שברור - שהוא משבית שמחות, מעכיר את האווירה בהן ומזהם את האוויר באולם שבו הן נערכות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il