מגמת הירידה בהוצאות לפרסום אשר החלה כבר בשנת 2000 נעצרה בשנת 2004 ו"עוגת הפרסום" של 2004 מלמדת על גידול של 5.1% בהוצאות לפרסום לעומת 2003. ההוצאה לפרסום בשנה החולפת הסתכמה ב-784 מיליון דולר לעומת 746 מליון דולר בשנת 2003. כך עולה מנתונים המתפרסמים היום (16.01.05) על-ידי איגוד המפרסמים ויפעת בקרת פרסום בכנס השיווק והמדיה 2005.
מנכ"ל איגוד המפרסמים, עו"ד תלמה בירו, מדווחת כי ההוצאות לפרסום בשנה החולפת מחקו למעשה את הירידה המשמעותית בפרסום שהתרחשה בשנת המיתון הכבד של 2003. היא מציינת, כי בולטת העליה העקבית בחלקה היחסי של הטלוויזיה לעומת הירידה העקבית בחלקה היחסי של העיתונות.
ההוצאה לפרסום בשוק הישראלי בשנת 2004 בטלוויזיה עומדת על 274 מיליון דולר, עליה של 10 אחוזים לעומת 2003. לעומת זאת, ההוצאה לפרסום בעיתנות גדלה בשיעור של 0.3 אחוז, מ-393 מיליון דולר בשנת 2003 ל-394 מיליון דולר ב-2004. הפרסום ברדיו ירד בשנת 2004 ל-51 מיליון דולר לעומת 53 מיליון בשנת 2003. הפרסום באניטרנט ביצע זינוק של 73 אחוז - מ-15 מיליון בשנת 2003 ל-26 מיליון בשנת 2004.
"החלוקה הפנימית בעוגת הפרסום השתנתה משמעותית. בעוד שב–2002 היוותה העיתונות 56% מעוגת הפרסום היא מהווה כיום רק 50%, ולעומתה הטלוויזיה שהיוותה 30% מעוגת הפרסום, ב–2002 מהווה כיום 35% מסך כל העוגה ומקרבת את ישראל לממוצע העולמי העומד על כ–38%. פער של 26% לטובת העיתונות הצטמק בתוך שנתיים לכדי 15% בלבד", מציינת בירו.
שטראוס-עלית הוציאו 26 מיליון דולר על פרסום;
סלקום היא מפרסמת הסלולר הגדולה ביותר
"החיבור של שטראוס ועלית יצר לראשונה בישראל מגה מפרסם המוביל את טבלת המפרסמים בפער גדול על פני כל השאר עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-26 מיליון דולר", אומר נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. חברת שטראוס עלית פרסמה בשנת 2004 כ-70 מותגים כאשר הבולטים שבהם הם דנונה, אחלה וקפה טורקי.
הוא מוסיף, כי סלקום היא מפרסמת הסלולר הגדולה ביותר בשנת 2004 עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-17 מיליון דולר. כל תת ענף תקשורת סלולרית ממשיך להוביל את טבלת תתי הענפים עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-54 מיליון דולר. משתתף שביצע קפיצת מדרגה גדולה הוא תת ענף כבלים/לווין שזינק השנה מהמקום השניים עשר אל המקום ה-6 עם השקעה ריאלית של 21 מיליון דולר.
מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה, כי בשנת 2004 חל גידול של כ-122% במספר שקופיות החסות ששודרו במסגרת זמן הפרסום בטלוויזיה. הגידול היחסי המרשים ביותר נרשם בערוץ 9 של כ-340%. המותגים המובילים בפרסום במספר חסויות היו אשדר (1,338), מוטורולה (974) ואוטו סנטר (536).
המפרסמים הגדולים במשק:
1. קבוצת שטראוס עלית - 26 מיליון דולר
2. סלקום - 17 מיליון
P&G - פרוקטר & גמבל - 17 מיליון דולר
3. פלאפון - 15 מיליון דולר
4. פרטנר - אורנג' - 14 מיליון דולר
5. HOT (התאחדות הכבלים בישראל) - 12 מיליון דולר
תנובה - 12 מיליון דולר
6. אסם - 11 מיליון דולר
החברה המרכזית למשקאות - 11 מיליון דולר
7. בזק - 10 מיליון דולר
יוניליוור ישראל - 10 מיליון דולר
סנו - 10 מיליון דולר
8. מפעל הפיס - 9 מיליון דולר
קבוצת בנק לאומי - 9 מיליון דולר
9. שירותי טלוויזיה בלווין - יס - 8 מיליון דולר
סופר-פארם - 8 מיליון דולר
קבוצת בנק הפועלים - 8 מיליון דולר
שסטוביץ - 8 מיליון דולר
10. קו-אופ - הריבוע הכחול - 7 מיליון דולר
רשת שופרסל - 7 מיליון דולר
המותגים המובילים במשק:
1. סלקום - 17 מיליון
2. פרטנר - אורנג' - 14 מיליון
3. HOT - (התאחדות הכבלים בישראל) - 10 מיליון
4. פלאפון - 9 מיליון
5. YES - (DBS)-שירותי טלוויזיה בלווין - 8 מיליון
6. סופר-פארם - 7 מיליון
7. רשת שופרסל (רשת שופרסל) - 5.5 מיליון
8. בנק הפועלים - 5 מיליון
מפעל הפיס - לוטו - 5 מיליון
פלאפון - ESC - -"-
9. מגה - רשת מזון - 4.5 מיליון
10. מקדונלדס - 4.5 מיליון
קוקה-קולה - 4.5 מיליון
11. הום סנטר - 4 מיליון
המשביר החדש לצרכן (המשביר לצרכן) - 4 מיליון
12. בזק בינלאומי - אינטרנט - (ספק) - 3.5 מיליון
בנק לאומי - 3.5 מיליון
13. אייס - רשת - 3 מיליון
בזק - WOW - אינטרנט - 3 מיליון
חברת החשמל - 3 מיליון