X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הורי התלמידים יוציאו השנה סכום של 474 מיליון ש"ח על ספרים; ההוצאה הממוצעת למשפחה בעלת שני ילדים לומדים מגיעה ל-679 ש"ח; 69% מהנשאלים בסקר השיבו כי לא הופיעו ברשימות הספרים המחירים המרביים המותרים לגבייה
▪  ▪  ▪

מחדל הפיקוח על מחירי ספרי הלימוד נמשך - כך טוענת (יום ד', 11.8.04) המועצה לצרכנות בסקר בנושא שערכה לקראת פתיחת שנת הלימודים. המועצה יוצאת בהאשמות חריפות כלפי משרד החינוך, אשר לטענתה תחום זה נמצא תחת אחריותו.
המועצה טוענת, כי העובדה שרוב רובם של ההורים לא דיווחו כי ברשימות הספרים צוינו המחירים המרביים מעידה על הפרת חובות משרד החינוך.
מסקר שערכה המועצה עולה, כי הורי תלמידים יוציאו סכום של 474 מיליון ש"ח עבור רכישת ספרים בלבד. ההוצאה הממוצעת על ספרים למשפחה בה שלושה ילדים הלומדים בבית ספר מגיעה ל-695 ש"ח, למשפחה בה שני ילדים לומדים - 679 ש"ח, ולמשפחה עם ילד אחד - 570 ש"ח.
סקר הלמ"ס שבדק את ההוצאה הלאומית לחינוך בשנים 2000-2002 מצא, כי בשנת 2000 הוציאו משקי הבית 710 מיליון ש"ח על ספרי למוד וצורכי כתיבה.
מסקר המועצה לצרכנות עולה כי רק 12% מהורי התלמידים דיווחו כי ברשימות הספרים שקיבלו מבתי הספר של ילדיהם צוינו המחירים המרביים המותרים לגביה. 69% השיבו שברשימות לא הופיעו מחירים ו-17% השיבו שאינם יודעים.
לשאלה זהה שהוצגה בסקר המועצה מהשנה שעברה, העידו 14% מההורים כי הרשימות לא כללו מחירים. המועצה מבהירה, כי מבחינה סטטיסטית ניתן לשער, כי לא קיים שוני ממשי בתוצאות כיוון שמדובר בטווח הסטייה הסטטיסטית בסקר מסוג זה (5.3%).
המועצה מאיימת לעתור לבג"צ
לאחרונה פנתה המועצה למבקר המדינה בבקשה שיורה על פתרון מיידי למחדלים, ומאיימת כי אם לא יתקן משרד החינוך את הליקויים המהותיים בתחום עד פברואר 2005, תעתור המועצה לבג"צ נגדו כדי למנוע המשך הנזק לצרכנים.
המועצה מבהירה, כי נתוני הסקר מעידים כי המצב בשטח לא השתנה. למרות מסקנות תחקיר מקיף שערכה בשנה שעברה בעניין מחירי ספרי הלימוד, ודוחות מבקר המדינה בנדון מהשנים 1998 ו-2003 המצביעים על כשל שוק מובנה, כמעט שאין פיקוח אפקטיבי על המחירים.
שאלת האחריות מתגלגלת בין משרדי הממשלה
שאלת האחריות מתגלגלת בין משרד החינוך למשרד התמ"ת. בשנה שעברה, משרד התמ"ת הוא אשר פיקח בפועל על מחירי ספרי הלימוד. אולם גורמים במשרד הת"מת הודיעו כבר בחודש ינואר השנה למשרד החינוך, כי המשרד לא יוכל לבצע את הפיקוח משום שבדיקה שערכה המפקחת על המחירים במשרד העלתה, כי מחירי הספרים גבוהים מהנדרש, וכי הוצאות הספרים מעמיסות על מחירם הוצאות שיווק עצומות, וכי השיטה הנהוגה בתמ"ת לקביעת מחירי מוצרים בפיקוח אינה מתאימה במקרה זה.
בעקבות זאת פנתה מנכ"לית מועצת הצרכנות, ליו"ר ועדת החינוך דאז, ח"כ אילן שלגי, לדון בנושא. ביום 29.6.04 נערך דיון בוועדת החינוך בו התברר, כי לא רק שהשנה לא נעשה דבר לתיקון הליקויים המבניים, אלא שמחירי הספרים לא הופחתו כנדרש.
