X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המחקר שנערך באוניברסיטה העברית עוסק "בגלי שחרור אנרגיה" השולטים בתהליך החיכוך; פרופ' פיינברג: רעידת אדמה מורגשת כתנועה או כהחלקה פתאומית ומהירה של לוחות טקטוניים בתהליך חיכוך
▪  ▪  ▪

מחקר חדש של חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים יוכל לשפר את החיזוי של רעידות אדמה. המחקר העוסק ב"גלי שחרור אנרגיה" (Detachment Fronts) שמעורבים בתהליך החיכוך, שופך אור על חידה מדעית ישנה.
על אף שנושא החיכוך נחקר במשך מאות שנים על-ידי חוקרים מוערכים כמו לאונרדו דה-וינצ'י והפיזיקאים צ'ארלס אוגוסטין דה-קולומב והיינריך רודולף הרץ, נותר הנושא מסקרן ועכשווי כפי שהיה לפני 500 שנה. חוקרים עדיין לא הצליחו לפענח את המנגנונים הבסיסיים של החיכוך, כלומר, מה בדיוק קורה כאשר שני משטחים מתחילים להתחכך זה בזה כתוצאה מהפעלת לחץ.
מחקרם של ראש מכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית פרופ' ג'יי פיינברג, ד"ר גיל כהן והסטודנט שמואל נ' רובינשטיין תואר במאמר שהופיע בכתב העת Nature תחת הכותרת "גלי התנתקות במעבר לחיכוך דינמי".
תוך שימוש בטכניקה אופטית חדשה ובפיתוחים שנעשו לאחרונה בטכנולוגיית הצילום המהיר, הבחינו לראשונה החוקרים מהאוניברסיטה העברית כיצד שלושה סוגים שונים של גלי שחרור אנרגיה שולטים בתהליך החיכוך. גלים אלו, הפועלים בתוך שטח בעובי של מיקרונים בודדים (מיקרון = מיליונית המטר) בין משטחים המתחככים זה בזה, נעים במהירויות שונות מאוד. לכל סוג גל תחום מהירויות אופייני לו: הגל האיטי שכמעט אינו מורגש - מהירותו מגיעה עד 10% ממהירות הקול; הגלים הבינוניים שמאפיינים רעידות אדמה - מהירותם מגיעה עד 100% ממהירות הקול; ואילו מהירותם של הגלים העל-קוליים מגיעה עד פי שניים ממהירות הקול.
כיצד מתרחשת רעידת אדמה:
תארו לעצמכם שני לוחות המונחים זה על גבי זה בלחץ. כעת הניחו שאתם מעבירים בין שני הלוחות סכין דקה שמנתקת את נקודות המגע ביניהם. אם תעבירו את הסכין תחילה לאט ואחר כך מהר יותר עד לנקודת העצירה, כל אזור שהסכין תעבור בו יחל להתחכך נקודתית. על פי חוקי הפיזיקה, החיכוך מתחיל לאחר ה"התנתקות".
פעולת הניתוק היא היפרדות של נקודות מגע זעירות בין שני משטחים, שבמהלכה מתרחש חיכוך נקודתי ביניהם. תחילה פועלים הגלים האיטיים ההולכים והופכים מהירים יותר. זהו השלב שבו מורגשת רעידת אדמה. החוקרים הראו שהתהליך נשלט בעיקר על ידי שלב הגל האיטי שעד לאחרונה לא ניתן היה למדידה.
"רעידת אדמה מורגשת כתנועה או כהחלקה פתאומית ומהירה של לוחות טקטוניים בתהליך חיכוך", אומר פרופ' פיינברג. "הגלים הבינוניים והעל-קוליים הם אלו שאנו חשים בהם, אך
בהתבסס על ממצאי מחקר זה, נראה כי למעשה אלו הגלים האיטיים, הלא-מורגשים, שפועלים בקרום כדור הארץ בשלב הראשוני של הניתוק, אשר אליהם עלינו להפנות את תשומת לבנו, ואשר הם ככל הנראה הסממנים המקדימים למה שקרוי בפינו 'רעידת אדמה'", מוסיף פרופ' פיינברג.
נכון להיום, אין יכולת חיזוי לרעידות אדמה כלל. אם התגלית של חוקרי האוניברסיטה העברית תְּיוּשָׂם במדידות תת-קרקעיות של כדור הארץ, ניתן יהיה למנוע במידה מסוימת נזק שקשור ברעידות אדמה, באמצעות התראות מוקדמות על "ניתוק" צפוי של לוחות כדור הארץ.
לממצאים השפעה על מדידה ועל חיזוי של רעידות אדמה, מאחר שקבלת התראה מבעוד מועד תאפשר למזער משמעותית את נזקי הרעש ובמיוחד נזקים נלווים.
"להבנה שהושגה על כללי היסוד של תהליך החיכוך החשוב כל-כך יש השלכות על יישומים מדעיים ותעשייתיים בעתיד. כמו כן צפוי חיסכון כספי לא מבוטל", אומר פרופ' פיינברג.

תאריך:  26/09/2004   |   עודכן:  26/09/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורלי ממן
כספי ההשקעה ישמשו להרחבת פעילות השיווק והמכירות של החברה ולפיתוח מוצרים נוספים
אורלי ממן
ההנחיה נועדה למנוע פגיעה בזכויות הפנסיה של העמיתים על-ידי מתן הטבות להסתדרות
מיכאל דבורין
הנהג, יוסף שלום, שהאוטובוס בו נהג היה מעורב בתאונה מחרידה בה נהרגו 3 ילדים ועשרות נפצעו, מואשם כי נכנס לצומת באור אדום ובמהירות מופרזת ובכך נהג בפזיזות מתוך אדישות לתוצאות מעשיו ונטילה מודעת של סיכון בלתי סביר לעוברי הדרך
מירב לוי, נועם שרביט
עז א-דין סובחי שייח' חליל נהרג בפיצוץ מכוניתו; היה אחראי להפעלת יחיא עייאש ונמנה עם המגורשים ללבנון בתחילת ה-90'; עסק בטרור נגד ישראל מזירת לבנון-דמשק; סוכנות AP דיווחה מפי גורמי ביטחון כי ישראל מודה בחיסול
גלית יצחק, ענבל אביב
השר אולמרט: "ביד האחת הולכים חיילי צה"ל - בניהם יורשיהם של גיבורי מלחמת יום הכיפורים.. וביד השנייה אנו מתחילים להתניע את מהלכי ההפרדה... נעשה הכל - כל פשרה וכל וויתור - למען הביטחון ולמען סיכויי השלום"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il