X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצהרתו הפומבית של הרב שפירא בתוספת 60 רבנים על חובה לסירוב לפינוי ישובים - הביכה את מנהיגי המפד"ל, היו"ר אפי איתם, (תא"ל (מ)) וח"כ יהלום. הניסיונות לפשרה עם מועצת יש"ע על משאל עם מחייב לגבי ההינתקות - הוא מהלך פוליטי מסובך, מסוכן ולא מבוסס מבחינה משפטית חוקתית. מכתב הרבנים מימין - חיזוק לסרבני השמאל
▪  ▪  ▪

קריאתו של הרב שפירא לשעבר הרב הראשי לישראל, ומפוסקי הדור של הציונות הדתית הלאומית - אליו הצטרפו כ-60 רבנים מיש"ע ומהציונות הדתית - הביכה מאד את המנהיגות הפוליטית של המפד"ל.
לא פלא שיו"ר המפד"ל אפי איתם, תא"ל (מ') וח"כ יהלום, הזדרזו לצאת בהבהרות לעיתונות והתקשורת - שהם נגד סרבנות, נגד אי מילוי פקודות חוקיות ונגד כל התארגנות שמטיפה לחיילי צה"ל ובמיוחד לחיילי הכיפות הסרוגות - לסרב, למלא פקודות גם אם כואבות מכאיבות וקורעות לב. הצהרת הרבנים - כי פינוי ישובים ויהודים מבתיהם זה מקביל חילול שבת ואכילת טריפה - מן האסורים המחמירים שבהלכה היהודית - יצרו מצב אבסורדי ובלתי ניתן להסברה הגיונית רציונלית.
אני בטוח שהרבנים, בידענותם הרבה בהלכה ובתורה, באהבתם לארץ ישראל ולישוב היהודי חשבו בתום לב ובמטרה טהורה כאשר חתמו על אותו גילוי דעת קיצוני ומחייב לפי אמונתם מבלי לתת מחשבה שניה על השלכותיו והפן השני של המטבע.
קריאת הרבנים לסירוב, המתייחסת לנקודה ספציפית והיא פינוי ישובים בגוש קטיף ויש"ע - לפי החלטת הממשלה - הוא בפירוש ובמעשה - קריאה ל"סרבנות סלקטיבית".
והרי לגבי אותה סוגייה ממש - לאחר מכתב הסרבנים, מכתב חיילי מילואים מסיירת מטכ"ל, מכתב הטייסים והשמיניות - רעשה וגעשה הארץ והציבור ברובו, לרבות המפד"ל על שלוחותיו והציבור הדתי הלאומי ותומכיו - הצטרפו לקולות "הזועמים נגד הסרבנים הסלקטיביים" - המנסים לפלג את העם ובעיקר לפגוע בצה"ל, אחדותו, מטרותיו ומשימותיו.
ומעל כל אלה - אסור לשכוח, כי בג"צ הערכאה השיפוטית העליונה -קבעה מפורשות במספר פסקי דין מנחים, פרשת 5 הסרבנים, פרשת הנערה ליאורה מילוא, בתו של הפרופסור המכובד כי "סרבנות סלקטיבית" - אינה מקובלת, אינה חוקית ואינה מהווה בסיס אידיאולוגי, מצפוני לקבלת פטור משירות בצה"ל. הרעיון המוכח בבסיס ההחלטות האלה היה שיש הבדל מהותי בין סרבנות על בסיס "פציפיזם - המוכר בעולם וגם בארץ, כבסיס לפטור - לבין סרבנות אידיאולוגית - שהבסיס שלה מדיניות הממשלה שאינה עולה בקנה אחד, עם אמונתם, תפיסת עולמם ושאיפותיהם של הסרבנים.
אישור סרבנות אידיאולוגית, הוא בסיס ורקע לפירוק המסגרת הדמוקרטית המחייבת את הרוב לפעול לפי סטנדרטים חוקיים, מקובלים שנקבעים על-ידי מוסדות דמוקרטיים נבחרים על-ידי העם.
מה שעושים הרבנים והרב שפירא בראשם, הוא להחזיר הגלגל לאחור - ולתת עדיפות עליונה לחוקי התורה וההלכה - שהם כביכול המפרשים היחידים והבלעדיים שלה. מהלך מעין זה ופיתוחו לא רק שיביא לקרע בעם, למשבר אמון בין הדתיים לחילוניים, אלא להרס צה"ל, שבירת מסגרתו ופגיעה אנושה בחברה הדמוקרטית.