המועצה לצרכנות מבהירה, כי חרף ההבטחות משרד החינוך לוועדת החינוך הוא לא עדכן עד היום את מחירי הספרים. המועצה מציינת, כי למרות אישורי נציגי משרד החינוך על גבי חוזר המנכ"ל המופיע באתר האינטרנט של המשרד מה-1.3.04 מתפרסמת הערה: "בעקבות הורדת המע"מ והמדד הקבוע, יש להפחית את מחיר הספרים ב-1.66%". "מדובר לכאורה בפער גרסאות שעל משרד החינוך לתת להן את התשובה", טוענים במועצה לצרכנות.
פיקוח לקוי
מבדיקה שערכה המפקחת על המחירים בתמ"ת נמצא, כי הוצאות הספרים מעמיסות על מחירי הספרים הוצאות שיווק עצומות רובן ככולן נובעות מהתחרות על לבם של המורים ובתי הספר. מסקנתה החד-משמעית היתה שמחירי ספרי הלימוד גבוהים מהדרוש והתרופה היא בשינוי שיטת הפיקוח.
במכרז לרכישת ספרי לימוד מטעם משרד החינוך שבוצע על-ידי החברה לפיתוח משאבי אנוש בשלטון המקומי, התקבלו מחירים נמוכים בכ-40% מהמחיר המרבי לצרכן שנקבע על-ידי משרד החינוך.
כמו כן, לא מתבצעת אכיפה ממשית של משרד החינוך על בתי הספר שהוראותיו הן המחייבות את בתי הספר להפיץ בקרב ההורים רשימות ספרים הכוללות מחירים. כבר בדוח מבקר המדינה לשנת 1998 דווח, כי 87% מהרשימות שנשלחו להורים על-ידי בתי הספר לא נבדקו כנדרש על-ידי מפקחי בתי הספר. בדיקות המועצה לצרכנות ב-2003 ו-2004 מעלות, כי מאז שום דבר לא השתנה.
חוסר הפיקוח מאפשר בין היתר לבתי הספר והמורים לחייב הורים לרכוש ספרים שלא אושרו כלל על-ידי משרד החינוך, וכן להחליף את הספרים משנה לשנה - כל אלו בניגוד להוראות
מהתחקיר עולה עוד, כי בבדיקה שערכה המועצה בשנה שעברה נמצא כי 47% מספרי הלימוד שנדרשו על-ידי בתי הספר בשנת 2003 לא אושרו על-ידי משרד החינוך.
הסקר בוצע על-ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה במהלך השבוע הרביעי של חודש יולי האחרון באמצעות שני סקרי אומניבוס טלפוניים (500 מרואיינים כל אחד). בסקר נשאלו משקי בית שיש להם ילדים בגיל 6 - 18.

תאריך:  11/08/2004   |   עודכן:  12/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
2 פלשתינים נהרגו, 3 שוטרי מג"ב נפצעו והצליחו למנוע פיגוע גדול בירושלים; בעקבות התרעות הקימו מחסום פתע צפונית לבירה; נפגעו מתיק נפץ שהופעל בשלט רחוק; הפת"ח בג'נין נטל אחריות
יפעת גדות
מטרת המבצע להעלות את רמת המודעות והפעילות הציבורית למען ניקיון הטבע והסביבה
יפעת גדות
במבצע משותף ישתתפו לוחמי מג"ב דרום וצוות מסוק עם סייר אוויר; ייערך על כביש 25 מצומת נבטים ועד צוות ערוער
מירב לוי
פרופ' נמדר מכהן כסגן יו"ר לשכת עורכי הדין; החל משנה"ל הקרובה תוביל המכללה שלושה תחומי התמחות ייחודיים: נדל"ן, עסקים ומיסים ופרקטיקה משפטית; פרופ' נמדר בעל תואר שלישי מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב
מירב לוי
ההורה משלם את אגרת ספרי הלימוד בסך 250 ש"ח, והתלמיד מקבל את כל סל הספרים הנדרש לשנת הלימודים לרבות חוברות עבודה; בשנה הבאה יפעלו 5 כיתות לחינוך מיוחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il