X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מבוא

לצערנו, מתפרסמות לאחרונה ידיעות על מקרים בהם מנוצלים אנשים קשישים על-ידי שכנים, אנשי סיעוד ואפילו קרובי משפחה. התרופפות הבריאות והקשרים החברתיים של הקשיש הופכת אותו לתלוי בחסדי אחרים ומאפשרת לגורמים שליליים לנצל תלות זו לשם השגת רווחים כלכלים.
הגברת המודעות בקרב עורכי דין לאפשרות שלקוחותיהם הקשישים נמצאים במצוקה עקב ניצול, עשויה למנוע חלק מתופעה מכוערת זו.
ההמלצות המובאות להלן יפות, כמובן, לכל אדם הנמצא בקשר עם קשישים. אולם לדעתנו, עורכי דין ורואי חשבון יוכלו במיוחד להיעזר בהן הן לאור המעמד המיוחד המיוחס להם על-ידי לקוחותיהם כגורם בלתי תלוי שניתן לבטוח בו, והן לאור המפגש הבלתי אמצעי המאפשר לאיש המקצוע לבחון מקרוב את מצבו של הקשיש.

כיצד נוכל להלחם בתופעה

עורכי דין יכולים לסייע באיתור מקרים של התעללות גופנית או נפשית בקשישים ואף למונעם.
עורך דין יכול, במקרים רבים, להיות הראשון לאתר סימנים להתעללות נפשית או גופנית בלקוחותיו הקשישים.
לעיתים, לקוח קשיש יפנה בבקשת עזרה, בין במישרין ובין בעקיפין, אל עורכי הדין שלו. זאת בשל כך שלעיתים קרובות עורך הדין הינו האדם היחיד מחוץ למעגל קרובי הלקוח עימו נפגש הלקוח הקשיש.
במאמר זה נצביע על סימנים, סימפטומים ואסטרטגיות אשר יאפשרו לעורכי דין לאשש או להפריך את חשדותיהם, במקרים בהם הקשיש אינו מתלונן ישירות בפני עורך הדין. יתכנו מקרים בהם לקוחות קשישים ימתינו לפניה או התעניינות מצד עורך הדין בטרם ירגישו חופשיים לספר אודות מצבם.
שינוי פתאומי במצב רוחו והתנהגותו של לקוח מוכר או התדרדרות במראה, לבוש ואובדן משקל צריכים להוות נורה אדומה. שינוי התנהגותי באדם אשר בעבר נהנה מביטחון אישי ופתיחות ואשר הפך לסגור, מפוחד וחשאי עשוי להצביע על מחלה, התדרדרות וקושי להתמודד עם המציאות המשתנה. התעניינות ודרישה בשלום הלקוח אשר אינו נראה כתמול שלשום עשויה להניב הסבר לשינוי.
על עורכי דין לשים לב גם לשינוי בזהות האנשים המתלווים אל הלקוח הקשיש בפגישות. לדוגמה, מצב בו אל לקוח, אשר בעבר נהג להגיע לבד לפגישות, מתלווה אדם אשר הלקוח נראה חש שלא בנוח בחברתו או מאוים מנוכחותו. במקרה כזה דרישה מצד עורך הדין כי המלווה ימתין בחדר ההמתנה בשעת הפגישה, עשויה להואיל.
בידוד חברתי מהווה גורם סיכון לניצול והתעללות. לקוח קשיש אשר נהג לשוחח אודות חיי החברה שלו (כגון פגישות עם חברים ומשפחה) ותחביביו ואשר הפסיק לשוחח על הנושא יתכן והדבר מצביע על כך שמישהו מונע ממנו להתרועע ומנתקו מהעולם החיצון. במקרה כזה, העלאת שאלות אודות בני משפחה או תחביב אשר הלקוח הזכיר בעבר עשויה לספק הסבר מניח דעת, כגון: בן המשפחה עבר למקום מרוחק או הרופא אסר עליו פעילות גופנית.