אם נאשר את סרבנות הרבנים - אין מנוס מלאשר את סרבנות השמאל לשרת בצה"ל בכלל או בשטחי עזה ויש"ע או לצאת למלחמה ופעולות מבצעיות באזורים אלה - והתוצאה ידועה מראש. אין להסכים בשום אופן, לא עניינית, לא אידיאולוגית, פילוסופית, לעשיית סדק בסכר החברה הדמוקרטית ולקוות שהמים והלחץ לא ימוטטו אותו.
יו"ר המפד"ל אפי איתם, ח"כ יהלום ורבים אחרים מהציונות הדתית מבינים את ההשלכות ההרסניות שעלול להתפתח ממהלך מסמך הרבנים ולכן הצהרתו של אפי איתם - שבגופו יחסום את הסרבנות - נבונה, נכונה ובמקום.
הניסיון לפשר בין הצדדים, או לעקוף באלגנטיות את הסוגייה, על-ידי משאל עם - היא בעייתית וסבוכה לא פחות. משאל עם - יש לו יתרונות וחסרונות משלו ואיננו יכול לקום על קרקע לא מוכנה.
משאל עם - היא פרוצדורה ארוכה ומסובכת. יש מדינות באירופה - דוגמת שוויץ, בה המשאל קבוע בחוקה ומוגדר במדויק על נושאיו ודרך ביצועו.
משאל עם פורמלית ניתן לביצוע - הדבר מחייב זמן הכנה ותקציב, מוכנות וכמובן החלטה, על הנושא ומחויבותו. אל לנו לשכוח כי בשיטת המשטר שלנו - מי שקובע בסופו של תהליך, זאת הכנסת, לא הממשלה ולא העם. אם יתקיים "משאל עם" - מבלי שיעוגן בתוכו העיקרון שהוא מחייב את הממשלה והכנסת - חבל על הזמן והכסף.
צודק שרון - שכל הממהרים להיאחז במשאל עם - כפתרון לצאת מהסבך - עלולים למצוא עצמם בפלונטר משפטי ופוליטי סבוך ונדיר.
למשל: דרישה למשאל עם על תוואי הגדר הביטחונית - דרישה לגבי ערים ביש"ע או גושי התנחלויות, האם יהיו בגבולות 67 או מחוצה להם ואיפה?.
דרישה לגבי מעמדתה וחלוקתה של ירושלים, של הר הבית, דת ומדינה וכו' וכו'...אם רוצים לאמץ את עיקרון "משאל העם", הוא צריך להיות חלק מחוקה מחייבת או לפחות חוק יסוד - משאל עם בו יפורטו מסגרותיו ומטרותיו.
ובצד המעשי - גם אם ירצו או יוחלט על משאל עם - בו הכנסת ומנהיגי גוש קטיף ויש"ע יבטיחו חגיגית לקבל את הכרעת הרוב - הדבר יתבצע במהלך 2005. אך מאחר ובמהלך 2005 - צפויים ממילא הבחירות לכנסת בחודש נובמבר - חבל על הכסף והמאמץ - ועדיף להקדים את הבחירות שהם ממילא משאל עם חוקי וגדול. ומאחר ואני בטוח ומאמין שלא הרבנים, לא המפד"ל ולא אנשי גוש קטיף ויש"ע - רוצים לפגוע במדינה, ובמוסדותיה - יש לחזור ולומר - "חכמים היזהרו בדבריכם".
___________
- הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות, ופרשן משפטי בהווה.

תאריך:  19/10/2004   |   עודכן:  19/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד כהן
זכיות תמוהות
ד"ר חזי אהרוני
"הרצחת וגם ירשת"? מעלים את הארנונה וגם מורידים את רמת השירותים הניתנת לאזרח; תגובה לרשימה של אלונה קורן: ארגון לשכות המסחר: בעקבות המדד הנמוך יש להקפיא את שיעורי הארנונה ב-2005
דני רשף
עו"ד הראל ארנון
אביתר בן-צדף
לכוחות המיוחדים יש הילה, אך צריך להימנע מסנוור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il