X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
במשרד החינוך מתכוונים למזג את לימודי א"י בתוכניות הלימוד החדשות של מקצוע הג"ג; המורים חוששים: לימודי א"י אינם עוסקים כלל בגיאוגרפיה של א"י ושאר הנושאים הנלמדים במקצוע עומדים להיעלם מתוכנית הלימוד; 450 איש כבר חתמו על עצומה להצלת השכלת ילדי ישראל
▪  ▪  ▪
חור נוסף בהשכלת תלמידי ישראל?

מורים, אנשי אקדמיה וגאוגרפיים חוששים מהיעלמותו של מקצוע הגאוגרפיה בחטיבות העליונות. זאת בעקבות כוונת משרד החינוך למזג את לימודי ארץ-ישראל בתוכניות החדשות במקצוע הגיאוגרפיה. החשש עלה בעקבות פגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין מרכזת תחום חברה באגף לתוכניות לימודים במשרד החינוך, חנה אדן, לבין "ועדת מקצוע הגיאוגרפיה".
לטענת אנשי המקצוע: "לימודי ארץ ישראל אינם עוסקים כלל בגיאוגרפיה של א"י, אלא בהיסטוריה של א"י. וזאת למרות שבתוכניות הלימוד של מקצוע הג"ג, 40% מהזמן מוקדש לג"ג של א"י".
יצוין עוד כי הוראת הגיאוגרפיה הייתה בגדר לימודי חובה עד כתה י'. על-פי התוכנית החדשה יהפוך המקצוע לרשות עד כתה ט'. משמעות הדבר היא כי למנהל בית הספר תהיה אוטונומיה להחליט שלא ללמד את המקצוע במסגרת הלימודים בבית הספר. כמו כן, על-פי התוכנית הישנה חויבו כיתות ה' ו-ו' בלימודי ג"ג, עד כיתה ד' למד התלמידים שיעורי "מולדת". על-פי התוכנית החדשה, ילמדו עד כיתה ה' - "מולדת" ו"חברה", ורק בכיתה ו' יחלו בלימודי גיאוגרפיה.
מהפגישה עלה חשש נוסף, כי שאר הנושאים הנלמדים בגיאוגרפיה יעלמו מתוכנית מערכת החינוך. בין השאר מדובר בנושאים "עולמיים" בהם מושגים כגון: עולם שלישי, תופעות טבע כמו הוריקנים, טייפונים, התפרצויות הרי געש, נדידת יבשות, אקולוגיה ושינויי קלים, השפעת האדם על הנוף ועוד.
בעקבות זאת, פנו המורים ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, מלי פולישוק-בלוך, בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא, והעבירו לידה עצומה עליה חתומים כבר כ-450 מורים, פרופסורים, ראשי חוג, מרצים וסטודנטים במקצוע.
בעצומה מתריעים אנשי המקצוע מפני תופעה דומה אשר אירעה בארה"ב. "בשנות ה-80 ננקטה בארה"ב גישה דומה לזו של דוח דוברת, ומקצוע הגיאוגרפיה גווע ונעלם. כיום, הממשלה הפדראלית שאיננה מתערבת על-פי חוק בענייניהן הפנימיים של המדינות החברות, מובילה מאבק נמרץ לקידום הוראת הגיאוגרפיה בכל שכבות הגיל מביה"ס היסודי ועד לאוניברסיטה, כשסיסמתה: "גיאוגרפיה לחיים - חשוֹב גיאוגרפיה.
הממשלה הפדראלית נקטה בצעד יוצא דופן זה כי גילתה שהיעלמות הגיאוגרפיה ממערכת החינוך האמריקנית הסבה ומסיבה לארה"ב נזקים כלכליים ופוליטיים חמורים".
כמו כן, בכוונת האגודה הגיאוגרפית הישראלית לצאת במודעות ענק בעיתונים ל"הצלת מקצוע הגיאוגרפיה ולמען עתיד השכלת ילדי ישראל". ביום שישי הקרוב תתפרסם מודעה גדולה בעיתון מעריב הקוראת לציבור להצטרף לעצומה.
ממשרד החינוך נמסר, כי יו"ר המזכירות הפדגוגית, פרופ' יעקב כץ, מכחיש את הטענות כאילו ישנה כוונה לפגוע במקצוע הגיאוגרפיה, וטוען, שמדובר במהלך טכני. "התהליך הוא הפוך", מסביר פרופ' כץ, "אנחנו רוצים שתחומים זהים או קרובים במקצועות שונים יילמדו באותו מקום. לכן, הכוונה היא שמי שלומד לימודי ארץ ישראל ילמד גיאוגרפיה - כדי שיווצר רצף הגיוני. תהליך דומה עבר כבר על היסטוריה והיסטוריה של ארץ-ישראל, ויעבור בעתיד על כימיה וביוכימיה, ועל עוד הרבה מקצועות. פרופ' כץ מוסיף, כי גם בעתיד הקרוב לא צפוי כל דיון בעתיד מקצוע הגיאוגרפיה ולימודי החובה שבו".

תאריך:  23/02/2005   |   עודכן:  23/02/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי סירקין
פרס חדש על הצטיינות במדעים יוענק באוניברסיטת בר-אילן; פרס קריל להצטיינות במחקר מדעי מוענק לשישה חוקרים בולטים בתחומי המדע השונים
גלית יצחק
מדובר בסכסוך חמולות בין משפחות התלמידים מכפרים שונים באזור עפולה; אחד הנערים הביא מביתו סכין יפנית ודקר את הנער השני בידו; המשטרה עצרה לחקירה 8 נערים
עידן יוסף
יח"ד פונה למתנחלים במסר כפול; ביד מחבקת: אל תוקיעו עצמכם מקהל ישראל, וביד השנייה חציית גבולות והשמצה
יואב יצחק
על-פי כתב האישום, אשר כהן קיבל שוחד בהיקף מאות אלפי דולרים; רכש בחלק מהכספים דירת מגורים בחיפה ודירת מגורים נוספת בגבעתיים; כדי "להכשיר" את התשלומים מקופת חברת החשמל גולגלו עסקות באמצעות חברות ברשות הפלשתינית
מחלקה ראשונה
"איפה אתה" הוא שם ספרו החדש של עמי סמולרצ'יק אשר יעלה על המדפים באמצע החודש הבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il