תשובת הלקוח עשויה להצביע גם על הקושי בו הוא נתון, כגון: הבן עבר לגור עם הלקוח וזקוק לו או המטפל לא מרשה לו לצאת לבד מהבית.
התייחסות מיוחדת מצד עורך הדין נדרשת במקרים בהם הלקוח הקשיש מבקש להעביר נכסים, כספים או לערוך צוואה בנסיבות מעוררות חשד. לדוגמה, מקרה בו מגיע הלקוח הקשיש מלווה באחד מילדיו ומבקש לערוך צוואה לטובת הילד ולנשל את ילדיו האחרים. במקרה כזה, ובמקרים אחרים בהם מתעורר חשד, מומלץ כי עורך הדין ישוחח ביחידות עם הלקוח על הסיבה לעריכת הצוואה בנוסחה המבוקש ויבהיר לו את ההשלכות הנובעות מעריכתה. בנוסף, עורך הדין יכול להבהיר ללקוח ולאדם המתלווה אליו, כי צוואה שלא נעשתה מרצון חופשי אינה תקפה.
יתכן כי לקוח אשר על גופו מופיעים סימני חבלה או פציעה עבר תאונה. אולם חבלות או פציעות המותירות סימן של חפץ או אצבעות וכן סימני פציעה באזור הפנים צריכות לעורר חשד. גם במקרה זה שאלות מנומסות יכולות להוביל להסבר הגיוני או לאפשר ללקוח הזדמנות לחשוף את ההתעללות. מן הראוי שעורך הדין יתעד ברישומיו את אופי הפציעה מעוררת החשד, זאת בכדי לאפשר מעקב ואפילו חקירה עתידית.
לקוח "בלתי נראה" אשר מנהל את עסקיו באמצעות שיחות טלפון, דואר אלקטרוני, מכתבים או נציג עלול להיות קורבן להתעללות. גם אם אופן ניהול העסקים "בשלט רחוק" אינו חדש ונמשך מזה זמן רב, מומלץ כי עורך הדין יזום פגישה אישית ביחידות עם הלקוח ויוודא כי איש אינו נותן הוראות בשם הלקוח וכי ההוראות הניתנות על-ידי הלקוח לעורך הדין, בכתב או בטלפון, אינן נעשות תחת כפייה או לחץ.
ביקור אישי של עורך הדין בבית הלקוח, בבית האבות או בית החולים בו הוא מאושפז, עשויים לסייע לברר חשדות בדבר הוראות חריגות שניתנו בשם הלקוח באמצעות הפקס או מכתבים. דחיית מועד הפגישה או ביטולה, שנעשתה שלא על-ידי הלקוח, צריכה לעורר חשד.

סיכום

פגישות אישיות סדירות עם לקוח קשיש, במסגרת ניהול עסקיו, מהוות אמצעי הגנה ללקוח. פגישות אלו יאפשרו לעורך הדין לעקוב לא רק אחר עסקי הלקוח אלא גם אחר שלומו - מצבו הנפשי וכושר שיפוטו.
ערנות מצד עורך הדין והפגנת התעניינות בחיי הלקוח הקשיש עשויות לחשוף, ולעיתים אף למנוע, התעללות בקשישים.
______________________
- המאמר: בעריכת משרד עורך דין אלון קפלן

תאריך:  28/12/2001   |   עודכן:  28/12/2001
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן, ד"ר
הכמיהה ל"דה-גול ישראלי" מתעלמת מההבדל העקרוני בין שני המצבים: צבא צרפת היה כובש זר בארץ לא לו, ואילו צבא ישראל איננו כובש זר בארץ ישראל
יואל בן-ארי
כיצד לבצע נכון גיבויים לשרתי הארגון; יואל בן-ארי (מחברת MBI) מציע כמה פתרונות טובים.
חיים משגב, ד"ר
יואב יצחק
תומר תדהר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il