X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

בשיחה בלתי פורמלית בין כותלי בית המשפט, התבטא שופט אשר אמור לשמוע הוכחות, ולאחר מכן לנסח פסק דין בנושא ליקויי בנייה, כדלקמן:
"התקנות [הכוונה לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל-1970; א.ב.ע.] אינן מהוות חלק מההתקשרות שבין הקבלן לבין רוכש הדירה, אלא הן בגדר הנחייה של מוסדות התכנון ביחסיהם מול הקבלן".
מאמר זה נכתב במטרה להזים דברים אלו, ומטעמים מובנים לא יובאו פרטים מזהים.
ראשית ייאמר כי חוק המכר (דירות) תשל"ג-1973, בא להוסיף זכויות לרוכש הדירה במפורש, ביחסים שבינו לבין הקבלן/המוכר. לפיכך, יש לבחון האם על-פי חוק המכר (דירות) מוטלת חובה על הקבלן כלפי המוכר למסור לו, בכל מקרה, דירה המתוכננת והבנויה בהתאמה מלאה לתקנות.
ובכן, על-פי סעיף 7א לחוק המכר (דירות), "אין להתנות על הוראות חוק זה אלא לטובת הקונה". לפי סעיף 4(א) מוגדרת "אי התאמה" אשר בגינה קמה עילת תביעה לטובת הקונה, ככל שפרט כלשהו בדירה שונה מהאמור במפרט, בתקנות, או בתקן רשמי.
די בכך כדי להשיב לאותה התבטאות ולשלול אותה, ואם לא די, הוסיפו בתי המשפט פרשנויות בכיוון זה, ולהלן ציטוט מתוך ע"א 86/86 אחד העם שפירא בע"מ נגד אריה ורבקה לשם, פס"מ תשמ"ח כרך 1 מעמ' 3, פסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה, בהרכב השופטים מ' סלוצקי, ח' אריאל, י' מרגלית בעניין זה:
"בסעיף זה מעדיף המחוקק את הגנת רוכשי הדירות על-פני עקרון החופש החוזי, ורואה כל דבר בדירה השונה מן האמור במפרט או בתקנות הבניה או בתקן הרשמי, כאי התאמה במשמעות חוק המכר תשכ"ח, ואין הצדדים רשאים להתנות על סעיף זה שהוא בבחינת סעיף מצווה (ius cogens) (ראה ע"א 660/77, 659/77...)".
הדברים ברורים ונוקבים; הבסיס לדברי בית המשפט מצוי בע"א הנ"ל [659/77, 660/77, בית המשפט העליון] שפורסם בפד"י ל"ב 1, עמ' 393.
משמעות הדברים היא אחת: המחוקק מצא לנכון להתערב בהסכם שבין הקבלן מוכר הדירה לבין הדייר רוכש הדירה - ולהכתיב לקבלן בכל מקרה, וללא תלות בקשר החוזי שנערך ונחתם בין הצדדים, לתכנן, לבנות ולספק לדייר דירה העומדת בכל דרישות התקנות, המפרט כפי שהוא מנוסח על פי חוק המכר (דירות), והתקן הרשמי.
אם הדייר מגלה אי התאמה, הרי הוא זכאי לדרוש תיקונה מהקבלן, כתיקון שכבר מחושב וכלול כעסקת המכר ולפיכך כל הוצאות תיקונו ו/או כל נזק אחר בגינו חלים על הקבלן.

תאריך:  07/06/2004   |   עודכן:  07/06/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
אחד הרגעים המבישים בתולדות הציונות אירע כחמישה שבועות בלבד אחר הקמת מדינת ישראל - על חוף ימה של ת"א: תותח "קדוש" ירה באונייה, שהביאה נשק ועולים ארצה, וחיילי צה"ל ירו על הניצולים - כמעט כולם ניצולי שואה
נחום שחף
יצחק בם
כאשר הצביעה הממשלה על תוכנית ההתקפלות, השאלה האם פיטורי שרי האיחוד הלאומי תקפים לא הוכרעה ומשתמכו נתניהו, שלום ולבנת בתוכנית, השאלה האם הפיטורין היו כדין הפכה להיות תיאורטית; אף-על-פי-כן, מצווה היא להצליף ביועצים משפטיים אשר נאמנותם מעבירה אותם על דעתם, ומצווה זאת אקיים
עו"ד אברהם סימון
האם ההנחה או ההקלה שניתנה במסגרת הוראת השעה שבסעיף 48א1 לחוק מיסוי מקרקעין, הקובעת הנחה ממס שבח, חלה גם על מס מכירה מכח סעיף 72י לחוק המיסוי?
דוד אלהרר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il